2018-09-24, 19:31
Medlem
Hej!
Jag har en bekant som är sjukskriven pga psykiska besvär. Hon har försörjningsstöd. Hon har ett barn på 1½ år. Hon och pappan har delad vårdnad.

Han har bott på annat håll men var nu tvungen att skriva sig hos min bekant ett par veckor. Blev lite tokigt för pappan med planeringen med flytten till ett annat boende. Pappan har även haft otur med sina jobb, nu senaste strular det med arbetsförmedlingen och själva jobbet, och som pappan fattat det så får han inga pengar någonstans ifrån. Han har jobbat på senaste arbetet i fjorton dagar och där skulle det inte vara någon typ av innestående lön.

Nu är det så att socialen har kollat på skatteverket och sett att pappan är skriven där och då tagit beslutet att hon inte får något hyresbidrag. Hyran ligger på 6500 kr. Hon tror sig kunna få matpengar både till sig och barnet. Pappan har, som jag skrev, ingen egen inkomst än så länge.

Kan verkligen socialen bestämma bara så där utan vidare att hon inte ska få nåt hyresbidrag utan att först ha pratat med henne? Hon har ringt socialen och sagt att pappan ändrat sin adress nu.
Tycker ju att hon har ju ett barn och att dom borde ta hänsyn till det. Risken är ju att hon och barnet ställs på gatan.
Citera
2018-09-24, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skumtimmen

Han har bott på annat håll men var nu tvungen att skriva sig hos min bekant ett par veckor. Blev lite tokigt för pappan med planeringen med flytten till ett annat boende.

Går man på socialbidrag så kan man inte hålla på sådär, då måste man vara stenhård. Inga konstiga skrivningar på ens lägenhet och inga konstigheter i i kontoutdragen. Hon måste lära sig reglerna.
Hon kommer antagligen inte att få några pengar nu pga det där.
Citera
2018-09-24, 20:16
Medlem
Om båda saknat inkomster får de väl komplettera och lämna in pappans inkomster också?!

Om han nu haft inkomster får han väl betala hyran, med tanke på att det är han som inte fixade så han inte var skriven på adressen.
Citera
2018-09-24, 20:20
Medlem
Citat:
Hej!
Jag har en bekant som är sjukskriven pga psykiska besvär. Hon har försörjningsstöd. Hon har ett barn på 1½ år. Hon och pappan har delad vårdnad.

Han har bott på annat håll men var nu tvungen att skriva sig hos min bekant ett par veckor. Blev lite tokigt för pappan med planeringen med flytten till ett annat boende. Pappan har även haft otur med sina jobb, nu senaste strular det med arbetsförmedlingen och själva jobbet, och som pappan fattat det så får han inga pengar någonstans ifrån. Han har jobbat på senaste arbetet i fjorton dagar och där skulle det inte vara någon typ av innestående lön.

Nu är det så att socialen har kollat på skatteverket och sett att pappan är skriven där och då tagit beslutet att hon inte får något hyresbidrag. Hyran ligger på 6500 kr. Hon tror sig kunna få matpengar både till sig och barnet. Pappan har, som jag skrev, ingen egen inkomst än så länge.

Kan verkligen socialen bestämma bara så där utan vidare att hon inte ska få nåt hyresbidrag utan att först ha pratat med henne? Hon har ringt socialen och sagt att pappan ändrat sin adress nu.
Tycker ju att hon har ju ett barn och att dom borde ta hänsyn till det. Risken är ju att hon och barnet ställs på gatan.

Handlar det om en hyra är risken minimal att hon ställs på gatan om hon tar tag i situationen direkt.

Steg 1 kontakta hyres bolaget och förklara läget
Steg 2 Gör upp en avbetalningsplan med hyresbolaget.
Steg 3 Prata ihopp sej med pappan och se om han kan tänka sej att hjälpa då han ställde till det.

Soc kommer inte betala ut i första taget då han är delaktig i att betala den hyran så räknas han in.
Citera
2018-09-24, 21:34
Medlem
SvartaBjorns avatar
Håll er till topic.
/Moderator
Citera
2018-09-24, 22:15
Medlem
blobben!!!s avatar
För 20 år sedan skulle det nog gå bra och hävda "barnperspektivet" som socialen måste anpassa sig efter. Nu för tiden verkar socialen börjat gå efter att hellre fälla än att fria. Hoppas att du inte bor i en stad med bostadsbrist.

Tror att du kommer få gå med på hembesök för att bevisa att pappan bor kvar där (kläder, fler än 2 stolar, osv).
Citera
2018-09-24, 22:33
Medlem
Foruejsonlys avatar
Vi som jobbar måste tugga i oss den jobbiga delen: upp tidigt på morgon, taskigt med fritid, ta order från nån idiot till chef osv.....sköter vi inte det så får vi inga pengar. Vad är det som säger att inte de som går på soc har vissa basala skyldigheter, såsom veta regler kring mantalsskrivning?

Det bästa vore väl om soc kom hem och tryckte ner pengar i halsen på henne?
Citera
2018-09-24, 22:49
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Hej!

Soc ställer inte barnet på gatan utan det är pundaren kallad "han". Lågoddsare på att det är du, en slags giftig humla som flyger från blomma till blomma och dödar dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in