• 1
  • 2
2018-09-20, 13:29
Medlem
PRBLMSs avatar
Vet inte varför jag är så vidrig. Jag är i en relation med en kille där jag känt total lycka under hela vår tid tillsammans. Men nu är allt annorlunda. Jag har börjat tappa känslor (?!) vilket jag tycker är väldigt konstigt då jag fortfarande älskar honom, blir varm när jag ser honom, bara tänker på honom och vill vara med honom 24/7. Men jag måste göra slut nu, eller rättare sagt så stack han igår. Och det förstår jag, fattar inte varför han ens stannade kvar så länge.

Jag har blivit annorlunda. Jag har känt det här innan i alla tidigare relationer jag haft men jag gjorde det aldrig med honom. I mina tidigare relationer så fick jag snabbt/ starka känslor för att en till två veckor senare känna den exakta motsatsen. Ett exempel är på en kille som blev kär i mig/ jag i honom. Efter två veckor fick jag fullständigt panik över att jag skrev med honom. Slutade iaf med mycket bråk/ försök till övertalning från hans sida men blev stopp där. Känner lite samma sak med min nuvarande kille. Att jag efter såååååå länge (2 år) börjar känna såhär. Men det är fortfarande annorlunda, jag vill fortfarande vara tillsammans med min nuvarande vilket är jobbigt för samtidigt vill jag inte det, får panik när han visar mig känslor och vill bara dra fort som fan. Är fast i min egen ambivalens vilket är otroligt jobbigt. Därför känns det bäst att låta min nuvarande gå, så han slipper denna skit. Om jag tvekar så förtjänar han bättre tänker jag.

Men mitt verkliga destruktiva problem kommer här. Jag vill sexchatta/ träffa andra något så sjukt mycket. Jag känner mig ärligt talat som en hora. Han har bett mig att inte skriva med någon och jag lyssnar. Men ändå gör jag det, om och om och om igen. Varje gång tar jag fler risker. Nu har det kommit till den gräns att jag har blivit igenkänd av någon som kan göra mitt liv till ett helvete. En sådan period hade jag tidigare. Bör nämnas att jag och min nuvarande har ett gemensamt missbruksproblem. Jag var missbrukare innan jag träffade honom. När jag blev ren så hade jag en mörk period där jag VARJE NATT gick till random killar och sov med dem. Jag hade inte sex med någon utan bara sov med dem (?). Jag behövde det.

Misstänker att jag ersatte ett missbruk med det andra. Nu är jag där igen. Är djupt inne i missbruket och det börjar påverka mitt liv på ett väldigt negativt sätt. Det är lite det är orsaken till varför jag har fått nog. Jag vill bli ren igen, satsa på min hälsa och mina mål för att ta mig framåt. Men det går inte såhär. Jag får ut det på honom, han blir på något sätt ett hinder för mig för vi är så djupt i det båda två. Jag hatar mig själv för att jag är en sån som skriver med andra hela tiden. Jag märker att jag är i samma mörka period nu där jag kommer vara så destruktiv mot mig själv och min omgivning. Jag överväger lite att bara begå självmord för att slippa allt detta. Jag kommer inte göra det, men igår blev jag rädd för mina egna tankar. Fantiserade om hur jag bara tog bilen och slutade allt. Jag har varit deprimerad tidigare med ett självmordsförsök i bagaget så jag vet hur depression funkar. Och jag håller på att gå in i en nu. Söka hjälp är inget alternativ, måste bli av med mitt missbruk först.

Jag är rädd för att bli en sån slampa på något sätt. Jag tror inte jag kommer sluta skriva med andra killar. När jag blev igenkänd för ett litet tag sedan så var det på något sätt en wake-up call. Killen som kände igen mig kände även min nuvarande och började snacka om honom, vilket fick mig att få panik och känna att det här är droppen, min nuvarande ska för allt i världen hålla sig så jävla långt bort från min destruktivitet som möjligt. Han förtjänar det inte. Jag känner mig rädd, för mig själv och för vad jag håller på med. Jag har väl kanske bekräftelsebehov. Ett sätt att hantera det är att skriva på Flashback, jag vill gärna skriva med någon som kanske kan rädda mig från att vara en fullständig slampa. Därför jag skriver här nu. Känner att jag är på väg ner mot botten. Det var skönt att skriva detta. Tack.

Osäker på om denna tråd är rätt placerad. Mod får gärna flytta.
Citera
2018-09-20, 13:40
Missbruket av snabb bekräftelse från andra växer snabbt idag och måste erkännas som just ett missbruk.
"Normal" bekräftelse, ger självkänsla, självförtroende och styrka. Men en snabb fix av okända på nätet skapar ångest och ett beroende för mer när man inte fått tillräckligt med likes och uppskattning.

Du är ett barn av din tid. Det här verkar vara/bli allt mer vanligt och är sorgligt. För precis som du säger...man mår bara bra i stunden.

