Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-21, 18:25
  #1
Medlem
Jag är en tjej på 19 år i Göteborg och har grav insomnia och idag var jag på psykiatriakuten och fick valdoxan utskrivet, är det någon som har provat den och vad tycker ni, sover ni bra på den? Jag kan vara vaken i 2 till 3 dygn pga enorma sömnproblem. Orkar inte mer pga detta vilket har lett till självmordstankar och enorm depression, om inte valdoxan fungerar så tar jag nog livet av mig typ genom att gå ut i skogen och äta en flugsvamp.
Citera
2018-09-22, 00:30
  #2
Medlem
Jag tyckte den fungerade bra i början innan man fick tolerans som man får av alla läkemedel.
Citera
2018-09-22, 02:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdfghjklfgyhujnimk
Jag är en tjej på 19 år i Göteborg och har grav insomnia och idag var jag på psykiatriakuten och fick valdoxan utskrivet, är det någon som har provat den och vad tycker ni, sover ni bra på den? Jag kan vara vaken i 2 till 3 dygn pga enorma sömnproblem. Orkar inte mer pga detta vilket har lett till självmordstankar och enorm depression, om inte valdoxan fungerar så tar jag nog livet av mig typ genom att gå ut i skogen och äta en flugsvamp.

Har samma problem som dig och vet hur psykiskt påfrestande situationen är. Jag kör på en kombo av theralen och imovane. Poängen med mitt inlägg är att det finns fler mediciner för dig att testa om den du nämner inte funkar för dig.

Må väl.
Citera
2018-09-22, 02:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdfghjklfgyhujnimk
Jag är en tjej på 19 år i Göteborg och har grav insomnia och idag var jag på psykiatriakuten och fick valdoxan utskrivet, är det någon som har provat den och vad tycker ni, sover ni bra på den? Jag kan vara vaken i 2 till 3 dygn pga enorma sömnproblem. Orkar inte mer pga detta vilket har lett till självmordstankar och enorm depression, om inte valdoxan fungerar så tar jag nog livet av mig typ genom att gå ut i skogen och äta en flugsvamp.

Det längsta jag varit vaken i sträck är 54 timmar. Inga droger inblandat. Har försökt lägga om mitt liv så gott det går, slappna av tänka vara glad för det lilla. (Det låter tragiskt men mitt liv är fint vet bara inte hur jag ska uttrycka mig bättre) Ta inte livet av dig-

https://lakemedelsverket.se/Alla-nyh...an-agomelatin/

Det finns för/nackdelar med alla läkemedel. Berätta hur du upplever skillnaden med och utan läkemedlet, ger det dig någonting? Fått alla sömnmediciner som finns utskrivna på mig. De som knockar oavsett om du vill eller inte är Zopiclone. Man svarar olika på olika läkemedel. Vill du prata privat så får du gärna skriva PM. Men tror det löser sig bara du hittar din väg, åter igen vill du berätta om någon bakomliggande orsak till varför du inte sover kan du ta det privat om du inte vill skriva öppet i tråden. Är lite av en expert.

PS. om dina sömnproblem är ångestrelaterade: så kan Zopiclone osv. ha effekten att du somnar men du får ytterliggare ångest under din vakna tid.
Citera
2018-09-22, 07:46
  #5
Medlem
Allt började den 15 maj 2018 då jag var vaken i 3 dygn och kunde inte sova pga extrem ångest och inre oro som gjorde att jag inte kunde ligga eller sitta stilla utan var tvungen att röra på mig hela tiden. Därför åkte jag till psykiatriakuten och fick theralen utskrivet som jag har använt alla nätter fram tills idag. Men då den har slutat att fungera för c 2 veckor sedan så har jag börjat att kombinera theralen med propaganda, lergigan, melatonin, atarax och seroquel. Jag kan ta allt detta på en och samma gång och ändå ligga vaken i 3 timmar utan att somna, och när jag försökte sluta med sömnmedicin i sommras så märkte jag att jag hade fått en enorm insomnia så var vaken i två dygn pga det, så jag tror min insomnia beror på alla sömnmediciner som har förstört min hjärna, för jag är trött men kan inte somna för det känns som kroppen har glömt hur man gör för att somna.
Citera
2018-09-22, 14:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdfghjklfgyhujnimk
Allt började den 15 maj 2018 då jag var vaken i 3 dygn och kunde inte sova pga extrem ångest och inre oro som gjorde att jag inte kunde ligga eller sitta stilla utan var tvungen att röra på mig hela tiden. Därför åkte jag till psykiatriakuten och fick theralen utskrivet som jag har använt alla nätter fram tills idag. Men då den har slutat att fungera för c 2 veckor sedan så har jag börjat att kombinera theralen med propaganda, lergigan, melatonin, atarax och seroquel. Jag kan ta allt detta på en och samma gång och ändå ligga vaken i 3 timmar utan att somna, och när jag försökte sluta med sömnmedicin i sommras så märkte jag att jag hade fått en enorm insomnia så var vaken i två dygn pga det, så jag tror min insomnia beror på alla sömnmediciner som har förstört min hjärna, för jag är trött men kan inte somna för det känns som kroppen har glömt hur man gör för att somna.

Klart du fuckat upp hjärnan om du tagit allt det där på samma gång. Du har mosat i dig högdosneruoleptika som är känd för att ge hjärnskador.
Det sjuka är att vården är så pigga på att skriva ut denna skit istället för att behandla orsaken till sömnproblemen. SSRI är första man provar. Därefter är mirtazapin eller valdoxan ett lämpligt alternativ. Annars får man gå på SNRI, tricykliska antidepressiva eller byta riktning helt. Kanske är du bipolär eller har någon form av autism. Kanske har du bara brist på något eller en hormonell sjukdom som gör allting.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback