2018-09-20, 19:44
Medlem
Hej

Om min läkare skriver ut en medicin till mig, kan han då se OM jag hämtat ut det och i så fall när?

En bonus fråga; kan läkare ta tillbaka ett recept?
Citera
2018-09-20, 19:52
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Hej

Om min läkare skriver ut en medicin till mig, kan han då se OM jag hämtat ut det och i så fall när?

En bonus fråga; kan läkare ta tillbaka ett recept?

Tjena, ja alla recept skickas elektroniskt så läkaren kan lätt gå in och kolla vilka uttag du gjort samt vad, och hur många uttag du har kvar.

Du kan även själv se detta genom att t ex logga in på Apotea.

Att läkaren bara skulle gå in och ta bort utskrivna recept tror jag inte. Inte utan kommunikation via dig om någonting ändras såklart. Recepten slutar gälla sedan ändå om de inte används vill jag minnas, logga in och kika.
Citera
2018-09-20, 20:28
Medlem
hejhejvilkengrejs avatar
Ja, och ja. Som ovan säger så kan de se det väldigt lätt för läkaren att se via det elektroniska systemet.
Har även varit med om att läkare tagit bort recept. Fick smärtstillande uteskrivet efter en skada men han drog tillbaka det efter han läste om mitt tidigare missbruk i journalen.Jag fick inte reda på det innan jag var på apoteket och skulle hämta ut det. Fick inget samtal eller så.
Citera
2018-09-20, 21:13
Medlem
EnSvenskStriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Recepten slutar gälla sedan ändå om de inte används vill jag minnas, logga in och kika.

Kan det bero på vilket landsting man tillhör? Jag hade ett recept som låg i över 3 år tills en läkare reagerade på det och tog bort den ur min lista. Bor i stockholm.
Citera
2018-09-20, 21:15
Medlem
SektenAnderssons avatar
när jag frågade apoteket om läkaren kunde se vilka recept jag hade tagit ut och inte tagit ut sa de att inte läkaren kunde se det
Citera
2018-09-20, 21:20
Medlem
På 1177 kan du även se om läkaren har tittat på dina recept.
Citera
2018-09-20, 21:23
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSvenskStrider
Kan det bero på vilket landsting man tillhör? Jag hade ett recept som låg i över 3 år tills en läkare reagerade på det och tog bort den ur min lista. Bor i stockholm.
Jag tror att du pratar om att läkemedlet fanns kvar i läkemedelsmodulen i journalsystemet?

Inte att du hade ett recept på apoteket att hämta ut, för dessa har en giltighetstid på 1 år om inte läkaren ställt in kortare tid.
Citera
2018-09-20, 21:24
Medlem
Då måste det skett en förändring de senaste två-tre åren för tidigare kunde inte läkaren se vilka mediciner som man hämtade ut.
Citera
2018-09-20, 21:42
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Recepten har iallafall tidigare legat kvar i systemet på apoteket även när de gått ut, De går dock inte tas ut utan blir då blockerade pga tidsutgången. Så var det för mig för några år sedan iallafall men mycket möjligt det ändrats.
Läkemedelsförteckningen sparas ju lite info i. Någonting med 15 månader, men vet inte om det räknas från när receptet skrevs eller senaste uttag eller hur tiden fungerar exakt. Man kan inte ta ut det om det gått mer än 1 år sen receptet skrevs iaf.

Det jag tänkte på i 'EnSvenskStrider's inlägg var att läkaren hade reagerat och tagit bort, så då borde det vara i journalsystemet och inte på apoteket, gissar jag.
Citera
2018-09-20, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnSvenskStrider
Det går inte. Receptet är ju bara giltigt i ett år.
Citera
2018-09-21, 17:03
Medlem
abcabcs avatar
Recept ligger kvar 1 år som nämnts, även om själva ordinationen i journalsystemen ligger kvar tills någon läkare tar bort det, eller att själva ordinationen från början är tidsbegränsad. Att en ordination finns betyder dock inte att det går att hämta ut något.

Läkare kan kontrollera om ett recept är uthämtat, men normalt krävs tillstånd av patient för att kontrollera detta. Jag kan tycka att det är konstigt att tillstånd krävs.

Läkare kan ta bort skickade recept, antingen elektroniskt i vissa journalsystemen, men alltid genom att ringa apotek och makulera. Om man har ett gammalt "gult" pappersrecept tror jag inte att det går att makulera.

Kanske har apoteken någon slags alarmsystem för kända förfalskare av pappersrecept, någon som vet?
Citera
2018-10-04, 09:43
Medlem
Sleipner08s avatar
Läkare Jan se om du hämtat ut recept de kan även radera utskrivna recept.

Belägg för detta:
En bekant som går till psykiatri påstod sig få biverkningar av en av läkaren utskriven medicin som hen hade utskriven för första gången. Läkaren gick in i program på datorn och replikerar ” omöjligt du har inte hämtat ut denna medicin”

Jag får diabetesmedicin tabletter och insulin har haft olika tabletter bl.a ett som påverkar njurar läkare gick in och raderade receptet,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in