2018-09-27, 10:06
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Är det inte väldigt heteronormativt att anta att personer som heter Adam, Bertil, Caesar o s v identifierar sig som män?

Eller hur!!!! Det är sekundärkränkande tänk!

För er som är osäkra på ordvalet:
Definition av sekundärkränkta. Det rör sig om personer som ”tar oerhört illa vid sig av kommentarer som visserligen inte kränker dem själva men som de menar skulle kunna kränka någon annan”.

Sekundärkränkt är belagt sedan 2016.
Senast redigerad av CHALLETVAERVIGG 2018-09-27 kl. 10:08.
Citera
2018-09-27, 10:46
Medlem
För den som inte trodde att Sverige kunde bli sjukare.
Citera
2018-09-27, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ska man gissa att förslaget är mer till för att ge uppmärksamhet och skapa debatt än för att man tror att de kommer genomföras.
Tragiskt att man ger det ett så stort utrymme när förslaget kommer att förbli ett förslag och inget annat..
Citera
2018-09-27, 11:18
Medlem
8xxSeriess avatar
Kommer på sin höjd bara anammas av någon genusflummare. Rätta mig om jag har fel men bokstaveringsnamn har väl även en internationell "standard"? Kan inte tänka mig att det skulle accepteras vid exempelvis flygplatser, försvarsinsatser mm att någon börjar käbbla "Berit Khaled Achmed Fitthuvud"

Trams, men inte förvånad i dagens absurda Sverige.
Citera
2018-09-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gemetria
Tragiskt att man ger det ett så stort utrymme när förslaget kommer att förbli ett förslag och inget annat..

Tidningarna vet att det skapar rabalder, vilket leder till fler klick. Detta görs systematiskt, som artikeln om att Birka bara bestod av invandrare, vilket betydde att det Svenska folket inte existerar.
Citera
2018-09-27, 11:23
Medlem
tjockballes avatar
Har alltid undrat vilka idioterna är som i princip förbjudit "neger" och som ville byta namn på "Herr Gårman" som ju var en ordlek på "Här går man".

Vad gäller Khaled så är det ju så att det ENDA kulturellt gemensamma för samtliga invandrargrupper i Sverige just svenska språket. En turk måste prata svenska med en arab. En kines måste prata svenska med en iranier. Svenskan och även svenskheten räknas dessutom som en "neutral" faktor bland de många grupper av invandrare som konkurrerar med varandra, eller rent av hatar varandra.

Prova spela den serbiska nationalsången på ett kroatiskt nyårsfirande och det blir krig. Den svenska? Helt normalt och alla står i givakt.

Sen, rent lingvistiskt, kunde man inte valt ett sämre namn än just Khaled.

Khaled uttalas, av de flesta med svenska som modersmål, ungefär som Kalle. Med ett d på slutet som kanske, kanske inte hörs. Om vi kan välja mellan en bekvämare form och en jobbigare form säger lingvistikens lagar att vi alltid väljer den bekvämare formen, dvs Kalle.

Vidare, om vi nu ska försöka uttala Khaled på proper arabiska, så går det inte.

Jag råkade en gång i tiden ha en tunisisk bekant i Frankrike med just det namnet och han klagade på att jag kallade honom "Kalledd". Jag frågade hur ska det uttalas då? Hans svar lät som något som "Halledd", med ett specifikt h-ljud som jag inte kunde få till. Jag försökte med "Halledd", men det dög inte. OK, säg det igen, långsamt. Han sa något som lät som "KHHH-ALLEDD". Tänk dig ljudet du framställer när du fått halsbränna och försöker harkla dig ren. En plåga.

Jag ska påpeka att jag både gillar att lära mig främmande språk och är duktig på det. Men det här var hopplöst.

Alltså, en dålig idé på alla sätt och vis.
Citera
2018-09-27, 12:34
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Kommer på sin höjd bara anammas av någon genusflummare. Rätta mig om jag har fel men bokstaveringsnamn har väl även en internationell "standard"? Kan inte tänka mig att det skulle accepteras vid exempelvis flygplatser, försvarsinsatser mm att någon börjar käbbla "Berit Khaled Achmed Fitthuvud"

Trams, men inte förvånad i dagens absurda Sverige.

Internationella bokstavsalfabetet används av flyget bl.a

https://bokstaveringsalfabet.se/internationella

Du är härmed rättad
Citera
2018-09-27, 14:14
Medlem
Europes avatar
Varför måste det egentligen vara namn? Är det inte enklare att använda välkända, ja, t.o.m. uttjatade begrepp? Fyll gärna i de jag har missat, eller byt ut de med flera ord om ni kommer på ett endaste ord som kan ersätta:

A = Afrofobi
B = Böneutrop
C = Cis-män
D = Döda vita män
E = Ensamkommande
F = Feminism
G = Genus
H = Hen
I = Islamofobi
J = Jämställdhet
K = Könsmaktsordning
L = Lagen om hets mot folkgrupp
M = Mansplaining
N = Normbrytande
O =
P = Patriarkatet
Q = Queer
R = Rasifierad
S = SCUM
T = Transsexuell
U = Underkastelse
V = Värdegrund
W = Whitewashing
X = Malcolm X
Y = "Yttrandefrihet med ansvar."
Z = "Zigenare kan det ju inte vara..."
Å =
Ä =
Ö =

