2018-09-22, 18:16
Medlem
Jag har nu bestämt mig för att ta uti med den här handikappande, oproportionella och helt ologiska j-vla rädslan av att tala inför grupp. Har tagit reda på två kurser redan som går nere i Skåne i Höst. De båda ligger kring 10.000-13.000kr. Jag är säker att de är värda priset om de ger resultat, men tänkte först kolla här om ni känner till något mer prisvänligare och som är bra. En kurs du själv kanske har tagit eller bara hört om?

Jag vet att det finns skype-baserade kurser som givetvis är billigare men jag tror samtidigt att rädslan ska överkommas i "hetzonen".

Någon med erfarenhet av ämnet som kan sticka in lite perspektiv?

Tacksam för svar.
Citera
2018-09-22, 18:20
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Köp ett VR headset sedan frågar du dessa forskare att släppa programmet dom skapat:
https://www.forskning.se/2017/07/25/...t-social-fobi/

Man behöver nog inte ha social fobi för att det ska hjälpa.

Annars skulle jag signa upp för Toastmasters. Väldigt professionella som är en ideell förening som fokuserar på att lära människor att prata inför publik. Sett människor göra otroliga framsteg där.

Betala 10k låter brutalt och oärligt.
Citera
2018-09-22, 18:22
Medlem
okok1s avatar
Toastmasters.

http://www.toastmasters.se/
Citera
2018-09-22, 18:24
Medlem
AX64s avatar
Det enda du behöver är att inse att de i publiken är precis samma slags människor som dig, med samma farhågor och rädslor. Att tala inför grupp är något man vänjs vid och det finns goda förklaringar på varför vi från början har en viss försiktighet kring det. Vi vill ju inte göra oss till måltavlor. När du inser att ingen kommer att bita huvudet av dig bara för att du kanske ibland är en lite sämre talare så går det nog galant ska du se. Alla andra är ju inte bättre.

Lägg pengarna på nåt kul istället.
Citera
2018-09-22, 18:41
Medlem
har aldrig kunnat tala inför folk, som i redovisningar osv, utan att ta min kära inderal.
tror aldrig jag kan klara det utan heller
Citera
2018-09-22, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Det enda du behöver är att inse att de i publiken är precis samma slags människor som dig, med samma farhågor och rädslor. Att tala inför grupp är något man vänjs vid och det finns goda förklaringar på varför vi från början har en viss försiktighet kring det. Vi vill ju inte göra oss till måltavlor. När du inser att ingen kommer att bita huvudet av dig bara för att du kanske ibland är en lite sämre talare så går det nog galant ska du se. Alla andra är ju inte bättre.

Lägg pengarna på nåt kul istället.
lätt att säga. men om man inte kan tala inför folk hjälper inte såna tankar alls. det är kanske nånting genetisk som man lider av hela livet
Citera
2018-09-22, 19:34
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
lätt att säga. men om man inte kan tala inför folk hjälper inte såna tankar alls. det är kanske nånting genetisk som man lider av hela livet

Funkade för mig.. man får helt enkelt komma över sig själv. Folk lägger inte märke till en lika mycket, och granskar en inte lika mycket, som man tror. Ingen har dött av att hålla tal liksom (ok, några enstaka har).
Citera
2018-09-22, 20:48
Medlem
olasvenssons avatar
Jag läste på Säljhögskolan. Tips till dig.
Citera
2018-09-22, 22:49
Medlem
Skippa dyra kursen om du ligger långt under medelsvensson i att våga tala. Gå till en psykolog för KBT istället.

Sen kan du gott och väl träna på att tala inför vänner och familj. Be att få ställa dig framför dem och återberätta en nyhet, ge morgondagens väderprognos eller liknande.

De allra flesta känner någon sorts nervositet över att tala inför grupp. Om du har social fobi behöver du träna på det och inte nån kurs i "face to face säljande" eller förbättra ett tal. Du behöver först våga säga något över huvud taget, strunt i kvaliten.
Citera
2018-09-23, 00:16
Medlem
Battery6s avatar
Finns kurser på universitet som behandlar just att tala inför grupp. Dock så blir det ju ingen mjukstart utan det är i princip skriv ett tal och tala inför en grupp. Men jag tror det viktigaste man kan göra är att bara våga sig upp där och hålla ett tal. Om det är väldigt jobbigt för dig så börja med några vänner eller så, skriv ett tal om vad som helst hemma på typ 5 minuter och fråga några vänner om du kan få framföra det. Så kan ni göra det som i riktig miljö att dom sitter ner framför dig och du står upp vid en tavla.

Annars för att finslipa färdigheten kommer jag åter till universitet, mycket muntliga presentationer så man får all övning man behöver men kan som sagt krävas en viss nivå på dina färdigheter i början. Mer eller mindre att du vågar dig upp framför en grupp på ungefär 20 personer och att du kan skriva och hålla ett tal på ungefär 5 minuter.
Citera
2018-09-23, 01:00
Medlem
Jessigirlies avatar
Jag har följt med min brorsa på aa möten, där babblar man inför massa folk, o faktiskt ganska sjyst att veta att alla tar för givet att inte alla kan snacka inför folk.. med tiden lär man sig, o det är likadant för alla som är där

Kram//jessica
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in