2018-09-22, 02:31
Bannlyst
Admins och moderatorer behöver diskutera en sak.

Det är ett problem jag märkt länge nu men som ni inte verkar göra något åt. Och det handlar om avstängda användare som startar nya konton och terroriserar andra via rapportknappen.

I en viss forumsdel nu, har det kommit trådar skapade av användare med noll inlägg där rubriken är "Xxx avstängd i 1 månad " "idioten XDF avstängd i 5 månader " "Manshataren och feministen avstängd igen!".

Klickar man in där, så har det alltid varit ett nyskapat konto. 0 inlägg skrivna. Och så fort admin ser tråden så stängs kontot av.

Vad det handlar om är rätt enkelt. Det är någon incel cuck mobbare som sitter och terroriserar era användare för att den inte vågar mobba någon i riktiga livet.
Det är ett problem som ni behöver ta itu med. Det borde inte vara okej för någon att kunna skapa nya konton och terrorisera folk som försöker diskutera och ha det trevligt.

Ni säger att forumet är yttrandefrihet på riktigt. Men nu blev jag avstängd i en vecka för ohörsamhet. Fick en varning för att jag diskuterat i en tråd om Apple produkter medans andra användare försökte ta mina inlägg offtopic. Jag däremot höll mig konstant på topic, var noggran med att lyfta tillbaka poängen till vad som är bra med Apple produkter och blev ändå avstängd. Admin påstod att det var jag som hade lyft diskussionen in på träning, spel, och suttit och snackat skit om Apple, när jag var den som snackade bra om det. Därefter fick jag ett PM med ett "Hahaha, ägd" från användaren som försökte ta det offtopic när mina inlägg raderades.

Allt för att någon liten tönt sitter och internetstalkar mig för att jag krossat den i någon debatt och den nu desperat försöker att vinna.
Och ni admins smeker deras bollar och låter dem hållas.

Det är ett stort problem som ni behöver lyfta. Har sett att det sker på många platser. Ett förslag är att ni sätter en riktlinje, likt den som gör att användare utan 50 skrivna inlägg inte kan skicka pm, inte heller kan rapportera några inlägg. Annars kommer ni snart driva alla etablerade användare härifrån.

Eller varför inte sätta en gräns på hur ofta en enstaka användare kan rapportera en annan? Liksom, om man inte håller med en användare i 50 stycken inlägg, kanske det inte är så mycket mer det handlar om än något personligt? Är det så att användaren absolut inte kan bete sig, ja då lär väl andra användare snappa upp det och rapportera dom också?

Nu vet jag att ni kommer vilja in här och förklara hur det ligger till och att om man inte följer reglerna är det en självklarhet att man blir avstängd.
Skit i att försöka ta det snacket. Är inte intresserad att prata med döva admins och paragrafryttare för 500:e gången i rad. Jag är här för att lyfta ett problem. Jag föreslår att ni tar tag i skiten.
Senast redigerad av Stadskanten 2018-09-22 kl. 02:41.
Citera
2018-09-22, 02:39
Bannlyst
Om ni inte tar tag i det. Då visar ni att det är okej att komma in och skapa nya konton på erat forum och göra allt man kan för att stänga ner era användare.

Då är det fair game för mig med att göra det, och det är inte schysst.. Men fullt tillåtet.

Finns några användare som förtjänar en ursäkt vilka ni stängt av gång på gång under senaste tiden.

Ta tag i skiten istället.
Citera
2018-09-22, 02:40
Bannlyst
Du inser väl att det är personen som blir bannad som själv skapar nya konton och spammar om att hen blivit bannad för att på något vis framstå som populär?

Ja det är helt otroligt, ungefär som att springa runt i ett klassrum och skryta över att man blivit underkänd och måste gå i sommarskolan.

Decidream eller vad han hette till exempel.
Citera
2018-09-22, 03:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iAmLane
Vem bryr sig om det råder mobbing?

1. Man kan ignorera medlemmar.
2. Det är 18-årsgräns, man borde kunna klara av att någon på internet kallat en för bög.

Ingen uppenbarligen. Och det är det som är problemet.

Flashback, liksom vilket företag som helst, borde lägga vikt vid att avstängda användare tar sig in och ställer till med problem för folk som är här och försöker diskutera.

Det fattar nog vem som helst att det inte håller.. Dom är avstängda av en anledning, och då ska dom inte kunna diktera vilka som blir avstängda eller inte.
Citera
2018-09-22, 05:59
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stadskanten
Admins och moderatorer behöver diskutera en sak.

Det är ett problem jag märkt länge nu men som ni inte verkar göra något åt. Och det handlar om avstängda användare som startar nya konton och terroriserar andra via rapportknappen.

I en viss forumsdel nu, har det kommit trådar skapade av användare med noll inlägg där rubriken är "Xxx avstängd i 1 månad " "idioten XDF avstängd i 5 månader " "Manshataren och feministen avstängd igen!".

Klickar man in där, så har det alltid varit ett nyskapat konto. 0 inlägg skrivna. Och så fort admin ser tråden så stängs kontot av.

Vad det handlar om är rätt enkelt. Det är någon incel cuck mobbare som sitter och terroriserar era användare för att den inte vågar mobba någon i riktiga livet.
Det är ett problem som ni behöver ta itu med. Det borde inte vara okej för någon att kunna skapa nya konton och terrorisera folk som försöker diskutera och ha det trevligt.

Ni säger att forumet är yttrandefrihet på riktigt. Men nu blev jag avstängd i en vecka för ohörsamhet. Fick en varning för att jag diskuterat i en tråd om Apple produkter medans andra användare försökte ta mina inlägg offtopic. Jag däremot höll mig konstant på topic, var noggran med att lyfta tillbaka poängen till vad som är bra med Apple produkter och blev ändå avstängd. Admin påstod att det var jag som hade lyft diskussionen in på träning, spel, och suttit och snackat skit om Apple, när jag var den som snackade bra om det. Därefter fick jag ett PM med ett "Hahaha, ägd" från användaren som försökte ta det offtopic när mina inlägg raderades.

Allt för att någon liten tönt sitter och internetstalkar mig för att jag krossat den i någon debatt och den nu desperat försöker att vinna.
Och ni admins smeker deras bollar och låter dem hållas.

Det är ett stort problem som ni behöver lyfta. Har sett att det sker på många platser. Ett förslag är att ni sätter en riktlinje, likt den som gör att användare utan 50 skrivna inlägg inte kan skicka pm, inte heller kan rapportera några inlägg. Annars kommer ni snart driva alla etablerade användare härifrån.

Eller varför inte sätta en gräns på hur ofta en enstaka användare kan rapportera en annan? Liksom, om man inte håller med en användare i 50 stycken inlägg, kanske det inte är så mycket mer det handlar om än något personligt? Är det så att användaren absolut inte kan bete sig, ja då lär väl andra användare snappa upp det och rapportera dom också?

Nu vet jag att ni kommer vilja in här och förklara hur det ligger till och att om man inte följer reglerna är det en självklarhet att man blir avstängd.
Skit i att försöka ta det snacket. Är inte intresserad att prata med döva admins och paragrafryttare för 500:e gången i rad. Jag är här för att lyfta ett problem. Jag föreslår att ni tar tag i skiten.

Jag har naturligtvis också sett att det finns några idioter som försöker förstöra forumet med rena tramstrådar. Men jag tror inte det vore så bra att införa en regel om att nya medlemmar ej får starta nya trådar. T.ex. hade inte du kunnat starta denna tråd. Många registrerar sig just för att starta en viss tråd med någon viktigt han/hon verkligen vill ta upp. Men om man istället inför en regel om att fram tills man skrivit t.ex. 50 inlägg och vart registrerad minst 2 månader bara får skapa max en ny tråd per dag eller något liknande? Då hinner förhoppningsvis de tramsande fånarna inte komma så långt innan de blir bannlysta, samtidigt som de seriösa nya medlemmarna inte blir speciellt begränsade.

Men att man måste varit registrerad en viss tid för att få rapportera inlägg skulle tyvärr medföra att nya medlemmar kan bli mordhotade och allt möjligt obehagligt utan att ens kunna rapportera det. Det finns nog tyvärr sjuka människor som skulle utnyttja det.

