2018-09-23, 19:55
Medlem
RonHowards avatar
Hej,

Nyfiken på om någon känner till om det finns biljetter som inte klassas som evenemangsbiljetter? Tänker mig typ entré till ett museum där giltigheten eller dagen inte är närmare specificerad? Entré till Gröna Lund eller Liseberg, utan specifikt entrédatum?

När jag läser exempel på Konsumenternas så anges ofta teater, konsert, sportevenemang osv, där specifika datum verkar vara det gemensamma. Men samtidigt så skriver Konsumenternas att kunden är knuten till företagets köpvillkor, men dessa borde rimligen vara underställda Distansavtalslagens då man (mig veterligen) inte kan begära att kunden ska förhandla bort sin lagstiftade rätt?

Tacksam för svar!
Citera
2018-09-23, 20:19
Moderator
Gordon Blixts avatar
Enligt 2 kap. 11 § 12 distansavtalslagen gäller ångerrätt inte för avtal som avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod.
Citera
2018-09-23, 20:26
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Enligt 2 kap. 11 § 12 distansavtalslagen gäller ångerrätt inte för avtal som avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod.

Ja, den är jag medveten om. Ta mina exempel ovan, skulle du säga att de är undantagna ångerrätt eller inte?
Citera
2018-09-23, 21:31
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Ja, den är jag medveten om. Ta mina exempel ovan, skulle du säga att de är undantagna ångerrätt eller inte?
Troligtvis inte. I förarbetena nämns som exempel bl.a. distansavtal om köp av biljetter till en operaföreställning eller en fotbollsmatch, liksom deltagande i en sportaktivitet. Undantaget har i ARN:s praxis ansetts tillämpligt på t.ex. ett avtal om att delta i New York Marathon men inte på t.ex. ett avtal om en upplevelsetjänst bestående i att köra sportbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in