• 1
  • 2
2018-09-24, 22:23
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Ifrån SVT / svtplay:s hemsida:

"Kattis Ahlström och Niklas Källner söker upp personer med rätt till ett arv och en okänd familjehistoria."

Jag har själv hittills missat detta vad som av kvällens avsnitt synes som ett über-korrekt marinerat format.

Avsnittet ikväll var tydligen redan säsong 2, avsnitt 6.

Länk: https://www.svtplay.se/video/1936565...-lamnades-kvar

Nära nog alla Rätt Värdegrund-, Globalism- och Mån kultur-bejakande-ingredienser föreföll finnas med i detta enda avsnitt:

En Judisk familj, som söker i sin familjehistoria. Check. Förintelsen™ (varumärket med Trademark, den enda tillåtna att berätta om). Check. Hemska folkmords-nazister. Check. Downs syndrom. Check. Det Goda Sverige, som tager emot illa medfarna människor. Check. En Judisk kvinna, med svart dotter. Check. Bortadopterat barn. Check. Släktforskande släktingen ifrån Israel. Check. Judiska minnesplater. Check. Judiska minnesceremonier. Check.

Hur har tidigare avsnitt varit komponerade?
Citera
2018-09-24, 22:33
Medlem
Du missar att släkten i flera generationer lämnat bort sina barn, ja rent ut av övergett dem. Detta med att överge sina barn verkar vara en bestående släktgen som gått i arv. Hur kan detta vara rätt värdegrund?
Citera
2018-09-25, 00:18
Bannlyst
en rörande historia om hur världen faktiskt såg för bara 50-60 år sedan. Intressant tittning med frugan.. hehe

Mvh Johan
Citera
2019-11-14, 23:06
Medlem
Arvinge okänd med Niklas Källner och Kattis Ahlström har dragit igång igen. Kvällen avsnitt handlade om Jan Mottl som ville testamentera allt till en hundorganisation och inte till de två biologiska barnen som han undlät att beröra i sitt testamente.

Serien är lite småmysig och detta mycket tack vare Niklas Källners sköna stil när han möter människor. Han får dem att öppna sig och faktiskt säga något. Men i det här fallet tror jag de var nära att misslyckas helt, dottern vägrade träffa TV-teamet och sonen vill bara bli filmad bakifrån.

Det visar sig att relationen mellan fadern och barnen har upphört helt sedan länge. Det verkade litegrann som att alla parter var ense om att det var bäst så. Personligen tror jag också att flera av dem som väljer att ställa upp gör det främst för arvets skull, men det får de ju ändå även om de nobbar SVTs inviter. Det intressantaste i det här programmet är vad tid och avstånd och delvis ensamhet kan göra med en människa.
Citera
2019-11-15, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotusgul
Arvinge okänd med Niklas Källner och Kattis Ahlström har dragit igång igen. Kvällen avsnitt handlade om Jan Mottl som ville testamentera allt till en hundorganisation och inte till de två biologiska barnen som han undlät att beröra i sitt testamente.

Serien är lite småmysig och detta mycket tack vare Niklas Källners sköna stil när han möter människor. Han får dem att öppna sig och faktiskt säga något. Men i det här fallet tror jag de var nära att misslyckas helt, dottern vägrade träffa TV-teamet och sonen vill bara bli filmad bakifrån.

Det visar sig att relationen mellan fadern och barnen har upphört helt sedan länge. Det verkade litegrann som att alla parter var ense om att det var bäst så. Personligen tror jag också att flera av dem som väljer att ställa upp gör det främst för arvets skull, men det får de ju ändå även om de nobbar SVTs inviter. Det intressantaste i det här programmet är vad tid och avstånd och delvis ensamhet kan göra med en människa.