Däremot finns det en regel om att man måste varit registrerad minst 30 dagar och skrivit minst 50 inlägg för att kunna skicka pm. Så det är redan infört.

(FB) Begränsad möjlighet att skicka PM för nya användare

Dessutom kan du ju också blocka en person du ogillar från att skicka pm till dig.

Jag vet ej om mod kan varna (eller stänga av) någon som okynnesrapporterar 50 inlägg av någon de ogillar, men det vore ju bra om de kan det. (Nu har jag i o.f.s. ingen aning om det är ett speciellt vanlig problem, men ändå.)

Jag bara lite försiktigt nämna att få av alla de inlägg som tas bort för trams/off-topic brukar resultera i en varning. Bara de värsta brukar ge varningar. Sedan behövs det en bunt varningar för att en avstängning skall bli aktuell. Och det sker bara efter att alla mod röstat om det. Så drar du på dig en (eller flera) avstängningar så betyder det nog dessvärre att du faktiskt skriver väldigt många inlägg som faktiskt är just trams/off-topic. Sedan må det så vara att någon provocerar dig till det.
Citera
2018-09-22, 06:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Dessutom kan du ju också blocka en person du ogillar från att skicka pm till dig.

Andra gången nu i den här tråden där man tycker att jag ska "ignorera användaren" eller blocka som du skriver här.

Så nu behöver jag påpeka det här innan fler likadana inlägg dyker upp.

Jag kan blocka, radera, ignorera varenda pm jag får. Jag kan sluta käfta emot folk på forumet som bara vill diskutera annat och aldrig få driva min poäng igenom. (Medans alla andra får det).
Det är inte det som är problemet..
Problemet är att den avstängda förmodligen sitter och rapporterar varenda jävla inlägg jag skriver.. Och det kan jag inte göra något åt..
Och det är det jag vill diskutera.

DET däremot, borde ju moderator kunna se och påverka. Införa en regel emot. Eller helt enkelt se till att inte låta mobbarens rapporteringar påverka min avstängning.

Beteendet går att likna med att ni stänger av den mobbade ifrån skolan, för att den trycker tillbaka mot mobbaren. Sen säger att det "står i reglerna".
Well, de flesta av mina rapporteringar, baserat på det lilla jag vet, har varit för att jag svarat någon användare som ifrågasatt mig. Jag har som poäng att alltid möta folk respektfullt och utan skällsord. Lyfta poänger, hålla mig till ämnet och svara på tal eller diskutera alternativa teorier. etc. Ändå blir jag avstängd gång på gång..

Jag börjar tröttna rejält nu.. Så sätt igång och fixa en lösning på problemet.

Har inte sagt att nya användare inte ska kunna starta nya trådar. Har sagt att dom inte ska kunna sitta och rapportera andra medlemmar utan att tillföra någonting annat till forumet med sina 0 antal inlägg.
Senast redigerad av Stadskanten 2018-09-22 kl. 06:16.
Citera
2018-09-22, 06:21
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Andra gången nu i den här tråden där man tycker att jag ska "ignorera användaren" eller blocka som du skriver här.

Jag kan blocka, radera, ignorera varenda pm jag får. Jag kan sluta käfta emot folk på forumet som bara vill diskutera annat och aldrig få driva min poäng igenom. (Medans alla andra får det).
Problemet är att den avstängda förmodligen sitter och rapporterar varenda jävla inlägg jag skriver.. Och det kan jag inte göra något åt..

DET däremot, borde ju moderator kunna se och påverka. Införa en regel emot. Eller helt enkelt se till att inte låta mobbarens rapporteringar påverka min avstängning.

Beteendet går att likna med att ni stänger av den mobbade ifrån skolan, för att den trycker tillbaka mot mobbaren. Sen säger att det "står i reglerna".
Well, de flesta av mina rapporteringar, baserat på det lilla jag vet, har varit för att jag svarat någon användare som ifrågasatt mig. Jag har som poäng att alltid möta folk respektfullt och utan skällsord. Lyfta poänger, hålla mig till ämnet och svara på tal eller diskutera alternativa teorier. etc. Ändå blir jag avstängd gång på gång..

Har inte sagt att nya användare inte ska kunna starta nya trådar. Har sagt att dom inte ska kunna sitta och rapportera andra medlemmar utan att tillföra någonting annat till forumet med sina 0 antal inlägg.

Fast ifall ditt inlägg inte bryter mot någon regel så kan de rapportera ditt inlägg 10000 gånger utan att det får en effekt, mod tittar antagligen på de rappoterade inläggen och gör en bedömning ifall det bryter mot en regel eller ej.
Citera
2018-09-22, 06:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Fast ifall ditt inlägg inte bryter mot någon regel så kan de rapportera ditt inlägg 10000 gånger utan att det får en effekt, mod tittar antagligen på de rappoterade inläggen och gör en bedömning ifall det bryter mot en regel eller ej.

Tåls att diskutera om mod alltid har koll på det dom rapporterar. Senaste gången jag samtalade med en hade jag som sagt skrivit i en apple tråd om appleprodukter då moderatorn gav mig skit för något som andra skrivit.

Var vänlig att hålla dig till diskussionen.

Mod behöver lösa problemet. Kommer de göra det, och i så fall hur kan de göra det?
Citera
2018-09-22, 07:01
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Tåls att diskutera om mod alltid har koll på det dom rapporterar. Senaste gången jag samtalade med en hade jag som sagt skrivit i en apple tråd om appleprodukter då moderatorn gav mig skit för något som andra skrivit.

Var vänlig att hålla dig till diskussionen.

Mod behöver lösa problemet. Kommer de göra det, och i så fall hur kan de göra det?

Det är tråkigt att utgången vart sådan som du beskriver, om du var inom topic (och inte bröt några andra regler) så borde ditt inlägg inte blivit raderade kan jag tycka.

Ditt förslag om att man inte ska kunna rapportera inlägg som ny användare känns inte som en bra idé, jag menar att en ny användare bör ha lika koll på regelverket som en äldre. Man kan se rapportknappen som en varningsflag . Något som mods bör titta upp och undersöka, det är ju inte så att varje inlägg dom blir rapporterande blir raderade.
Citera
2018-09-22, 07:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Det är tråkigt att utgången vart sådan som du beskriver, om du var inom topic (och inte bröt några andra regler) så borde ditt inlägg inte blivit raderade kan jag tycka.

Ditt förslag om att man inte ska kunna rapportera inlägg som ny användare känns inte som en bra idé, jag menar att en ny användare bör ha lika koll på regelverket som en äldre. Man kan se rapportknappen som en varningsflag . Något som mods bör titta upp och undersöka, det är ju inte så att varje inlägg dom blir rapporterande blir raderade.

Nej, men nu blev dom det. Och innan jag och mod hunnit diskutera igenom det helt, så blev jag avstängd återigen. För att någon valt att sätta sig och rapportera en majoritet av mina inlägg. Samtidigt ser jag skitinlägg på forumet från användare som inte gör mycket annat än att sitta och göra narr av TS ligga kvar.

Så man kan ju undra hur det prioriteras.

Tvärtemot mot vad du säger, så är det en utmärkt idé. För användare utan några inlägg borde ha väldigt lite att säga till om.
Du kan likna det vid en organisation med donationer. Där den som aldrig donerat, kan tracka de som donerar.
Ett fotbollslag, där den som inte får spela, bestämmer vilka som ska få spela.

Sen är jag väl medveten om att det nog kanske inte är så lätt för dig som inte råkat ut för behandligen att sätta dig in i situationen. Men ta det då från en som råkar ut för det dagligen. Att det inte är så kul att sitta och skriva på forumet och vänta på att bli avstängd. För det kommer att ske, ju fler som har synpunkter på det du skriver eller vill diskutera med dig för att dom tycker att du är trevlig och givande att prata med. Fruktansvärt mycket i konversationer som mods anser vara offtopic. SPeciellt när någon har bestämt sig för att nätstalka dig.

Alternativet är att alltid avsluta varenda inlägg med "men för att återkoppla till topic så att jag inte blir bannad då någon sitter och rapporterar alla mina inlägg.". Och det finns det inte en enda användare som orkar göra varenda gång.
Senast redigerad av Stadskanten 2018-09-22 kl. 07:18.
Citera
2018-09-22, 07:55
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Om du går in på kontrollpanelen så finner du en funktion som heter "ignorera". Med den kan du ställa in så att personer du inte vill ha pm från inte kan skicka några till dig. (Dessutom kan bara de de som skrivit minst 50 inlägg skicka pm ö.h.t.) Så just det problemet finns det ju en lösning på.

Citat:

Nu vet du ju inte vem, eller vilka, som rapporterar dina inlägg. Det kan ju vara en person med noll skrivna inlägg som ogillar dig eller det kan ju vara någon du debatterat mot eller någon helt annan person. Och helt olika personer olika gånger.

Men vad tycker du om förslaget jag gav i mitt förra inlägg? Alltså att mod skall kunna varna folk som bara tokrapporterar någon enskild person de ogillar hela tiden?

Kanske ingen perfekt lösning, men har du funderat på att registrera en ny profil? Då kommer din mobbare inte kunna mobba dig då han/hon inte vet att det är du.

Oavsett om du vill diskutera det eller ej så är likväl orsaken till att du blir varnad gång på gång uppenbarligen just att du bryter mot reglerna gång på gång. Får jag fråga vad du blir varnad för? Är det alltid 0.03 (trams och off-topic)? Eller är det annat också?

(Du kan förresten överklaga varningar du finner felaktiga. Kontakta moderatorn som givit dig varningen. Funkar inte det kan du dessutom överklaga till adm.)

Citat:

OK, jag beklagar, då missförstod jag dig. De exempel du angav var just sådana därför uppfattade jag det så. Men då glömmer vi det.
Citera
2018-09-22, 08:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nu vet du ju inte vem, eller vilka, som rapporterar dina inlägg.

Lägg ner nu.
Jag har dunderkoll på vem som gör det. Fått användaren avstängd på flera nya konton. Men han hänger fortfarande runt och rapporterar dom han inte håller med. Och det är inte bara mot mig..
Jag ska inte behöva sitta och förklara det för dig.
Du vet inte, jag vet. Och Moderatorer har också sett det.

Och till skillnad från er som kanske klarat er ifrån dessa individer hela livet, så har dessa oftast dragit sig till mig. Vet inte varför, men det är inte första gången. Och till skillnad mot vad eran mamma och pappa övertalat er om hur det "bara är att ignorera så försvinner dom sen" så fungerar det inte på alla personlighetstyper...
Vissa behöver man dunka över snoken för att dom ska fatta galoppen..

Skulle inte skapa den här tråden om det inte var så det ligger till. Och har redan postat bevis.

Ignorera knappen i det här fallet fyller ingen funktion. Användaren kan fortfarande rapportera allt jag skriver och avvakta på att jag blir avstängd. Hur hjälper ignore funktionen mig mot det här?

Fixa...
Det är superenkelt och är gjort på några sekunder. Men då behöver mods/admins börja föra samtal om det först.

Citat:
Kanske ingen perfekt lösning, men har du funderat på att registrera en ny profil? Då kommer din mobbare inte kunna mobba dig då han/hon inte vet att det är du.

Ja, den är alltid rolig! Skit i ditt konto bara med över 10 000 inlägg, och skapa ett nytt. Därmed har ingen koll på dig, varken vänner eller fiender..
Det är inget alternativ.

Jag vill ha ett konto, inte behöva hålla koll på vilka jag kan skriva på och inte. Sen om ni andra vill sitta med 20 stycken skiter jag i. Förövrigt är det emot reglerna, så då blir ni avstängda.

Citat:
(Du kan förresten överklaga varningar du finner felaktiga. Kontakta moderatorn som givit dig varningen. Funkar inte det kan du dessutom överklaga till adm.)
Har jag också tröttnat på. Hinner sällan övertala en admin, innan nästa har stängt av mig. Det är inte värt tiden och energin längre.

Så det enda som återstår nu är att säga "tack för att ni låter avstängda haters knulla mig i röven. Det var trevligt så länge det varade" och sluta skriva?
Senast redigerad av Stadskanten 2018-09-22 kl. 08:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in