Citat:
Ursprungligen postat av
killing.fields
Sjöhäst och kopparorm är väl två klassiker.
På tal om sjöhäst, så är väl även flodhäst lite missvisande. Flodhästarna är närmast släkt med valarna och inte värst nära släkt med hästar.
Citat:
Sen har man väl flygande hundar och möss.
Menar du med "möss" fladdermöss, d.v.s. att de inte är möss (de är inte ens gnagare)? Jag förstod inte det inlägget annars, men jag tänkte att du kanske tänkte på fladdermöss, då flygande hundar är fladdermöss.
Citat:
Vidare kan man ju tänka sej myrslok (den äter ju myror men är ingen myra.)
Myrpiggsvin är så klart inte heller besläktade med myrorna, utan lever på myror och termiter. Men de är inte heller direkt besläktade med piggsvin (de tillhör bland däggdjuren de få kloakdjuren som lägger ägg), fast det är samtidigt förståerligt om ordet "piggsvin" i myrpiggsvinets fall används snarare som ett beskrivande namn.
Citat:
Barberarfisk, är ju ingen barberare - ie människa.
Det känns som lite off topic, men hur som helst finns det många familjer av fiskar med namn efter yrken, som t.ex. kirurgfiskar. Ett annat exempel är clownfiskar, som är en underfamilj av frökenfiskar. Underfamiljen clownfiskar kallas även anemonfiskar. Inte för att de är anemoner - så klart - eller ens för att de äter dem, utan för att de ofta lever i skydd av dem.
Edit: Jag kanske bör förtydliga att havsanemoner är djur, inte växter, trots att de lever stationärt. Det är nog inte alla som är på det klara med det.
Citat:
Sillval, är ju gränsfall, det är en val men ingen fisk (sill)
Valhaj är så klart hälften rätt, hälften fel.