Jag tyckte det var märkligt att de bara tog avståndstagandet från pappans sida. Hur han kunde förneka sina barn. Det kunde ju vara så att barnen inte ville träffa sin far, att DE hade brutit kontakten.
Och flera gånger frågade de sig hur hundar kunde vara så viktiga för en människa. Det är väl inget konstigt? Hundarna var ju hans familj, dem han levde med. Inte barnen.
Citera
2019-11-30, 21:02
Medlem
Isnatts avatar
Såg programet om Böttö och Clara idag.
Programmet avslutades med en skön version av 'ovan där' och jag såg att en Jan Sparring sjöng den,
Jag googlade honom och på hans wiki står
Citat:
Han var med om en olycka med turnébussen sista levnadsåret, på tidningslöpet gick det då att läsa "Nån där uppe måste gilla mig", då han mirakulöst överlevde.
Exakt samma citat som den engelska öldrickaren som fick ärva utbrast när han fick reda på arvet
Kändes lite konstigt att se/höra det citatet med ett par minuters mellanrum bara.
Citera
2019-12-06, 00:44
Medlem
kjellouts avatar
Undrar hur det blev med arvet i dagens avsnitt med polacken. Brödernas barnbarn kan ju inte fått någon stor del jämfört med brodern Vladislav?

Undrar om programmet förde släktingarna närmare varandra.
Citera
2020-06-22, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Nära nog alla Rätt Värdegrund-, Globalism- och Mån kultur-bejakande-ingredienser föreföll finnas med i detta enda avsnitt. Hur har tidigare avsnitt varit komponerade?

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du missar att släkten i flera generationer lämnat bort sina barn, ja rent ut av övergett dem. Detta med att överge sina barn verkar vara en bestående släktgen som gått i arv. Hur kan detta vara rätt värdegrund?
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
en rörande historia om hur världen faktiskt såg för bara 50-60 år sedan. Intressant tittning med frugan.. hehe

Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Såg programet om Böttö och Clara idag.
Programmet avslutades med en skön version av 'ovan där' och jag såg att en Jan Sparring sjöng den,
Jag googlade honom och på hans wiki står
Exakt samma citat som den engelska öldrickaren som fick ärva utbrast när han fick reda på arvet
Kändes lite konstigt att se/höra det citatet med ett par minuters mellanrum bara.

Norska upplagan av serien har sin premiär i höst.

Det finns en dansk upplaga av programmet som har mer bra berättelse och inte är så politiskt korrekt.
Går att se fritt på dansk playtjänst och slår man på textningen och står ut med danska så går det rätt bra att följa med. Det har gjorts 20 avsnitt i Danmark hittills och serien är en stor succé där.
https://www.dr.dk/drtv/saeson/forsvundne-arvinger_19080
Citera
2021-03-11, 22:31
Medlem
Nu har den nya säsongen påbörjat på svt-play.
https://www.svtplay.se/video/30354614/arvinge-okand/
Citera
2021-03-26, 09:49
Medlem
Måste säga att senaste avsnittet var riktigt mäktigt när det visade sig att brorsan också hade rum fyllda med dvds och alien-prylar
Citera
2021-04-05, 09:56
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Nu har den nya säsongen påbörjat på svt-play.
https://www.svtplay.se/video/30354614/arvinge-okand/

Såg första avsnittet med sjömannen Ville som hade en dotter (nu död) och fem barnbarn. När kvinnan som han fick dottern med dog, tror jag aldrig framgick. Men det framgick att de umgicks mycket i omgångar genom åren.

Hela detta avsnitt var uppenbart bara TV-drama. Det var inget okänt med Villes arvingar. I dödboet fanns det ju massor av nytagna fotografier av de engelska barnbarnen. Ändå var SVT tvungna att koppla in en irländsk släktforskare som skulle reda ut saker och ting.

Villes närmaste vän berättade att Ville fått tre husbilar tillverkade av honom genom åren. På frågan om vart Ville åkte med husbilarna var svaret: till England naturligtvis. Det frågades inte mer om det; men självklart åkte han och hälsade på åtminstone delar av sin släkt.

Jag vet av egen erfarenhet i sådana här reality-program är det en hel del påhitt. T.o.m. lögner och konstgjordheter. För att få bra TV. Men det här vara bara för mycket. Hoppas att övriga avsnitt i alla fall inte är lika genomskinliga.
Citera
2021-04-05, 17:30
Medlem
Carl Serungs avatar
Varför går Niklas så konstigt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto