Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-20, 20:28
  #13
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosqvist
Jag tror inte heller att branschen har någon möjlighet att få ihop det, i majoriteten av "barer" runtom i världen så är det helt acceptabelt att personalen dricker på jobbet, i rimliga mängder.
Arbetsmiljön tillåter mycket väl (i mina ögon) att personalen är påverkad av div. på jobbet. Det är ingen som säger åt någon att dricka eller ta andra droger, snarare så skulle jag säga att det är "förväntat", i brist på bättre ord.

Att polisen har kännedom om detta tycker jag är på både gott och ont. Det kan hindra många unga från att hamna i ett livslångt missbruk samtidigt som det han hindra många unga från att kunna betala hyran de kommande månaderna. Som du säger, det är en svår fråga. Vart går gränsen tro?
Gränsen går nog mot som de youtubeklippen visar som folk har tagit av uppenbart påverkade individer bakom disken.

Droger är nog en sak jag nog aldrig kommer fatta mig på, hade den erfarenheten en gång många år sen då en som stod brevid mig vid baren sa att bartendern är påverkad. Det tog mig helt på sängen jag frågade hur ser du det ? Ser du inte , syns ju som fan på ögonen som blicken vänder åt alla håll.
Citera
2018-09-20, 20:42
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Är jag själv nykter skulle jag i vissa fall kunna se om nån är påverkad av något, det har nämligen hänt vid flera tillfällen då jag varit väldigt aktiv kroggäst när jag var yngre. Är jag istället full så skiter jag ändå i vilket.

Absolut, jag delar din åsikt i detta!

Du jämför detta med att köra bil, men i mina ögon så är det en stor skillnad på att köra bil och att blanda en cosmo/tappa en öl. Att servera dricka är mycket enklare i mina ögon. Beställer du hellre en öl av någon som är trevlig(och fått i sig ett par) eller någon som är otrevlig(och nykter)?
Vart går gränsen för detta? För mig är den ett väldigt tunn linje, som många trippar på.
Citera
2018-09-20, 20:47
  #15
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosqvist
Absolut, jag delar din åsikt i detta!

Du jämför detta med att köra bil, men i mina ögon så är det en stor skillnad på att köra bil och att blanda en cosmo/tappa en öl. Att servera dricka är mycket enklare i mina ögon. Beställer du hellre en öl av någon som är trevlig(och fått i sig ett par) eller någon som är otrevlig(och nykter)?
Vart går gränsen för detta? För mig är den ett väldigt tunn linje, som många trippar på.
Min jämförelse med bil handlade mest om att man tror man sköter det snyggare än man gör. Det är ju trots allt samma grej, man tror ingen märker.

Hur som helst så tror jag all självmedicinering av droger för att orka med är långsiktigt ohållbart. Sen tycker jag inte heller om personal som är otrevlig men nog sjutton borde man kunna vara trevlig utan droger också.
Citera
2018-09-20, 20:49
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Gränsen går nog mot som de youtubeklippen visar som folk har tagit av uppenbart påverkade individer bakom disken.

Droger är nog en sak jag nog aldrig kommer fatta mig på, hade den erfarenheten en gång många år sen då en som stod brevid mig vid baren sa att bartendern är påverkad. Det tog mig helt på sängen jag frågade hur ser du det ? Ser du inte , syns ju som fan på ögonen som blicken vänder åt alla håll.

Jag har inte sett några av dessa klipp du refererar till, jag kan tycka att gränsen går där någon är helt uppenbart påverkad, även ur ett nyktert perspektiv! Jag tycker så eftersom jag prioriterar "gästens känsla av trygghet" långt över jag prioriterar att "gästen ska ha det som de beställt så snabbt som möjligt". (Jag säger detta utifrån mina erfarenheter av att vara påverkad av centralstimulerande droger i baren, där kvalitet ofta vägs emot kvantitet.)
Citera
2018-09-20, 21:08
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Min jämförelse med bil handlade mest om att man tror man sköter det snyggare än man gör. Det är ju trots allt samma grej, man tror ingen märker.

Hur som helst så tror jag all självmedicinering av droger för att orka med är långsiktigt ohållbart. Sen tycker jag inte heller om personal som är otrevlig men nog sjutton borde man kunna vara trevlig utan droger också.

Och det kan jag hålla med dig om. Skillnaden ligger nog snarare i att ingen kommer ifrågasätta att 4an GT de nyss blivit serverade innehåller 3 eller 5 cl gin(vilket är något som kan variera ganska mycket när personen som häller upp detta själv är påverkad). Om någon faktiskt frågar om detta så blir de i 99.99% av fallen avvisade som "fulla och tjuriga" av personen som serverar dem.

Jag tycker det är tråkigt, denna självmedicinering av droger som du nämner. Samtidigt så ser jag det som en "nödvändig ondska". Absolut så ska alla, alltid, kunna vara trevliga utan att trycka i sig narkotikaklassade preparat. Samtidigt så vet jag själv hur svårt det är när jag serverar någon som beter sig illa när jag står på mitt 9e 16timmars pass i sträck.
Citera
2018-09-20, 21:29
  #18
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosqvist
Jag har inte sett några av dessa klipp du refererar till, jag kan tycka att gränsen går där någon är helt uppenbart påverkad, även ur ett nyktert perspektiv! Jag tycker så eftersom jag prioriterar "gästens känsla av trygghet" långt över jag prioriterar att "gästen ska ha det som de beställt så snabbt som möjligt". (Jag säger detta utifrån mina erfarenheter av att vara påverkad av centralstimulerande droger i baren, där kvalitet ofta vägs emot kvantitet.)
https://www.youtube.com/watch?v=lNHp9nYtTjE
Citera
2018-09-20, 21:43
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
https://www.youtube.com/watch?v=lNHp9nYtTjE

Absolut, men denna person jobbar på en snabbmatsrestaurang i vilket(i vad jag antar är) Nordamerika.
Har du något exempel att jämföra med här i Sverige? Någonting som jag kan relatera till?
En person som uppförde sig på detta sätt skulle inom kort bli utslängd och utelåst från alla ställen som jag jobbat på. Detta verkar vara ett extremt exempel, enligt mig så går gränsen mycket tidigare än här.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback