• 1
  • 2
2018-09-23, 16:44
Medlem
Jag behöver lite rådgivning och känner att ni om ni vill och kan rådgöra vad jag ska göra med min ekonomi.

Jag har ut ca 20 000 i månaden. Fasta kostnader är 10 000 kr. Således har jag 10 över att spendera vad jag vill med. Lever mycket enkelt.

Jag pensionssparar 1500 kr i månaden och har ett annat sparande om 500 kr som omfattas av de fasta kostnaderna.

Jag har en bostadsrätt som jag köpte för 600 000 sannolikt värd 800 000 nu och jag har kvar ca 150 000 kr att betala av på den. Amorterar extra varje månad och har en belåningsgrad om ca 25% kvar.

CSN lån har jag som jag betalar av på i de fasta kostnaderna om ca 1000 kr.

Vad hade ni gjort rent ekonomiskt.

Jag har en buffert redan ifall ngt händer.

Hade ni betalt av lägenheten helt på ett par år eller vad ska man sikta på.

Skälet till att betala av lgh är att jag kan bo extra billigt sen ett tag samla ännu mera pengar och bara bita ihop och betala av CSN helt (ca 250 000 kr på det) så det ej finns lån någonstans.

Mycket tacksam för rådgivning.
Citera
2018-09-23, 16:51
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Exakt vad är det du funderar över? Efter fasta utgifter, mat, kläder och hygien har du mellan 2-3000:- kvar beroende på vad du har för intressen, vad du äter och hur intresserad av kläder du är. Upplever du att det är en faktisk börda med vad du ska ta dig för med ett par tusen i månaden kan jag skicka dig en lista på hjälporganisationer som tacksamt skulle ta emot dina svårplacerade pengar. Trams.
Citera
2018-09-23, 17:55
Medlem
Ok vi kan börja med att etablera att du har koll på ekonomin. Du borde sluta pensionsspara. Devalvering. Hur mkt lägger du på mat och bensin, 10 000 kr ?
Citera
2018-09-23, 17:57
Medlem
SYSTEMexes avatar
Sluta amortera på bostaden och investera istället i fonder. CSN lånet ska du amortera enligt kravet, aldrig mer.

Att betala av sina lån är inte fördelaktigt i alla lägen. Du tjänar mycket mer via avkastningen på börsen än av sänka räntekostnaderna på lånet.
Senast redigerad av SYSTEMexe 2018-09-23 kl. 18:01.
Citera
2018-09-23, 18:34
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Sluta amortera på bostaden och investera istället i fonder. CSN lånet ska du amortera enligt kravet, aldrig mer.

Att betala av sina lån är inte fördelaktigt i alla lägen. Du tjänar mycket mer via avkastningen på börsen än av sänka räntekostnaderna på lånet.
Det finns dock en trygghetsfaktor i att inte ha sin bostad belånad, CSN-lånet håller jag dock med dig om, bättre lån finns inte!

Fortsätt amortera bolånet om du som jag gillar att ha det borta ur bilden, även om personen jag citerade har rätt i att det inte alltid är fördelaktigt. Om du har 10 000 kronor kvar efter ALLA utgifter så skulle jag amortera 5 000 och investera resterande 5 000 i exempelvis indexfonder.

Mvh sparvsylt
Citera
2018-09-23, 19:06
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Det finns dock en trygghetsfaktor i att inte ha sin bostad belånad, CSN-lånet håller jag dock med dig om, bättre lån finns inte!

Fortsätt amortera bolånet om du som jag gillar att ha det borta ur bilden, även om personen jag citerade har rätt i att det inte alltid är fördelaktigt. Om du har 10 000 kronor kvar efter ALLA utgifter så skulle jag amortera 5 000 och investera resterande 5 000 i exempelvis indexfonder.

Mvh sparvsylt

Sant. Att ha ett bolån på 25% (150 000 kr) är dock väldigt liten risk. Finns banker idag som erbjuder 0,95% ränta, vilket medför att räntekostnaden inte ens går upp i 100 kr / månad.
Citera
2018-09-23, 19:23
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Sant. Att ha ett bolån på 25% (150 000 kr) är dock väldigt liten risk. Finns banker idag som erbjuder 0,95% ränta, vilket medför att räntekostnaden inte ens går upp i 100 kr / månad.
Jag är helt med hur du tänker och förstår lönsamheten men som trygghetsnarkoman så väger säkerheten tyngre.
Citera
2018-09-23, 20:37
Medlem
Kanske dåligt förklarat av mig men jag har 10 000 ÖVER efter allt är betalt. Lever som sagt väldigt enkelt.

Jag amorterar eftersom det känns som en säkerhet att få bort bostadslånet. Håller helt med att CSN inte är lönt att amortera eftersom räntan ligger på 0.13 % medan mitt bolån ligger på 1.75%.

Jag vill gärna göra insatser nu som gör att om något skulle hända att man kan minska sina utgifter ännu mer. Jag tänker som så att när lånet är borta har jag 2 tusen mer i månaden som jag kan investera sen eller leva för.

Hjälporganisationer är ej aktuellt eftersom jag redan ger en ansenlig summa i skatt. Det räcker med råge.

Jag vill mest ha en plan om jag ska fortsätta med min 5 års plan som är att betala av lägenheten (det är 2 år kvar om jag fortsätter så här) eller som jag ska öka mitt ISK.

Tack för alla svar hittills det är alltid uppskattat med feedback.
Citera
2018-09-23, 20:44
Medlem
Det är jättebra att du lever under dina tillgångar. Då är du redan steget före många andra.

Hur har du lagt upp ditt pensionssparande? Om det är på ett vanligt bankkonto så förlorar du väldigt mycket pengar till inflationen. Småspararguiden.se rekommenderar att man sätter pensionspengarna på ett ISK och köper fonden Avanza Global för hela slanten (den billifaste globala aktieindexfonden). När man närmar sig pensionsåldern så börjar man sälja av en del av fonden och flytta det till sparkonto eller räntepapper för att trygga pengarna, men det är kanske långt kvar tills dess?

Du har en låg belåningsgrad på lägenheten. Det betyder att du sannolikt kan sälja och betala av lånet om du vill flytta, även om den sjunker en del i värde. Du har därför inte den inlåsningseffekt som många får när de lånar för mycket. Du kan då om du vill välja att lägga pengarna på annat än amortering, till exempel investera pengar (igen skulle jag ha valt en billig global indexfond; Avanza Global eller kanske Lysa.se). Ska du ha aktiefonder så bör du se det som att du inte behöver pengarna på ett tag. Man brukar räkna med att få hyfsat säker avkastning över ett decennium, men kortare tid än så kan man få med en börskrasch som man inte hinner återhämta sig ifrån.
Citera
2018-09-23, 21:33
Medlem
SophieNeveus avatar
Tycker inte att du ska amortera extra på bolånet i och med att räntan är såpass låg, däremot bör du skaffa dig en aktieportfölj på avanza och börja förvalta dina pengar. Om du är skicklig finns det betydligt mer pengar att tjäna på detta än att spara på bolånet.
Citera
2018-09-23, 23:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SOUNDSMITH
Jag behöver lite rådgivning och känner att ni om ni vill och kan rådgöra vad jag ska göra med min ekonomi.

Jag har ut ca 20 000 i månaden. Fasta kostnader är 10 000 kr. Således har jag 10 över att spendera vad jag vill med. Lever mycket enkelt.

Jag pensionssparar 1500 kr i månaden och har ett annat sparande om 500 kr som omfattas av de fasta kostnaderna.

Jag har en bostadsrätt som jag köpte för 600 000 sannolikt värd 800 000 nu och jag har kvar ca 150 000 kr att betala av på den. Amorterar extra varje månad och har en belåningsgrad om ca 25% kvar.

CSN lån har jag som jag betalar av på i de fasta kostnaderna om ca 1000 kr.

Vad hade ni gjort rent ekonomiskt.

Jag har en buffert redan ifall ngt händer.

Hade ni betalt av lägenheten helt på ett par år eller vad ska man sikta på.

Skälet till att betala av lgh är att jag kan bo extra billigt sen ett tag samla ännu mera pengar och bara bita ihop och betala av CSN helt (ca 250 000 kr på det) så det ej finns lån någonstans.

Mycket tacksam för rådgivning.

Betala enbart kravet på CSN, och inte mer. I dagsläget kan du faktiskt tjäna på att inte betala tillbaka med CSN än nödvändigt, pga. den extremt låga räntan. Du kan ha pengarna på ett bankkonto för detta.

Vad gäller bolånen är räntan så låg att du inte bör stressa med att amortera igen hela skulden. Äg din egen bostad, bygg ett privat sparkapital samt håll alltid inkomsterna högre än utgifterna.

Hur pensionssparar du? ISK är vanskligt om du inte ska investera i närtid (vilket inte är vettigt idag, sett till aktiemarknaden). Ha hellre pengarna på banken tills börsen är bättre, trots att det inte ger så mkt i ränta. Det gäller att ha likvider när andra inte har det. Spara långsiktigt och få inte panik om börsen går ner. Köp absolut inte traditionella pensionsförsäkringar.
Citera
2018-09-23, 23:39
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SOUNDSMITH
Kanske dåligt förklarat av mig men jag har 10 000 ÖVER efter allt är betalt. Lever som sagt väldigt enkelt.

Jag amorterar eftersom det känns som en säkerhet att få bort bostadslånet. Håller helt med att CSN inte är lönt att amortera eftersom räntan ligger på 0.13 % medan mitt bolån ligger på 1.75%.
.

För det första! Är lght belånad med 25% och du har en god ekonomi så skall du inte betala 1,75% i ränta! Du är en sk god kund och då skall du ha lägre ränta, tror avanza har bolån där kravet är max 50% belåning och då är ränta 1,2 eller 1,3%!

Sedan kan man fråga sig om det är smart att amortera idag? Bopriserna (i de större städerna) ligger i bästa fall still, i sämsta fall går de ner, du sparar alltså idag i nånting som inte ger avkastning. Hade du istället lagt de pengarna på hyfsat säkra utdelningsaktier så får du 4-5% avkastning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in