Citat:
Ursprungligen postat av
SOUNDSMITH
Jag behöver lite rådgivning och känner att ni om ni vill och kan rådgöra vad jag ska göra med min ekonomi.
Jag har ut ca 20 000 i månaden. Fasta kostnader är 10 000 kr. Således har jag 10 över att spendera vad jag vill med. Lever mycket enkelt.
Jag pensionssparar 1500 kr i månaden och har ett annat sparande om 500 kr som omfattas av de fasta kostnaderna.
Jag har en bostadsrätt som jag köpte för 600 000 sannolikt värd 800 000 nu och jag har kvar ca 150 000 kr att betala av på den. Amorterar extra varje månad och har en belåningsgrad om ca 25% kvar.
CSN lån har jag som jag betalar av på i de fasta kostnaderna om ca 1000 kr.
Vad hade ni gjort rent ekonomiskt.
Jag har en buffert redan ifall ngt händer.
Hade ni betalt av lägenheten helt på ett par år eller vad ska man sikta på.
Skälet till att betala av lgh är att jag kan bo extra billigt sen ett tag samla ännu mera pengar och bara bita ihop och betala av CSN helt (ca 250 000 kr på det) så det ej finns lån någonstans.
Mycket tacksam för rådgivning.
Betala enbart kravet på CSN, och inte mer. I dagsläget kan du faktiskt tjäna på att inte betala tillbaka med CSN än nödvändigt, pga. den extremt låga räntan. Du kan ha pengarna på ett bankkonto för detta.
Vad gäller bolånen är räntan så låg att du inte bör stressa med att amortera igen hela skulden. Äg din egen bostad, bygg ett privat sparkapital samt håll alltid inkomsterna högre än utgifterna.
Hur pensionssparar du? ISK är vanskligt om du inte ska investera i närtid (vilket inte är vettigt idag, sett till aktiemarknaden). Ha hellre pengarna på banken tills börsen är bättre, trots att det inte ger så mkt i ränta. Det gäller att ha likvider när andra inte har det. Spara långsiktigt och få inte panik om börsen går ner. Köp absolut inte traditionella pensionsförsäkringar.