• 2
  • 3
2018-10-18, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Kan Iconitab då förklara med sina djuplodade kunskaper hur man skall göra om man vaknar upp en morgon och undrar om jag behöver ladda batteriet eller ej i en naturhamn.
Klassiskt sjöfararmanér funkar bra även med modern teknik:

Loggbok (eller bra minne) och död räkning (av Ah/Wh). Överdriv både uppskattad förbrukning och verklig laddning med typ 20% så är du 'safe'.
Problem uppstår förstås om skepparen både supit bort minnet och glömt stänga kylskåpsdörren...

Sedan är det ju inte så ovanligt att sjöfolk rustar och bunkrar sin skuta för de behov som uppstår under resan.
Senast redigerad av iconicatab 2018-10-18 kl. 08:22.
Citera
2018-10-18, 10:53
Medlem
KOMPLETTERING till #25

För den som inte vet eller orkar ta reda på vad deras 'skuta' laddar under gång, så räkna med att varje maskin genererar 55A.
(Gäller inombordare, inu-motorer och utombordare av 'bilmotorstyrka'.)

Och räkna tiden ni verkligen kör - Tomgång duger till underhållsladdning, men inte till verklig återladdning av halvtomma batterier.

Dra sedan av 5A (60 W) för driften av maskinen själv och dess instrument.
Och ytterligare 5A för ECDIS/plotter+GPS och liknande "lull-lull".
Med kyl ombord får ni dra av för den också
(Och liknande typ lanternor, länspump som ni bör ha bäst koll på själva.)

Resterande generatorkapacitet kan man anta går till batteriladdning tills de blivit fyllda.

För dem som älskar multimeter (och loggbok) så notera när ni orkar: spänningar direkt efter urkoppling, efter exakt tio minuter, efter en timme och efter minst ett dygn tillsammans med vad ni "vet": att det är nytt,, fulladdat, väl använt men inte tomt, osv. (Och vilket batteri, om ni har flera.)
Citera
2018-10-18, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Bra "tumregler", men det är tyvärr svårt att använda spänningsmätning för övervakning av friska bly-syra-accumulatorer. (Men utmärkt för felsökning vid misstänkta/uppenbara problem!)

Jag fortsätter att tjata om förståelsen för den grundläggande kemin runt elektrodplattornas exponerade yta.

Till att börja med är det mycket bra att du betonar "i vila", eftersom dessa reaktioner är förhållandvis långsamma. Framför allt uppvisar de en "svans" så att BÅDE vid strömuttag och vid uppladdning så kommer det att dröja flera/många timmar efter att batteriet kopplas ur, innan reaktionerna upphört.
Både vid spänningsmätning och kontroll av elektrolyt så är rekommendationen att batteriet vilat minst 24 timmar när man önskar bästa noggrannhet.

Bly-syra-batteriets 'naturliga' och mycket stabila tillstånd är fulladdat.
Men även en 'oanvänd', uppladdad och frisk battericell uppvisar en viss variation i kemin på procent-/promillenivån, vilket på ett 12V-batteri (sex celler) är lätt avläsbart med en eller två decimaler på ett universalinstrument.

Så alla "riktiga" jämförelser måste relateras till samma batteri-individ - INTE Fordonet, Ah-kapaciteten eller ens tillverkarens artikelnummer på batteriet.

Efter ett strömuttag ur batteriet så har ett "tillräckligt" antal molekyler genomgått en reaktion och omvandlats till ett annat ämne på cellernas elektrodytor.

Till att börja med så betyder det att den effektiva elektrodarean i batteriet har minskat något. Därmed har batteriet inte längre samma kapacitet för maximalt strömuttag - Ju mer urladdat, desto mindre maximal ström klarar batteriet att producera. Ett viktigt skäl till separata start- och förbrukarbatterier i båtar och husbilar.

Dessutom har de nybildade molekylerna/ämnena inte samma stabilitetsegenskaper längre - Men kommer inte att spontant att återgå till deras laddade motsvarighet (eftersom elektroner flyttats till "fel" elektrod).
Vid laddningscykeln kommer däremot "rätt" reaktion att ske. Därför vill man vänta så lite som möjligt mellan urladdning och uppladdning.
(Till skillnad från t.ex NiCd-/NiMH-accar så behöver man varken ta hänsyn till 'antal cykler' eller 'minneseffekt' i samband med bilbatterier.)

Och som redan nämnt i tråden så är spänningsfall vid laddning minst en tiopotens 'farligare' än då man använder ström - Inte minst då solceller är inblandade.
Mät alltså laddspänning direkt på batterpolerna (vanligaste felet i bilar/båtar är dålig kotakt mellan polskor och batteri...)
Vilospänning kan givetvis mätas på alla anslutna ställen.

Jag förstår inte hur du har använt kunskapen ovan till de två inläggen du har gjort nedan.

Citat:
Klassiskt sjöfararmanér funkar bra även med modern teknik:

Loggbok (eller bra minne) och död räkning (av Ah/Wh). Överdriv både uppskattad förbrukning och verklig laddning med typ 20% så är du 'safe'.
Problem uppstår förstås om skepparen både supit bort minnet och glömt stänga kylskåpsdörren...

Sedan är det ju inte så ovanligt att sjöfolk rustar och bunkrar sin skuta för de behov som uppstår under resan.

Citat:
KOMPLETTERING till #25

För den som inte vet eller orkar ta reda på vad deras 'skuta' laddar under gång, så räkna med att varje maskin genererar 55A.
(Gäller inombordare, inu-motorer och utombordare av 'bilmotorstyrka'.)

Och räkna tiden ni verkligen kör - Tomgång duger till underhållsladdning, men inte till verklig återladdning av halvtomma batterier.

Dra sedan av 5A (60 W) för driften av maskinen själv och dess instrument.
Och ytterligare 5A för ECDIS/plotter+GPS och liknande "lull-lull".
Med kyl ombord får ni dra av för den också
(Och liknande typ lanternor, länspump som ni bör ha bäst koll på själva.)

Resterande generatorkapacitet kan man anta går till batteriladdning tills de blivit fyllda.

För dem som älskar multimeter (och loggbok) så notera när ni orkar: spänningar direkt efter urkoppling, efter exakt tio minuter, efter en timme och efter minst ett dygn tillsammans med vad ni "vet": att det är nytt,, fulladdat, väl använt men inte tomt, osv. (Och vilket batteri, om ni har flera.)

Till en början är det svårt att veta hur mycket ström (ah) i batteriet du hade när du har kommit till naturhamnen
Generatorer är lite olika stora på olika motorer exempelvis
Pentas lilla 115 A 13 hp
https://www.volvopenta.se/marineleis...-13/d1-13.html

men detta har inte så stor betydelse om generatorn är på 40 A eller 150 för det mesta.
Sedan skall du ju bara förbruka ungefär hälften av laddningen alltså ner till ca 12,2 - 12,4 Volt, kanske lite lägre för gel och agm-batterier

Ett eller flera batterier kan inte ta emot hur mycket laddning som helst, normalt kan man inte ladda med mer än 20 - 60 A . Att ladda upp de sista 20 procenten tar ganska lång tid beroende på att batterierna inte tar emot så mycket ström.

Se också, men här har man en extra regulator som förhöjer spänningen och därigenom strömstyrkan
http://www.dagensbatliv.se/el-i-bate...t-battre-an-50
Notera också i diagrammet hur fort laddningsströmmen går ner trots att detta batteripaketet är ca 220 ah
Notera också generatorns laddkurva hur den går ner

Om man skall göra som Icontab måste man veta exakt hur mycket kapacitet batterierna har
Om man har inverter dess förluster
kanske datorns effekt
hur mycket kylskåpet har gått
varje lampas effekt
hur mycket man har laddat sin ipad mm
mm
mm

Ja Icontab får väl sitta och skriva loggbok

Ett alternativ är ju batteritankmätare, men hur bra de är vet jag inte, man måste i alla fall koppla batteriet med en inkommande utgående ledning om jag förstått rätt.
http://www.dagensbatliv.se/el-i-bate...-och-kapacitet

Ett enklare alternativ är ju att titta på spänningen även om det inte är fullkomligt, men man kan ju också ta reda på kritiska nivåer för sina egna batterier
Citera
2019-08-18, 22:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag skrev här ovan att förbrukningsbatterierna laddades ur rätt fort. Det var inte så konstigt för två av dessa var totalt sopslut, bara 6 V obelastade. Förmodligen fungerade dessa batterier som förbrukare och laddade ur de andra batterierna. Efter att ha bytt dessa är allt mycket bättre.

Nu till något värre om bog- och häckpropellrar. När jag skulle lägga till i hemmahamnen senast, var inne mellan Y-bommarna med nära noll framdrift skulle jag ge en liten knuff med häckpropellern. Dra åt helvete då, den djäveln slutade inte gå när jag släppte spaken. Båten roterade och tryckte till en mantågsstötta på grannbåten, sådant som gör en populär i hamnen...

Drog spaken fram och tillbaka, stängde av och satte på kontrollpanelen (den där de båda spakarna till bog resp. häck sitter), provade med den trådlösa fjärrkontrollen, inget hjälpte. Efter drygt en minut stannade den till slut när jag förde spaken åt vänster. Så fort jag släppte spaken till neutralläge (då motorn inte ska gå alls) så körde den åt höger. Fixerade spaken åt vänster med en kikare mellan fönster och spak så jag kunde ta mig bak till motorn och skruva loss den feta säkringen. Det är inget man vill pilla på när det går 500 A genom den, lär gnistra ordentligt annars.

Ok att de inte funkar men att bog- eller häckpropeller kör när de inte ska är då fan inte bra. Jag googlade efter detta och hittade ett forum där fler har råkat ut för detta: http://www.trawlerforum.com/forums/s...ing-28020.html

Jag är inte säker men jag misstänker att det hade kommit lite vatten i reläerna som sitter direkt på motorn. Hade det varit styrspaken som var problemet tror jag det hade hjälpt att trycka på "Off" på denna. Jag hade gått i feta vågor i flera timmar tidigare samma dag och det hade stänkt duktigt över båten och var lite blött bak vid motorn.

Jag ska skölja av med destvatten, torka och spraya WD-40. Sedan vill jag då fan inte råka ut för sånt här igen så jag har skickat efter två fjärrstyrda strömbrytare att koppla i serie med bog- och häckpropellrarnas motorer. De finns för 3500 kr styck i svensk skeppshandel men jag hittade för mindre än halva priset i USA: http://www.sailsmarine.com/ItemDetai...a_Switch_12VDC

Det kanske är överdrivet, håller man vattnet borta från elektroniken är kanske risken väldigt liten men jag har även hört tals om att reläerna kan svetsa ihop så det är nog inte fel med en nödströmbrytare. I vissa fall kan det duga med en helt manuell brytare men jag behöver fjärrstyrt.
Citera
2019-09-04, 17:38
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag skrev här ovan att förbrukningsbatterierna laddades ur rätt fort. Det var inte så konstigt för två av dessa var totalt sopslut, bara 6 V obelastade. Förmodligen fungerade dessa batterier som förbrukare och laddade ur de andra batterierna. Efter att ha bytt dessa är allt mycket bättre.

Nu till något värre om bog- och häckpropellrar. När jag skulle lägga till i hemmahamnen senast, var inne mellan Y-bommarna med nära noll framdrift skulle jag ge en liten knuff med häckpropellern. Dra åt helvete då, den djäveln slutade inte gå när jag släppte spaken. Båten roterade och tryckte till en mantågsstötta på grannbåten, sådant som gör en populär i hamnen...

Drog spaken fram och tillbaka, stängde av och satte på kontrollpanelen (den där de båda spakarna till bog resp. häck sitter), provade med den trådlösa fjärrkontrollen, inget hjälpte. Efter drygt en minut stannade den till slut när jag förde spaken åt vänster. Så fort jag släppte spaken till neutralläge (då motorn inte ska gå alls) så körde den åt höger. Fixerade spaken åt vänster med en kikare mellan fönster och spak så jag kunde ta mig bak till motorn och skruva loss den feta säkringen. Det är inget man vill pilla på när det går 500 A genom den, lär gnistra ordentligt annars.

Ok att de inte funkar men att bog- eller häckpropeller kör när de inte ska är då fan inte bra. Jag googlade efter detta och hittade ett forum där fler har råkat ut för detta: http://www.trawlerforum.com/forums/s...ing-28020.html

Jag är inte säker men jag misstänker att det hade kommit lite vatten i reläerna som sitter direkt på motorn. Hade det varit styrspaken som var problemet tror jag det hade hjälpt att trycka på "Off" på denna. Jag hade gått i feta vågor i flera timmar tidigare samma dag och det hade stänkt duktigt över båten och var lite blött bak vid motorn.

Jag ska skölja av med destvatten, torka och spraya WD-40. Sedan vill jag då fan inte råka ut för sånt här igen så jag har skickat efter två fjärrstyrda strömbrytare att koppla i serie med bog- och häckpropellrarnas motorer. De finns för 3500 kr styck i svensk skeppshandel men jag hittade för mindre än halva priset i USA: http://www.sailsmarine.com/ItemDetai...a_Switch_12VDC

Det kanske är överdrivet, håller man vattnet borta från elektroniken är kanske risken väldigt liten men jag har även hört tals om att reläerna kan svetsa ihop så det är nog inte fel med en nödströmbrytare. I vissa fall kan det duga med en helt manuell brytare men jag behöver fjärrstyrt.

Har du möjlighet så är det alltid trevligt att kunna koppla loss batteriet från motorn för just sådana här tillfällen. Har bekanta som skickat ut all ankarkätting under gång när liknande hänt, de skulle bara kolla att spelet var på när de närmade sig viken. Dock så passar det inte alla installationer så då får man hitta andra lösningar.
Citera
2019-09-04, 21:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Har du möjlighet så är det alltid trevligt att kunna koppla loss batteriet från motorn för just sådana här tillfällen. Har bekanta som skickat ut all ankarkätting under gång när liknande hänt, de skulle bara kolla att spelet var på när de närmade sig viken. Dock så passar det inte alla installationer så då får man hitta andra lösningar.
Jag hittade ett relä, eller tja, det ser till det yttre ut som ett vanligt halvljusrelä till bilar men det är inget som säger klick inuti utan bara transistorer och annan elektronik för svagström. Från detta går sedan primärströmmen till kontaktorerna som sitter direkt på häckpropellerns motor, de kontaktorer som sluter/bryter motorströmmen på drygt 500 A.

"Reläet" hängde bara i sin kabel och det hade kommit vatten och bildats ordentligt med ärg mellan några av stiften som går in i reläsockeln. Kretskortet i sig hade skyddslack så det tål vatten rätt bra. Rengjorde ordentligt både på och mellan stiften samt i sockeln, gav kortet ett extra lager skyddslack och en rejäl dos WD40 i sockeln. Sedan skruvade jag fast skiten med en plastburk över så det inte kan droppa vatten direkt på reläet.

De där fjärrstyrda strömbrytarna har inte kommit än. Betalade ändå 200 spänn extra för expressfrakt från USA och nu har det gått tre veckor, skandal! Kablarna från batterier till bog- och häckpropellrarnas motorer får m h t den stora strömmen inte vara långa så brytarna måste sitta nära motorerna. Jag har så långt från förarplatserna till dessa motorer att jag skulle inte hinna springa dit för att slå ifrån en rent mekanisk, manuell brytare innan båten riskerar att krascha in i något dyrt så fjärrstyrda brytare är det enda som funkar för mig.

Nu har jag i o f s eliminerat en riskfaktor och jag skruvade även isär kontaktorn för att kolla och den såg fin ut på kontaktytorna så nu är väl risken liten att detta ska hända igen men det är inte fel att ha en extra nödavstängning i alla fall.
Citera
2019-09-05, 10:30
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Jag hittade ett relä, eller tja, det ser till det yttre ut som ett vanligt halvljusrelä till bilar men det är inget som säger klick inuti utan bara transistorer och annan elektronik för svagström. Från detta går sedan primärströmmen till kontaktorerna som sitter direkt på häckpropellerns motor, de kontaktorer som sluter/bryter motorströmmen på drygt 500 A.

"Reläet" hängde bara i sin kabel och det hade kommit vatten och bildats ordentligt med ärg mellan några av stiften som går in i reläsockeln. Kretskortet i sig hade skyddslack så det tål vatten rätt bra. Rengjorde ordentligt både på och mellan stiften samt i sockeln, gav kortet ett extra lager skyddslack och en rejäl dos WD40 i sockeln. Sedan skruvade jag fast skiten med en plastburk över så det inte kan droppa vatten direkt på reläet.

De där fjärrstyrda strömbrytarna har inte kommit än. Betalade ändå 200 spänn extra för expressfrakt från USA och nu har det gått tre veckor, skandal! Kablarna från batterier till bog- och häckpropellrarnas motorer får m h t den stora strömmen inte vara långa så brytarna måste sitta nära motorerna. Jag har så långt från förarplatserna till dessa motorer att jag skulle inte hinna springa dit för att slå ifrån en rent mekanisk, manuell brytare innan båten riskerar att krascha in i något dyrt så fjärrstyrda brytare är det enda som funkar för mig.

Nu har jag i o f s eliminerat en riskfaktor och jag skruvade även isär kontaktorn för att kolla och den såg fin ut på kontaktytorna så nu är väl risken liten att detta ska hända igen men det är inte fel att ha en extra nödavstängning i alla fall.

Är det de avstånden så är det lite bökigare, oftast brukar de fjärrstyrda fungera helt ok men tyvärr finns det nog inget som går att garantera när det gäller marinel, känns som fukten fan letar sig överallt. Frågan är om det skulle fungera att lägga sådana där torrpåsar i lådorna eller om de bara skulle suga in mer fukt utifrån. Ska nog göra ett litet experiment under vintern.
Citera
2019-09-05, 20:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Frågan är om det skulle fungera att lägga sådana där torrpåsar i lådorna eller om de bara skulle suga in mer fukt utifrån. Ska nog göra ett litet experiment under vintern.
Borde funka sålänge det är 100% lufttätt, är det inte tätt så kommer fukten in med tiden, räcker ju med dagsvärme o nattkyla för det ska komma in fukt i en bensintank.
Citera
2019-09-08, 18:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Det finns även nödbrytare som man använder en snöre i ett rör när man skall bryta. Den är alltså helt fysisk och funkar även om åskan slår ner i brytaren..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in