Du verkar dock ha insikt nog att förstå att det här skadar inte bara dig utan även din eventuella partner.
Citera
2018-09-20, 13:59
Medlem
Enzymes avatar
Man ska ha tillräckligt bra självkänsla/självförtroende för att må bra och då blir bekräftelse från andra"grädde på moset". Är man helt beroende av bekräftelse så blir det i längden ohållbart.
Citera
2018-09-20, 15:50
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Mest troligen sitter det i, förvånande nog, i din barndom och det är tyvärr rätt svårlöst om du inte intensivt jobbar med en psykolog och det psykodynamiska. Troligen inte fått en del fundamentala behov tillgodosedda och det som kroppen upplever normalt då strävar den efter kan man förenklat säga.

Sedan är du ju en slav som majoriteten av alla andra, vilket skapar alla möjliga problem så klart.
Senast redigerad av vetenskapsintolera 2018-09-20 kl. 15:53.
Citera
2018-09-20, 20:17
Medlem
PRBLMSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapsintolera
Mest troligen sitter det i, förvånande nog, i din barndom och det är tyvärr rätt svårlöst om du inte intensivt jobbar med en psykolog och det psykodynamiska. Troligen inte fått en del fundamentala behov tillgodosedda och det som kroppen upplever normalt då strävar den efter kan man förenklat säga.

Sedan är du ju en slav som majoriteten av alla andra, vilket skapar alla möjliga problem så klart.

Jag vet att jag måste gå på terapi. Tänkte satsa på det efter min utbildning då jag har råd att verkligen satsa på det.

Vad menar du med slav?
Citera
2018-09-20, 20:17
Medlem
PRBLMSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Man ska ha tillräckligt bra självkänsla/självförtroende för att må bra och då blir bekräftelse från andra"grädde på moset". Är man helt beroende av bekräftelse så blir det i längden ohållbart.

”Ohållbart” är där jag befinner mig nu. Frågan är hur man kan sluta behöva bekräftelse?
Citera
2018-09-20, 20:18
Medlem
PRBLMSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Missbruket av snabb bekräftelse från andra växer snabbt idag och måste erkännas som just ett missbruk.
"Normal" bekräftelse, ger självkänsla, självförtroende och styrka. Men en snabb fix av okända på nätet skapar ångest och ett beroende för mer när man inte fått tillräckligt med likes och uppskattning.

Du är ett barn av din tid. Det här verkar vara/bli allt mer vanligt och är sorgligt. För precis som du säger...man mår bara bra i stunden.

Du verkar dock ha insikt nog att förstå att det här skadar inte bara dig utan även din eventuella partner.

Vet inte vad man gör åt detta. Bygga upp sin självkänsla?
Citera
2018-09-20, 20:22
Citat:
Ursprungligen postat av PRBLMS
Vet inte vad man gör åt detta. Bygga upp sin självkänsla?
En polare gick in i väggen och hamnade på psyket. Där vill du inte vara. Och du behöver inte min eller andras uppmuntran till att bli stabil. Du behöver dig själv och din familj och riktiga vänner.

Tro på dig själv. Kämpa. Livet är och ska inte vara lätt.
Ta flyktiga bekräftelser för vad de är, inte sanningar. Bli stark.
Lycka till!
Du fixar det.
Citera
2018-09-20, 20:30
Medlem
PRBLMSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
En polare gick in i väggen och hamnade på psyket. Där vill du inte vara. Och du behöver inte min eller andras uppmuntran till att bli stabil. Du behöver dig själv och din familj och riktiga vänner.

Tro på dig själv. Kämpa. Livet är och ska inte vara lätt.
Ta flyktiga bekräftelser för vad de är, inte sanningar. Bli stark.
Lycka till!
Du fixar det.

Pga samma problem som mig?

Lättare sagt än gjort känner jag. Tack så mycket!
Citera
2018-09-20, 20:34
Citat:
Pga samma problem som mig?

Lättare sagt än gjort känner jag. Tack så mycket!

Lite så.
Det blev för mycket yta att leverera. Och vi är ju större än vår yta, eller hur?

Inget är lätt. Men vi tar alla den lätta vägen ut, och det straffar sig.
Lycka till. Hopas att jag väckt några tankar.
Citera
2018-09-20, 20:40
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Frågan är hur man kan sluta behöva bekräftelse?
Du kan ju nöja dig med att bekräfta dig själv, dvs att se, förstå och älska dig själv... Om du bekräftar dig själv, så behöver du inte längre så mycket bekräftelse från andra...

Men kanske måste du söka professionell hjälp för att börja förstå din psykiska problematik...
Citera
2018-09-21, 16:53
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Citat:
Jag vet att jag måste gå på terapi. Tänkte satsa på det efter min utbildning då jag har råd att verkligen satsa på det.

Vad menar du med slav?

Det kommer lösa sig för dig eftersom du har sällsynt god självinsikt/medvetenhet och öppenhet. Håll ut.

Angående slaveriet kan vi kortfattat säga att du jobbar alltid för någon annan och har bara en illusion av frihet. Börja med att jämföra skolan med ett fängelse. Därefter ett jobb med ett fängelse. Därefter börjar du läsa på hur människan levde innan det fanns en stat och företag. Lycka till med uppvaknandet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in