Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-21, 11:00
  #49
Medlem
Karmans avatar
Eftersom sandlådebarnen i Alliansen inte vill samarbeta med SD, så är det väl rätt enkelt? Dvs vi har tre block och de rödgröna är störst.

Edit: Det ligger givetvis i de rödgrönas intresse att stigmatisera SD så mycket som möjligt, då det gör att de kanske kan behålla makten själva.
__________________
Senast redigerad av Karman 2018-09-21 kl. 11:20.
Citera
2018-09-21, 11:05
  #50
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bapelsin
Att "alliansen" som skulle behöva ta hjälp av SD är självklart, med där har man gemensamt lovat dyrt och heligt att så inte kommer att se. Därför är det inte alls på samma sätt som att S förmodligen behöver ha med V på ett eller annat sätt, eftersom man inte förnekat det. Visst kan det vara så som du säger med hur man tänker sig senare bilda regering, men jag ser det som långt ifrån givet att C och L är med på detta. C och L har ju tävlat i vem som mest kan ta avstånd från SD under valrörelsen. Att M och KD siktar på en sådan regering du nämner finner jag högst sannolikt. S har inte vunnit kriget, men de har vunnit det första slaget.
C och L har så vitt jag vet inte sagt att de inte kommer släppa igenom en regering med M/KD. Varför skulle de inte göra det? För övrigt, slag, krig; Vilket parti påminner en sådan retorik om?
Citera
2018-09-21, 11:21
  #51
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Alliansen har också sagt att Löfven måste avgå, och att vi aldrig ska se en ny DÖ.

Hur borgarna än vrider och vänder på det så måste dom gå tvärtemot det dom tidigare sagt.
Exakt. Alliansen har målat in sig i ett hörn tack vare sin sandlådepolitik gentemot Sveriges tredje största parti. Jävla muppar alltså
Citera
2018-09-21, 11:38
  #52
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Exakt. Alliansen har målat in sig i ett hörn tack vare sin sandlådepolitik gentemot Sveriges tredje största parti. Jävla muppar alltså
Alliansen känns rätt körda, de är usla politiska strateger. De som vinner på detta är de rödgröna och SD.
Citera
2018-09-21, 11:43
  #53
Avstängd
qirteros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Alliansen känns rätt körda, de är usla politiska strateger. De som vinner på detta är de rödgröna och SD.

Jag tror inte alliansen har någon chans alls utan SD i framtiden, alla flyktingar som kommer nu röstar såklart rött när dom blir svenska medborgare så röda kommer bara öka närmaste åren, Sverige kommer vara vänster styrt i flera decennier nu gissar jag.¨

Alliansen är ju såpass jävla dumma så dom får faktiskt skylla sig själva.
Citera
2018-09-21, 11:47
  #54
Medlem
Bapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
C och L har så vitt jag vet inte sagt att de inte kommer släppa igenom en regering med M/KD. Varför skulle de inte göra det? För övrigt, slag, krig; Vilket parti påminner en sådan retorik om?

Visst, du har nog rätt angående C och L att de tekniskt sett inte lovat att inte släppa fram en regering stödd av SD. Dumt av mig att tänka att man går till val på ett regeringsalternativ som är mindre sannolikt ("alliansen") och där plan B är att gå i opposition. Jag tycker ändå att man nog kan förutsätta att de två partierna i alla fall försöker få inflytande över regeringsbildningen genom någon form av organiserat samarbete. Det blir svårt att få om SD också ska vara med på ett hörn, alltså måste det ske över blockgränsen. Det sista jag skrev var för att relatera till rubriken och TS, vad jag tycker eller inte tycker om SD och Karlssons utspel är något som får tas i en annan tråd.
Citera
2018-09-21, 13:11
  #55
Medlem
Vilket svin han är Jonas Sjöstedt igår i TV, målar upp de som vill bromsa invandringen för rasister, rakt ut i tv, detta får alltså nyanlända höra hela tiden om svenskar på falsk grund!

Förtal och hets mot folkgrupp är vad det är. Det är som att bjuda på mat och bli baktalad inför gästerna under middagen. Är han en psykopat eller har han ingen annan politik än att baktala svenskar?
Citera
2018-09-21, 14:22
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Klicka refresh och stopp innan hela sidan laddats så ser du artikeln.

Nu var inte frågan om alliansen ska hurra. Frågan är vad Vänstern hurrar för?

Vissa t.o.m gör märkliga uttalande om att vänstern har majoritet bara för de är större än alliansen minus SD. Säkert en våt dröm om att man ska kunna gå räkna bort SD i riksdagen. Nu handlar riksdagen inte bara om en statsminister och en inledande budget. Det ska fungera under de fyra åren också.

Har man liksom ingen verklighetsförankring?

På samma sätt kan man ju dock kanske med visst fog anse att både centerpartiet(åtminstone historiskt) och Liberalerna på en vänster-höger skala är närmare vänster än höger(åtminstone med SD i riksdagen vilket skjuter högerskalan extremt långt) och därför mer naturligt vill/kan/borde samarbeta med socialdemokraterna. Alliansen är en styggelse som förhoppningsvis försvinner efter detta val.
Citera
2018-09-21, 14:23
  #57
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunfire
Vilket svin han är Jonas Sjöstedt igår i TV, målar upp de som vill bromsa invandringen för rasister, rakt ut i tv, detta får alltså nyanlända höra hela tiden om svenskar på falsk grund!

Förtal och hets mot folkgrupp är vad det är. Det är som att bjuda på mat och bli baktalad inför gästerna under middagen. Är han en psykopat eller har han ingen annan politik än att baktala svenskar?
Dessa tjupnyp är inte normala. Jag tror V och Sjöstedt är sjukt deppade över valresultatet, som var chockerande dåligt, de tog inte en enda ny röst utöver Fi-anhängare som ändå var V.
Citera
2018-09-21, 14:35
  #58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Jag tror inte alliansen har någon chans alls utan SD i framtiden, alla flyktingar som kommer nu röstar såklart rött när dom blir svenska medborgare så röda kommer bara öka närmaste åren, Sverige kommer vara vänster styrt i flera decennier nu gissar jag.¨

Alliansen är ju såpass jävla dumma så dom får faktiskt skylla sig själva.
Det ligger mycket i vad du säger. Förlorarna på detta blir svenska folket.
Citera
2018-09-21, 14:36
  #59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunfire
Vilket svin han är Jonas Sjöstedt igår i TV, målar upp de som vill bromsa invandringen för rasister, rakt ut i tv, detta får alltså nyanlända höra hela tiden om svenskar på falsk grund!

Förtal och hets mot folkgrupp är vad det är. Det är som att bjuda på mat och bli baktalad inför gästerna under middagen. Är han en psykopat eller har han ingen annan politik än att baktala svenskar?
Alla som inte tycker som Sjöstedt och V är rasister. Gammal traditionell kommunistretorik.
Citera
2018-09-21, 15:09
  #60
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bapelsin
Visst, du har nog rätt angående C och L att de tekniskt sett inte lovat att inte släppa fram en regering stödd av SD. Dumt av mig att tänka att man går till val på ett regeringsalternativ som är mindre sannolikt ("alliansen") och där plan B är att gå i opposition. Jag tycker ändå att man nog kan förutsätta att de två partierna i alla fall försöker få inflytande över regeringsbildningen genom någon form av organiserat samarbete. Det blir svårt att få om SD också ska vara med på ett hörn, alltså måste det ske över blockgränsen. Det sista jag skrev var för att relatera till rubriken och TS, vad jag tycker eller inte tycker om SD och Karlssons utspel är något som får tas i en annan tråd.
De flesta partier vill nog ha genomslag för sin politik, det bästa sättet att få det är att sitta i regering, det nästa bästa är att ha en regering som tycker lika i många sakfrågor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback