• 1
  • 2
2018-09-17, 19:08
Bannlyst
Äldre brorsan har blivit antagen till en YH-utbildning för detta. Han sökte ett par andra också men valde att testa på denna.

Har vi någon drifttekniker inom det området på brädan? Vad tycker ni om jobbet, roligt? Någorlunda bra betalt? Finns det bra möjligheter att klättra i karriären?
Citera
2018-09-17, 19:59
Medlem
Klart det finns chans o klättra.
Jag har mer än tio års branscherfarenhet o jobbat på tre av Sveriges största fjärrvärmenät. För närvarande högre satt än drifttekniker men började där en gång i tiden.

Det pågår en stor föryngringsprocess i branschen på både gott o ont.

Ex sthlm där ja började har en stor fjvleverantör o kan marknadsanpassa sina löner utan konkurrens. När jag började där för tio år sedan låg en ingångslön på 21.2 nu har de kommit ikapp mer o höjt upp lönerna men just sthlm låg länge efter på lönefronten. När ja flytta söderut gick ja upp 7 tusen i lön. Samma drifttekniker tjänst i princip bara lite andra pannor.
Citera
2018-09-17, 20:01
Medlem
I dagsläget är jag kontrollrumsingenjör med en årslön strax under 600.000
Citera
2018-09-17, 20:07
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarigrad
Äldre brorsan har blivit antagen till en YH-utbildning för detta. Han sökte ett par andra också men valde att testa på denna.

Har vi någon drifttekniker inom det området på brädan? Vad tycker ni om jobbet, roligt? Någorlunda bra betalt? Finns det bra möjligheter att klättra i karriären?

Jag är utbildad drifttekniker men jobbar inte inom området idag. De som gick utbildningen samtidigt som mig jobbar på alla möjliga ställen från kärnkraftverk till sjukhus. Det finns många olika jobb inom området men de kommunala har ganska låg lönesättning. Många byter därför till industrin eller renhållningsbolag där lönerna är betydligt bättre. Några har klättrat vidare genom att läsa vidare till civ ingenjör vilket ofta kan kombineras med natt/helgarbete som ofta har mycket utrymme för studier eftersom man ofta bara har beredskap på arbetsplatsen.
Citera
2018-09-17, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo

Tack för dina inlägg. Är det rimligt att efter några år i fältet kunna tjäna runt 40 i månaden?
Citera
2018-09-17, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag är utbildad drifttekniker men jobbar inte inom området idag. De som gick utbildningen samtidigt som mig jobbar på alla möjliga ställen från kärnkraftverk till sjukhus. Det finns många olika jobb inom området men de kommunala har ganska låg lönesättning. Många byter därför till industrin eller renhållningsbolag där lönerna är betydligt bättre. Några har klättrat vidare genom att läsa vidare till civ ingenjör vilket ofta kan kombineras med natt/helgarbete som ofta har mycket utrymme för studier eftersom man ofta bara har beredskap på arbetsplatsen.

Jag skulle gissa på att det är mycket skiftgång. Vet du om det också finns arbetsplatser där man jobbar långa pass under ett par veckor/helger för att sedan kanske ha 1-2 veckor ledigt istället?
Citera
2018-09-17, 21:12
Medlem
Citat:
Jag skulle gissa på att det är mycket skiftgång. Vet du om det också finns arbetsplatser där man jobbar långa pass under ett par veckor/helger för att sedan kanske ha 1-2 veckor ledigt istället?
3 skift 6veckors schema oftast..
Citera
2018-09-17, 21:23
Medlem
Citat:

Det kan du glömma direkt med en YH utbildning. Finns tusentals nyexade civingar som hade tagit de jobbet.
Citera
2018-09-17, 21:34
Bannlyst
Citat:
3 skift 6veckors schema oftast..

Förlåt mig, har aldrig jobbat skift så ej säker vad det innebär i praktiken?
Citera
2018-09-17, 23:03
Medlem
Noose..s avatar
Citat:
Verkar vara låga antagningskrav på den utbildningen
Citera
2018-09-17, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noose..
Verkar vara låga antagningskrav på den utbildningen

Inte jag som kommit in. Jag vet vad skiftgång är, såklart, men inte "6 veckors" etc.
Citera
2018-09-18, 10:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Det innebär att man har ett rullande 6-veckors schema dvs som börjar på nytt igen efter 6 veckor. I Schemat lägger man arbetspass oftast med 8.5 timmars pass (inkl 30 min rast) som överlappar varandra så att man på arbetsplatsen kan överlämna samt ev ha kortare möten samtidigt. Mellan passen skall det vara minst 11 timmar ledighet så om du har helgpass en helg så kanske du jobbar 11,5 timmars pass med 11 timmars ledighet mellan passen, men i gengäld inte jobbar alls nästa helg, sen på vardagarna kanske 8.5 timmars pass osv men totalt i snitt 42 timmar per vecka. Man har ofta något högre bemanning under dagtid så därför kan nattpassen vara längre då det är mindre arbetsuppgifter att göra och mer övervakning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in