2018-09-26, 21:16
Medlem
Hejsan.

Har en summa på ca 300 000 kronor sparat.
Har en fast tillsvidare anställning med goda utsikter för löneökning (just nu ca 32000 innan skatt).
Har inga skulder (varken csn eller något privatlån).

Jag vill ha en bostad innanför tullarna i Stockholm och ser att kontantinsatserna ligger på ca 500 000 kr. Jag orkar inte vänta utan vill ha ett eget ställe nu. Hur ser ni på om jag tar resterande på någon form av blancolån? Är det en bra ide? Finns det något annat man kan göra?

Vill inte hamna i skiten bara för att jag är otålig, men vill gärna ha eget nu.!
Citera
2018-09-26, 21:22
Medlem
sparvsylts avatar
Visst kan du ta ett blancolån men det rekommenderas inte, spara pengar i stället! Tålmodighet är en dygd.
Citera
2018-09-26, 21:22
Medlem
RazorKevlars avatar
Skyll dig själv om du inte kan vänta!
https://nyheteridag.se/nationalekono...adens-nedgang/
Citera
2018-09-26, 21:23
Medlem
Skaffa bättre lön då eller en tjej som kan vara medlåntagare. Tjänar själv 45000 före skatt och bor utanför tullarna.

Har även jag 300000 sparat i aktier, men det räcker inte eftersom tjejen är arbetslös och allmänt pank.
Citera
2018-09-26, 21:26
Medlem
note-its avatar
Precis, skaffa ett jobb med en bättre lön. Den du har nu är ju inte allt för mycket att skratta åt.
Citera
2018-09-26, 21:29
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Skaffa bättre lön då eller en tjej som kan vara medlåntagare. Tjänar själv 45000 före skatt och bor utanför tullarna.

Har även jag 300000 sparat i aktier, men det räcker inte eftersom tjejen är arbetslös och allmänt pank.
Byt brud.

z
Citera
2018-09-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Byt brud.

z

Hon lagar mat till mig varje kväll, tvättar, städar och ger massage. Just nu är hon det bästa jag kunnat hitta.
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-09-26 kl. 21:33.
Citera
2018-09-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Hon lagar mat till mig varje kväll, tvättar, städar och ger massage. Just nu är hon det bästa jag kunnat hitta.

Thaitjej? Du får ju tjänster värt flera hundra spänn varje kväll, så grattis!
Citera
2018-09-27, 00:15
Medlem
SophieNeveus avatar
Banken står fast vid sitt krav om minst 15% i kontantinsats, tekniskt sett kan du ta ett blancolån hos annan bank, men om banken som eventuellt beviljar bolån får nys om blancolånet när de gör kreditupplysning kan det bli problematiskt.

Det smartaste hade varit om du har någon anhörig som kan ställa upp med de resterande 200 tusen.
Om din tjej inte har någon tillsvidareanställning eller arbete kan det också bli svårt att få lån om du tänker låta henne stå med som medlåntagare.

Har svårt att tro att banken skulle bevilja ett lån på över 3.5 miljoner om hushållets totala inkomst är strax under 400 tusen per år.
Citera
2018-09-27, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av havande123
Hejsan.

Har en fast tillsvidare anställning med goda utsikter för löneökning (just nu ca 32000 innan skatt).

Jag vill ha en bostad innanför tullarna i Stockholm och ser att kontantinsatserna ligger på ca 500 000 kr. Jag orkar inte vänta utan vill ha ett eget ställe nu. Hur ser ni på om jag tar resterande på någon form av blancolån? Är det en bra ide? Finns det något annat man kan göra?

Vill inte hamna i skiten bara för att jag är otålig, men vill gärna ha eget nu.!

Jag är ganska säker på att du inte får ta ett så stort lån om kontantinsatsen ligger på 500k med din lön.
Citera
2018-09-27, 10:51
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hejsan.

En kontantinsats på 500 000 kr (15 %) ger ett värde på bostaden på 3 350 000 kr och således ett lån på 2,85 miljoner. Det kan du nog glömma med din inkomst, speciellt om en del av kontantinsatsen ska vara blancolån.
Citera
2018-09-30, 14:33
Medlem
Falcon-52s avatar
Citat:
Hejsan.

sitt lugnt ner och spara, priserna kommer desutom vara lägre när du är färdig =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in