• 1
  • 2
2018-09-24, 19:08
Medlem
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/sl...amin-1.9382288
Citera
2018-09-24, 20:17
Medlem
Kopierat från länken.

Slumpmässig kontroll i Mölndal – polis hittade 130 kilo amfetamin
GÖTEBORG Polisen genomförde en slumpmässig fordonskontroll i närheten av Åbytravet i Mölndal. Den unge föraren verkade nervös och stressad.
I skåpbilen fanns 130 kilo amfetamin, till ett gatuvärde på cirka 30 miljoner.
Citera
2018-09-24, 20:17
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Det var en ren rutinkontroll. Men föraren verkade stressad och nervös. I skåpbilen hittade polisen stora mängder amfetamin till ett gatuvärde av upp emot 30 miljoner kronor.

Citat:
Källor uppger för tidningen att det handlar om omkring 130 kilo amfetamin. Nu sitter föraren, en 25-årige man från Göteborg, häktad, misstänkt för grovt narkotikabrott.

– Min klient är en ostraffad, heltidsarbetande kille. Han är tydlig i sitt förnekande av brott och presenterar en hyfsad förklaring till hur han råkat hamna i den här situationen, säger mannens advokat Ulrik Smedberg till Göteborgs-Posten.

https://www.svd.se/polisen-gjorde-ja...g-av-amfetamin
Citera
2018-09-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wadensjo
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/sl...amin-1.9382288

Här kommer lite från artikeln i GP:

En 25-årig man från Västra Frölunda sitter häktad i Göteborg, misstänkt för synnerligen grovt narkotikabrott.

Enligt uppgifter till GP ska han alltså ha kört omkring med 130 kilo amfetamin – och gripits mer eller mindre av en tillfällighet.

"Stora mängder"
Kammaråklagare Jonas Arvidsson på riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet är förundersökningsledare.

– Det som jag i nuläget kan bekräfta är att det handlar om stora mängder, säger Arvidsson

25-åringen är inte känd av polisen i någon större omfattning.
Ett beslag av det här formatet, tyder inte det på att fler personer är inblandade?

– Vi funderar väl på var det här preparaten kom ifrån och vem eller vilka det var tänkt att nå fram till, svarar Jonas Arvidsson.

Värt 30 miljoner
Enligt CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) ligger medelpriset på amfetamin i missbrukarledet på 230 kronor per gram.

Det innebär att lasten som 25-åringen transporterade var värd i storleksordningen 30 miljoner kronor.

– Min klient är en ostraffad, heltidsarbetande kille. Han är tydlig i sitt förnekande av brott och presenterar en hyfsad förklaring till hur han råkat hamna i den här situationen, konstaterar advokat Ulrik Smedberg.

Lager i Majorna
Vem som skulle kunna vara den slutligen köparen i Göteborg är ännu ett frågetecken.

Det är dock ett etablerat faktum att organiserad brottslighet på stadsdelsnivå vågat sig på förvånansvärt stora beställningar från leverantörer utomlands.

I samband med rättegången efter dödsskjutningarna på Vår Krog & Bar visade det sig att några av de åtalade haft ett betydande knarklager i en lägenhet i Majorna.
Citera
2018-09-24, 20:32
Medlem
Paul.Potts avatar
Finns inget som heter slumpmässig kontroll/rutin kontroll eller förskoleklass-hittade-knarkgömma i detta fall. Förmodligen gol eller span.
Citera
2018-09-24, 20:41
Medlem
xen1cals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Pott
Finns inget som heter slumpmässig kontroll/rutin kontroll eller förskoleklass-hittade-knarkgömma i detta fall. Förmodligen gol eller span.

Tänkte precis skriva något liknande, huvudet på spiken!
Citera
2018-09-24, 20:41
Medlem
Citat:
– Min klient är en ostraffad, heltidsarbetande kille. Han är tydlig i sitt förnekande av brott och presenterar en hyfsad förklaring till hur han råkat hamna i den här situationen, konstaterar advokat Ulrik Smedberg.

Jag undrar vad han har för "hyfsad förklaring" som gör innehav av 130kg amfetamin legitimt.
Citera
2018-09-24, 20:42
Medlem
Paul.Potts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Jag undrar vad han har för "hyfsad förklaring" som gör innehav av 130kg amfetamin legitimt.

lol ingen bra förklaring iallafall, den var hyfsad.
Citera
2018-09-24, 20:48
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Jag är ingen expert, men min spotana tanke är att om försvarsadvokaten säger "hyfsad" så lär det vara ganska illa. Men det kanske också skulle vara ett ord som ger mig intrycket av att vara mer pragmatisk.
Citera
2018-09-24, 21:25
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Pott

Precis, polisens rutinkontroller av fordon pensionerades redan förra århundradet. De visste att det fanns något att leta efter.
Citera
2018-09-24, 23:11
Medlem
tjockballes avatar
Som redan nämnts "slumpmässig" my ass. Tjallare är mer troligt.

En hyfsad förklaring? Kanske något så här:

-Jag fick min bil stulen häromdan. Innan jag hann polisanmäla stölden såg jag bilen stå på gatan igen. Allt såg ut att vara i sin ordning. Inget var förstört eller stulet. Kom mig inte för att kolla bagaget alls, brukar aldrig ha något där. Så jag tyckte det var onödigt att att polisanmäla. I efterhand förstår jag att jag borde ha polisanmält och även kollat i bagaget. Och nu sitter jag på pottan med 139 kg knark i bilen. Jag antar att ni vill beslagta det? Det är OK. Det är ändå inte mitt. Ta det bara. Ska jag skriva på något innan jag sticker? OK, vi ses. Ha en bra dag!
Citera
2018-09-24, 23:24
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
https://www.flashback.org/regler
Duktigt har du skrapat ihop inläggen med att peka finger.
OnT Slumpmässig kontroll-aldrig i helvete. Har hela Fuppen dykt upp ännu?
Tullkriminalens delar ligger ute men det finns mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in