Edit: Det är nästan jag funderar på att jag ska komma ihåg att faktiskt använda ord som ovanstående om jag någon gång tvingas bokstavera någonting längre, bara för att se om vi båda (jag och den jag bokstaverar för) kan hålla minen.
Senast redigerad av Europe 2018-09-27 kl. 14:19. Anledning: Edit
Citera
2018-09-27, 14:29
Medlem
Europes avatar
Är jag helt ute och cyklar, eller är inte Khaled ett namn som huvudsakligen bärs av folk med ett modersmål som använder ett annat alfabet än vi gör? Samt översatt till vårt alfabet kan det helt godtyckligt väljas att stavas allt från Chaled till Khaled? Är inte poängen med bokstaveringen att man just säkert ska veta vilken bokstav man menar? Visst kan man säga "C" eller "K", men det är ju det man gör när man bokstaverar utan namn.
Citera
2018-09-27, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjockballe
Har alltid undrat vilka idioterna är som i princip förbjudit "neger" och som ville byta namn på "Herr Gårman" som ju var en ordlek på "Här går man".

Vad gäller Khaled så är det ju så att det ENDA kulturellt gemensamma för samtliga invandrargrupper i Sverige just svenska språket. En turk måste prata svenska med en arab. En kines måste prata svenska med en iranier. Svenskan och även svenskheten räknas dessutom som en "neutral" faktor bland de många grupper av invandrare som konkurrerar med varandra, eller rent av hatar varandra.

Prova spela den serbiska nationalsången på ett kroatiskt nyårsfirande och det blir krig. Den svenska? Helt normalt och alla står i givakt.

Sen, rent lingvistiskt, kunde man inte valt ett sämre namn än just Khaled.

Khaled uttalas, av de flesta med svenska som modersmål, ungefär som Kalle. Med ett d på slutet som kanske, kanske inte hörs. Om vi kan välja mellan en bekvämare form och en jobbigare form säger lingvistikens lagar att vi alltid väljer den bekvämare formen, dvs Kalle.

Vidare, om vi nu ska försöka uttala Khaled på proper arabiska, så går det inte.

Jag råkade en gång i tiden ha en tunisisk bekant i Frankrike med just det namnet och han klagade på att jag kallade honom "Kalledd". Jag frågade hur ska det uttalas då? Hans svar lät som något som "Halledd", med ett specifikt h-ljud som jag inte kunde få till. Jag försökte med "Halledd", men det dög inte. OK, säg det igen, långsamt. Han sa något som lät som "KHHH-ALLEDD". Tänk dig ljudet du framställer när du fått halsbränna och försöker harkla dig ren. En plåga.

Jag ska påpeka att jag både gillar att lära mig främmande språk och är duktig på det. Men det här var hopplöst.

Alltså, en dålig idé på alla sätt och vis.
Intressant.. du benämner alla i ditt inlägg med deras nationella identitet eller världsdelstillhörande. Det får ju dig att låta så ödmjuk och fin.
Däremot beskriver du neger rakt av som neger och inte som t.ex. afrikan eller västindier. Det visar bara vilken fullblodsidiot du är, samt vilken vidrig människosyn du har..
Citera
2018-09-27, 14:40
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Internationella bokstavsalfabetet används av flyget bl.a

https://bokstaveringsalfabet.se/internationella

Du är härmed rättad

Jag ser inte Khaled med på listan? Istället ser jag för 'K' ordet 'kilo', som är ett SI-prefix och förkortas just 'k'. SI = Système International d'Unités, d.v.s. det internationella måttenhetssystemet.

Edit: Jag ber om ursäkt, då jag läste lite för hastigt vad du svarade på. Nej, det stämmer att svenska namnen inte är internationella. Dock lär svensk personal på flygplatsen hänga den.
Senast redigerad av Europe 2018-09-27 kl. 14:48.
Citera
2018-09-27, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Är jag helt ute och cyklar, eller är inte Khaled ett namn som huvudsakligen bärs av folk med ett modersmål som använder ett annat alfabet än vi gör? Samt översatt till vårt alfabet kan det helt godtyckligt väljas att stavas allt från Chaled till Khaled? Är inte poängen med bokstaveringen att man just säkert ska veta vilken bokstav man menar? Visst kan man säga "C" eller "K", men det är ju det man gör när man bokstaverar utan namn.

Precis, Khaled är ett arabiskt namn och på arabiska stavas namnet med bokstaven خ. Bokstaven uttalas ungefär som holländare uttalar bokstaven g och saknar alltså motsvarighet i svenska språket vilket gör det helt idiotiskt att använda just det namnet i svenska bokstaveringsalfabetet. خ brukar symboliseras av ett x i det internationella fonetiska alfabetet. Så ett bättre sätt att stava namnet med latinska bokstäver vore kanske Xaled.

Vill man nödvändigtvis ha ett arabiskt mansnamn i det svenska bokstaveringsalfabetet så hade de kunnat välja Karim istället då det uttalas med samma k-ljud som svenskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in