Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-20, 13:15
  #1
Medlem
orolfstolles avatar
Visst kan jag byta tändstift på din Nissan Primera, lovade jag. I HELVETE HELLER! Får inte loss tändkablarna och vågar inte ta i hur mycket som helst. Sitter en separat tändspole för varje cylinder, kablarna ser ut att bara vara att dra loss, men sitter som om Satan monterat dem. Fattar verkligen inte, finns det någon listigt dold spärr eller låsning? Vore mycket tacksam för hjälp! Har googlat mig sinnessjuk men inte lyckats.
Citera
2018-09-20, 19:42
  #2
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har haft en sån bil en gång men bytte aldrig tändstift, så jag är osäker, men jag hade även en nyare Almera med 1,8-liters motor och då satt tändkablarna/kasetterna fastskruvade i ventilkåpan.

Jag minns inte om skruven var täckt av en gummiplupp, men det borde den kunna vara om du inte ser den.
Citera
2018-09-20, 20:21
  #3
Medlem
Fuzzs avatar
Bara att dra i helst tändhatten annars kabeln. Det finns ingen spärr utan det är gummit i tändhatten som suigt fast på tändstiftet.
Nu såg jag att du sa det är separata spolar. De sitter väl direkt över tändstiftet? burkar vara en skruv och sedan kan man få ta i ev bända försiktigt med en mejsel under tändspolen. Ofta har de tätnngar som suger fast.
Citera
2018-09-20, 20:55
  #4
Medlem
orolfstolles avatar
Har sett att andra varianter har skruvade fästen, men inte den här. Ser ut som vanliga tändhattar. Tackar så mycket för svaren, ska pröva med lilla kofoten och häva av skiten försiktigt, blev lite modigare av svaren. Tack, och köp ALDRIG en Nissan...
Citera
2018-09-21, 22:58
  #5
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orolfstolle
Tack, och köp ALDRIG en Nissan...

Äsch! De där primerorna är ju skitbra, enda problemen jag hade med våran var att kolen i startmotorn tog slut, då blev det å andra sidan lustiga fel må du tro.

Det gick inte ens att bogserstarta bilen, helt jävla sjukt. Sedan när jag hade bytt kol gick det att bogserstarta, förklara det för mig den som kan.
Citera
2018-09-27, 17:12
  #6
Medlem
orolfstolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Äsch! De där primerorna är ju skitbra, enda problemen jag hade med våran var att kolen i startmotorn tog slut, då blev det å andra sidan lustiga fel må du tro.

Det gick inte ens att bogserstarta bilen, helt jävla sjukt. Sedan när jag hade bytt kol gick det att bogserstarta, förklara det för mig den som kan.
SKITbra, sade Bill. Bra SKIT, svarade Bull. Maken till uselt hopskruvad bil har jag icke skådat. ALLT är negert, från minsta inredningsklammer till varje liten elkabel. Aldrig sett ett motorrum med så mycket eltejp, varenda elkoppling är amatörmässigt utförd. Finns inte en vettig lösning någonstans, allt är konstruerat med tanke på att gå sönder eller rosta bort snarast möjligt. Gillar tex att främre övre stötdämparfästena/ tornen är isolerade med en kartongskiva som aldrig någonsin kan torka. Och att alla servicepukter (spolarvätska, oljsticka cvt, oljesticka motor,vinklad för att inte hindra kylfläkten, kylarvätska, säkringar, lampor etc) är så idiotiskt placerade, med så uselt designade lock, kåpor och snäppfästen att man jublar om man lyckas återanvända dem efter att tex fyllt på spolarvätska, bytt en säkring, glödlampa eller ett filter. Innerskärmarna är inte utformade för att förhindra rostangrepp, snarare för att utgöra rostfällor med alla sina små snibbar och skrymselfästen. Känn under förarsätet där halvmeterlånga lösa kablar hänger och slafsar, fäll bakre ryggstödet utan att någon plastdetalj lossnar, se hur kolsvart bromsdammet på framfälgarna blir eftersom bromsbeläggen ligger på från dag ett, upptäck hur abs-givarna sätts igen av smuts som är omöjlig att få bort utan att riva halva framvagnen, justera handbromswiren om du vågar, upplev hur den jävla cvt- lådan gör precis tvärt emot vad du förväntar (växlar upp i uppförsbacke vid pådrag, växlar ner i nedförsbacke vid avdrag, ska du köra om måste du planera långt i förväg för att öht få någon reaktion från de dystra hästar som motvilligt fattar att det är arbetsdags, pröva "sportläget" som aldrig växlar upp oavsett körstil, inse att markfrigången är obefintlig och svängradien som är i klass med en SL-buss, byt YTTERLIGARE en halvljuslampa och undra hur lampan skall sitta, skär dig igen på någon av alla vassa plåtkanter när du krafsar efter verktygspåsen, inrymd i höger bakskärm tillsammans med "domkraften" bakom en lucka som sitter med kardborrband. Till detta kommer reservdelspriserna och den FRUKTANSVÄRT usla servicenivån hos de nissanåterförsäljare/verkstäder som finns att tillgå i Stockholm med omnejd... men visst är det en SKITbra bil...Kan nämna att nuvarande ägare haft bilen sedan ny och aldrig skruvat eller tejpat något, sä här levererades bilen från fabrik.
Citera
2018-09-27, 17:54
  #7
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orolfstolle
SKITbra, sade Bill. Bra SKIT, svarade Bull. Maken till uselt hopskruvad bil har jag icke skådat.

Du milde vilken rant. Cheeezus!

Ja, eftersom du tog dig tid att plita ned en sådan tirad har jag inget annat val än att tro dig.

Vi sålde våran för kanske fyra år sedan, så jag minns ju inte allt, men jag demonterade och återmonterade startmotor utan några som helst problem. I övrigt var det bara problem med att det var glapp i kontakten under förarstolen som gjorde att airbaglampan började lysa...

...och så var kablarna till bakre högtalarna kass, kanske snålade Nissan in på kabel i bilen, köpte dålig kabel.

Vår bil hade manuell låda förresten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback