Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-22, 12:30
  #25
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Just nu!!
"SD:s besked i talmansfrågan: Kommer rösta för M"
”Vi kommer rösta aktivt för M:s kandidat” skriver Jimmie Åkesson i ett pressmeddelande."

Nice
Lite överraskande, själv kände jag mig sur över talmanstricksandet, hade jag haft ansvar för SD hade jag kanske lagt ner mina röster i ren surhet.

Men SD står upp för vad de sagt, de föredrar sakfrågor framför sandlåda, och är därmed vuxnare än jag. Och jag kan inte se några nackdelar för SD för detta. Vi alla väljare hatar sandlåda och sura miner.

Blind av detta nya faktum förslår jag att SD röstar på alla M-förslag i ett år, rakt av, utan krav. Sedan kan man ställa kraven...
Citera
2018-09-22, 12:35
  #26
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Lite överraskande, själv kände jag mig sur över talmanstricksandet, hade jag haft ansvar för SD hade jag kanske lagt ner mina röster i ren surhet.

Men SD står upp för vad de sagt, de föredrar sakfrågor framför sandlåda, och är därmed vuxnare än jag. Och jag kan inte se några nackdelar för SD för detta. Vi alla väljare hatar sandlåda och sura miner.

Blind av detta nya faktum förslår jag att SD röstar på alla M-förslag i ett år, rakt av, utan krav. Sedan kan man ställa kraven...

Håller med!
Det viktigaste för alla som inte tillhör rödgröna borde vara att få en NY regering. Sen kan man under kommande period bygga sammarbete, jag som moderat ser jag SD i regering.
Citera
2018-09-22, 17:45
  #27
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är kanske en annan diskussion. Men bara partibidraget till riksdagen verkar öka med 40 mkr per år eftersom de växte till 17%. Jag tror även ditt belopp "50mkr" inkluderar en full valkampanj med valstugor och annat. Det tror jag inte det blir aktuellt nu, det skulle inte komma en människa. Utan valkampanjen skulle ske i media via journalistik, gratis.

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det vet man aldrig. För de stora partierna är det knappast ett problem, särskilt S. Emellertid så torde ett extra val komma i så pass närtid att det mesta av valrörelsen redan är gjord, valaffischerna finns förmodligen kvar. Därtill kommer att en så stor del av kampanjandet numera sker på sociala medier, varvid betydande kostnader kan hållas nere, och sannolikt kan mycket tidigare arbete återvinnas.

Vi får väl se om de rikare partierna kan trycka de mindre bemedlade framför sig. I politik är det mesta tillåtet.

Tack båda för era svar!

Min poäng var att det inte är säkert att SD (och även andra partier) ens har råd med ett extra val och därför kommer att försöka undvika det? Varför detta kanske är en aspekt som måste beaktas i frågan? Nu har dessvärre ingen av oss insideinformation om partiernas ekonomi så det är ju bara spekulationer ändå. Men visst skulle troligtvis ett extra val bli klart "billigare" än ett ordinarie val.

Samtidigt är jag lite småstolt över "min djävulska plan": Att de rikare partierna (sannolikt S, C och M) kan försöka få till ett par tre extraval tills dess att de andra partierna ej har råd att driva några valrörelser alls utan att konka. Men det är nog en sidodiskussion vi kanske får möjlighet att återkomma till i någon annan tråd framöver?

Trevlig helg!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback