Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-25, 21:34
  #1
Medlem
Hej. Jag söker en läsplatta med e-ink teknologi som Kindle ungefär. Söker en större variant och det får gärna finnas lampa på fronten om man läser i mörker..
Alternativt går det att kanske klämma fast en extern lampa man sätter på toppen...
Hur stor behöver en läsplatta vara för att gå igenom pdf filer som också ibland kan ha liten text?

Letar gärna billig eller medel pris. Behöver inte vara en dyr Sony läsplatta för 7000 kr, vilket känns för dyrt för enbart att läsa på, även om det verkar vara bra produkter.
Nån som har erfarenhet med e-ink och pdf filer? Behöver den helst vara stor som ett A4 eller? 13"+
Sen om det finns så letar jag gärna en läsplatta med personlig integritet, då läsning känns som något privat, men tar oavsett tips på bra hårdvara. Sen är det ett plus om den är ungefär som Kindle där man inte blir distraherad av mail, web eller annat. Enbart en läsplatta som ska stödja många filer och vara kompatibel med calibre med, eller kunna skicka filer från dator till enhet. Eventuellt skriva på med, men en läsplatta utan distraktioner i e-ink är vad jag söker som ska vara bra med pdf filer, och "vanlig text formatering" med. Några förslag? Tackar!
Mvh
__________________
Senast redigerad av imcurious 2018-09-25 kl. 21:47.
Citera
2018-09-25, 21:57
  #2
Medlem
mats_lindqvists avatar
Jag har precis börjat bekanta mig med en Frontlight Letto. Fungerar riktigt bra för "riktiga" e-böcker, lite irriterad på att det inte går att rotera skärmen när man läser pdf. Jag har en pdf-fil av lite sämre kvalitet, med lite konstigt typsnitt, den är klart svårläst i Letton. Inte helt smidigt att zooma, panorera i pdf-filen, men det går föra över den och läsa den. Skall tillägga att jag har bara "fulkopierat" pdf-filen via usb-sladden in i Letton, jag tror man eg ska använda någon gratismjukvara från Adobe för att föra över pdf filer. Jag vet dock ej om det gör ngn skillnad. Jag är lite irriterad på att de inte är tydligare med hur man för över pdf'er, att man måste "krångla" lite för att få över filer och vilken funktionalitet som stöds etc. Appraten har ju tex. Wifi, då ska man ju inte behöva hålla på att koppla ihop med pc'n via usb-sladd kan jag tycka. Jag har dock inte läst manualen så noga, men jag tycker inte man ska behöva det. Såna saker ska vara mer eller mindre självinstruerande tycker jag. Skärmen är bra, om än något liten. Perfekt med e-ink - som att läsa på papper. Den har också backlight, så att du kan läsa i mörker.
Citera
2018-09-25, 22:10
  #3
Medlem
Tack. Jag kan söka upp och kika.. Jag tycker att det är bra om det är kabel i och föra över från dator, och den får gärna vara offline med dagens tekniker om vad människor läser och hur dom läser... Kanske bara gäller kindle och amazon iof.
Jag söker dock frontlight. Inte backlight.. Sålänge det är skärmen som får ljus ungefär som kindle vilket är frontlight så är det perfekt.
Jag vet inte hur stor letto är, men kan söka upp det. Om det är 6" som kindle är det för litet för att läsa pdf och man vill inte zooma in hela tiden. Då är det bättre med en större variant tycker jag personligen.
Letto har:
Storlek
156,1 x 133,5 x14,5 mm
Skärm
6" E Ink®HD-skärm
Då är det en variant av kindle och är för liten för pdf filer enligt mig.. Tack iallafall för tipset.
__________________
Senast redigerad av imcurious 2018-09-25 kl. 22:16.
Citera
2018-09-25, 22:16
  #4
Medlem
Sooks avatar
Jag har lönge varit sugen på en läsplatta.

När jag försökt läsa på ipaden så könns det inte bekvämt. Jag antar att läsplattor är mer sköna och mer likt könslan av att läsa en riktig bok. Stämmer det sista?
Citera
2018-09-25, 22:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag har länge varit sugen på en läsplatta.

När jag försökt läsa på ipaden så känns det inte bekvämt. Jag antar att läsplattor är mer sköna och mer likt känslan av att läsa en riktig bok. Stämmer det sista?

Det stämmer. Bättre för ögonen än dator skärm och telefon. Det är e-ink teknologi. För en vanlig bok funkar letto eller kindle, men pdf blir oftast svårare och det behövs en större variant. Hur stor undrar jag själv och frågade därför här. Googla på e-ink..
Citera
2018-09-25, 22:22
  #6
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imcurious
Det stämmer. Bättre för ögonen än dator skärm och telefon. Det är e-ink teknologi. För en vanlig bok funkar letto eller kindle, men pdf blir oftast svårare och det behövs en större variant. Hur stor undrar jag själv och frågade därför här.
Ja, förlåt att jag kapade tråden . Men då ska jag nog lägga en liten beställning på en Letto.
Citera
2018-09-25, 22:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, förlåt att jag kapade tråden . Men då ska jag nog lägga en liten beställning på en Letto.

Lugnt. Do it! Dina ögon kommer tacka dig sen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback