2018-09-19, 12:25
Medlem
Adfris avatar
Jag ska tenta för kustskepparen snart (inom ett par veckor) och är lite nojig över nivån på provet. Jag har inte vuxit upp på båt utan hobbyseglat ett par år, tentat av förarintyget utan att gå kurs samt gått en seglarkurs i annan regi än de som har kustskepparen som jag ska gå.

Är det förhörsförrättaren som skriver själva provet eller är det ett standardprov för alla? Hur många rätt måste man ha för att klara provet? Hur är upplägget med antal frågor per område? Lanternorna, är det typ fyrvalssvar eller ska jag kunna rita upp lanternor för ett bogserfartyg över si och så många meter som har tre eller fler nunnor ombord?
Jag har googlat och hittat det mest självklara men finns det andra tips på vad/hur jag bör träna?
Citera
2018-09-19, 15:15
Medlem
För ca 25 år sedan var skillnaden på förarbevis och skepparexamen mest frågor om avdrift. Om detta svar kan vara till någon hjälp vet jag inte,.

Lycka till!
Citera
2018-09-19, 20:03
Medlem
Det senaste jag hört om KS-provet från en examinator är att det skall standardiseras lite: det kommer fortfarande att vara varje examinator som skriver sina egna prov, men frågorna skall komma från en central frågebank, och tydligen skall examinatorerna inte få komma med egna frågor. Dessutom skall det delas in i "ämnesområden" där du för varje "ämnesområde" måste få godkänt för att bli godkänd på provet som helhet. Om dessa förändringar har införts eller inte vet jag inte.

Dock kan jag säga att de KS-prov jag sett under åren inte har varit flervalsfrågor utom i någon enstaka fråga. Slutligen kan jag kanske lugna dig lite med att påpeka att examinatorerna inte är ute efter att kugga dig, de vill bara veta att du vet vad som gäller.

Ovanstående kommer från min erfarenhet av att ha hållit KS-kurser i tiotalet år.
Citera
2018-09-20, 03:18
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
För ca 25 år sedan var skillnaden på förarbevis och skepparexamen mest frågor om avdrift. Om detta svar kan vara till någon hjälp vet jag inte,.

Lycka till!

Det håller jag inte riktigt med om alls. Men eftersom jag tog dem (efter varandra) på slutet av 80-talet så vill jag påstå att skillnaderna trots allt var stora (inte bara gällande avdrift & deviation) - vilket de ju ska vara. Förarbeviset var ju rätt larvigt, provet för det hade man kunnat skriva ruskigt bakfull och fyllesjuk + skita i att läsa på något och man skulle ändå klarat det utan problem.
Citera
2018-09-20, 07:25
Medlem
Känner inte igen din beskrivning av förarbeviset. Kanske de har använt olika prov på olika platser eller tider?
Citera
2018-12-17, 22:24
Medlem
Mycket med beräkningar kring avvik och deviation, fyrakaraktärer och alla de olika lanternerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in