2018-09-24, 23:29
Medlem
Paris24s avatar
Sannolikt röstade 20 moderater på Söder som talman idag. Det är intressant och sannolikt starten på något. Det fanns ännu fler som ville rösta på SD-kandidaten men de vågade inte pga media som var överallt, enligt artikel i Expressen:

https://www.expressen.se/nyheter/val...odrosta-pa-sd/

Tydligen så "glömde" både Billström och Kristersson att informera m-riksdagsgruppen om att de skulle rösta blankt om 2:a vice talman, och att SD inte ska få några ordförandeposter i utskotten.

Det är frågor med sprängstoff, som inte förankrades. Billström och Kristersson skyllde i efterhand på C+L som tvingade på M denna lösning.

Det här är den första frågan efter valet som riksdagsmännen beslutade i. Och det stormar redan i M. Jag tror M kommer att slitas itu av den stora gruppen som vill tala med SD och den mindre gruppen inklusive ledningen som föredrar att tala med L+C. Krisen idag antyder också att Kristersson är en svag ledare för M, och en svag förhandlare med C+L.

Vad händer först, revolterar M:s riksdagsgrupp mot ledningen, eller avslutar M Alliansen?
Senast redigerad av Paris24 2018-09-24 kl. 23:53.
Citera
2018-09-24, 23:48
Medlem
Sådana här inre stridigheter är i första hand förlamande, och de kan bli sega och långvariga.

Jag tror inte att partiet spricker, utan den förlorande falangens mest hängivna medlemmar söker sig till lämpligt alternativt parti; C, SD, etc.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2018-09-24 kl. 23:50.
Citera
2018-09-24, 23:50
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Sådana här inre stridigheter är i första hand förlamande, och de kan bli sega och långvariga.

Jag tror inte att partiet spricker, utan den förlorande falangen söker sig till lämpligt alternativt parti; C, SD, etc.
Med "spricker" så menar jag kanske inte en parti-delning, det har väl inte hänt på 70 år i Sverige. Snarast att fasaden spricker, tankarna om att inte samarbeta med SD slängs på tippen, tankarna om Alliansen som bästa lösning försvinner, att ledningen sparkas, uppror i media och på nätet, eller liknande.
Citera
2018-09-24, 23:53
Medlem
Rosteres avatar
Skulle gärna se Moderaterna splittras i Medborgerlig Samling (för samarbete med SD) och Moderaterna (mot samarbete med SD). Sedan kan ju de återstående Moderaterna införlivas i C då den resulterande ideololgin och målgruppen är exakt densamma.
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Efter att alliansen misslyckats bilda regering finns det öppning för samarbete mellan M och SD
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Med "spricker" så menar jag kanske inte en parti-delning, det har väl inte hänt på 70 år i Sverige. Snarast att fasaden spricker, ledningen sparkas, uppror i media och på nätet, eller liknande.

Off Topic:
VPK sprack i VPK och APK. Tror det var på 1970-talet.
Citera
2018-09-24, 23:55
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Skulle gärna se Moderaterna splittras i Medborgerlig Samling (för samarbete med SD) och Moderaterna (mot samarbete med SD). Sedan kan ju de återstående Moderaterna införlivas i C då den resulterande ideololgin och målgruppen är exakt densamma.
"SD-frågan" verkar ju vara viktigare än allt annat för en del människor? Det känns nästan som om delar av C+M+L borde bilda ett nytt parti "Vi som är mot SD allt annat är oväsentligt", så kan de sitta och tugga sitt hat. De som blir kvar bildar nya Nya Moderaterna.
Senast redigerad av Paris24 2018-09-25 kl. 00:08.
Citera
2018-09-24, 23:56
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
"SD-frågan" verkar ju vara viktigare än allt annat för en del människor? Det känns nästan som om delar av C+M+L borde bilda ett nytt parti "Vi som är mot SD men inte överens om något annat", så kan de sitta och tugga sitt hat. De som blir kvar bilda nya Nya Moderaterna.

Ja, det är ju det jag menar. De kan ju kalla sig för "Anständighetspartiet" eller något sådant.
Citera
2018-09-25, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Off Topic:
VPK sprack i VPK och APK. Tror det var på 1970-talet.

sant, men ideologin är densamma, (V) är fyllt av kryptokommunister...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in