Citat:
Ursprungligen postat av
Skumtimmen
Hej!
Jag har en bekant som är sjukskriven pga psykiska besvär. Hon har försörjningsstöd. Hon har ett barn på 1½ år. Hon och pappan har delad vårdnad.
Han har bott på annat håll men var nu tvungen att skriva sig hos min bekant ett par veckor. Blev lite tokigt för pappan med planeringen med flytten till ett annat boende. Pappan har även haft otur med sina jobb, nu senaste strular det med arbetsförmedlingen och själva jobbet, och som pappan fattat det så får han inga pengar någonstans ifrån. Han har jobbat på senaste arbetet i fjorton dagar och där skulle det inte vara någon typ av innestående lön.
Nu är det så att socialen har kollat på skatteverket och sett att pappan är skriven där och då tagit beslutet att hon inte får något hyresbidrag. Hyran ligger på 6500 kr. Hon tror sig kunna få matpengar både till sig och barnet. Pappan har, som jag skrev, ingen egen inkomst än så länge.
Kan verkligen socialen bestämma bara så där utan vidare att hon inte ska få nåt hyresbidrag utan att först ha pratat med henne? Hon har ringt socialen och sagt att pappan ändrat sin adress nu.
Tycker ju att hon har ju ett barn och att dom borde ta hänsyn till det. Risken är ju att hon och barnet ställs på gatan.
Handlar det om en hyra är risken minimal att hon ställs på gatan om hon tar tag i situationen direkt.
Steg 1 kontakta hyres bolaget och förklara läget
Steg 2 Gör upp en avbetalningsplan med hyresbolaget.
Steg 3 Prata ihopp sej med pappan och se om han kan tänka sej att hjälpa då han ställde till det.
Soc kommer inte betala ut i första taget då han är delaktig i att betala den hyran så räknas han in.