2018-09-23, 19:58
Medlem
Pudersockers avatar
Tog hem från ChopChop nån thaikyckling, var hungrig så åt några kycklingbitar innan jag hann reagera på konsistensen, den var vit inuti och inte rosa så färgen var okej men konsistensen var lite underlig, den var inte sträv och köttig utan jämn och mjuk, mer som äggvita, den var inte så varm heller, jag gissar den bara hälsat snabbt på kokvattnet innan den vänts upp i pappersasken men den var ju vit så tänkte de kanske gjort nåt speciellt med den, vad vet jag. Men alla fall tyckte inte det var gott så jag hann väl äta upp en tredjedel av kycklingen innan jag besluta mig för att sluta äta av den och äta upp riset å såsen istället. Frågan är blir man mera magsjuk av campylobacter t ex om man äter ett hekto rå kyckling och mindre sjuk om man äter ett gram smittat kött? Man kan ju tänka sig att får man i sig en bakterie så kommer den snart föröka sig till lika mycket som om jag åt miljarder av dem, eller kan jag räkna med att bli en tredjedel så sjuk som om jag hade ätit upp allt eller kommer jag bli lika sjuk oavsett mängden? Så jag vet vad jag kan förvänta mig.
Citera
2018-09-23, 20:02
Medlem
Det är framförallt första tuggan som är kritisk.
Citera
2018-09-23, 21:54
Medlem
Köp inte färdiglagad mat det är oftast inte utbildade kockar som jobbat på den typen av restaurang, laga den själv! Jag tror inte du blir sjuk, men i natt vet du, matförgiftning brukar ta 3-6 timmar.
Citera
2018-09-23, 22:02
Medlem
Det är delvis en dosfråga. Till att börja med finns ett tröskelvärde. Under en viss nivå framkallas inte sjukdom eftersom kroppen har skydd mot att bakterierna får fäste. Vidare beror graden av infektion på dos och individuella faktorer såsom infektionsförsvar och magtarmkanalens funktion. En lägre intagen dos som får fäste kan dock växa till en större mängd som ger svårare besvär. Så det finns nog inget linjärt samband mellan dos och besvär.
Citera
2018-09-24, 07:27
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Låter ju som att du fått tofu och inte kyckling...
Citera
2018-09-24, 18:41
Medlem
Pudersockers avatar
Ha, det kanske var tofu! Jag är lite osäker på tofu men om det är som jag tror var det den konsistensen, samtidigt när jag dissekera massan så var det så där så som kyckling brukar va, en massa isärdragna delar liksom som trådar sig om man drar. Smaken på båda sakerna är ju rätt menlös så det hjälpte inte avgöra vad det var. Men hur som helst jag blev inte magsjuk så här 24 timmar senare. Om det var kyckling har de säkert fryst den innan klåparna får börja mixtra med den.

Tack sirDuke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in