2026-07-18, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrissepisse
Du kanske borde be om att få dela din dos?
Så du tar typ 60mg på morgonen och sen 60mg till kvällen.

Men jag rekommenderar starkt att hålla dosen så låg som möjligt!

Biverkningarna blir hemska när man kommer upp över 80mg/dag för mig. Jag låg som högst på 120mg/dag och jag blev bara tjock och irriterad och kände mig mer abstinent än när jag ligger på 60-70mg.

Funderar starkt på buvidal sprutan så man slipper springa varje dag på mottagningen för att få sin jävla dos

jag har nu 120 och det funkar okej. lite segt med abstinens på morognkvisten. men jag är sjukt nöjd jämfört med subutex och buvidal sprutan. det är som natt och dag för mig. jag mår verkligen skitbra om man jämför. mycket för att jag har rutin nu att åka VARJE dag. dom sa idag första gången att jag skulle få över helgen nästa helg. men jag tacka nej. då riskerar jag att ta överdos och missburka skiten och ta den fel fuck det fan. meningen att jag ska ta dden rätt liksom. ochvisst jag bor på boende där personal kan hålla den men jag vet att jag kommer strula med dom och bryta uipp mitt skåp om jag får ångest en natt. nej tack fan. men tack för tips. många sa nej börja inte med meta och håll dig till sub. sjukaste hade inte trott det fuinkat såhär bra. jag känner inte nån biverkan än alls 3 mån nu. och visst små trött ibland för jag har catapresan 3st om dagen 75 ug st. men det för att sova bra. tog bort kvetiapin 600mg och olanzapin 55mg och nozinan 3st och nån mer för dom va qt förlängande. och sen stilnoct en togs bort så bara en kvar. sover som en kratta för abs kommer på natten. så efter sommaren kanske jag får höja mer vi får se.
Citera
2026-07-19, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Placebozin
jag har nu 120 och det funkar okej. lite segt med abstinens på morognkvisten. men jag är sjukt nöjd jämfört med subutex och buvidal sprutan. det är som natt och dag för mig. jag mår verkligen skitbra om man jämför. mycket för att jag har rutin nu att åka VARJE dag. dom sa idag första gången att jag skulle få över helgen nästa helg. men jag tacka nej. då riskerar jag att ta överdos och missburka skiten och ta den fel fuck det fan. meningen att jag ska ta dden rätt liksom. ochvisst jag bor på boende där personal kan hålla den men jag vet att jag kommer strula med dom och bryta uipp mitt skåp om jag får ångest en natt. nej tack fan. men tack för tips. många sa nej börja inte med meta och håll dig till sub. sjukaste hade inte trott det fuinkat såhär bra. jag känner inte nån biverkan än alls 3 mån nu. och visst små trött ibland för jag har catapresan 3st om dagen 75 ug st. men det för att sova bra. tog bort kvetiapin 600mg och olanzapin 55mg och nozinan 3st och nån mer för dom va qt förlängande. och sen stilnoct en togs bort så bara en kvar. sover som en kratta för abs kommer på natten. så efter sommaren kanske jag får höja mer vi får se.

Jag tänker sluta med metadon snart(tror jag)

Jag ser inte fram emot bytet(meta-buvidal)

Gör det enbart för friheterna man får som månads sprutan så behöver man inte gå varje dag utan en gång i månaden.

Dom behandlar metadonister(?) mycket värre än dom som går på buprenorfin.

Hur många tycker att sprutan har varit en bra grej?
Citera
2026-07-25, 14:16
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Jag tänker sluta med metadon snart(tror jag)

Jag ser inte fram emot bytet(meta-buvidal)

Gör det enbart för friheterna man får som månads sprutan så behöver man inte gå varje dag utan en gång i månaden.

Dom behandlar metadonister(?) mycket värre än dom som går på buprenorfin.

Hur många tycker att sprutan har varit en bra grej?

Är riktigt najs att inte behöva åka till LARO varje dag och skulle man råka försova sig så blir det ingen medicin den dagen, det är riktigt onajs när det händer..

Vilken dos står du på Metadon idag? Hur lång nedtrappning får du innan du kan börja med injektionen med sub?

Gissar att du har 100mg+ Metadon varje dag. Isåfall behöver du många månaders nedtrappning så du inte åker på abstinens av metadonet. Jag skulle max gå ner 10mg Metadon per månad. Hade aldrig trappat ur mer .mg åt gången. Behöver ge det tid innan du byter till sub injektion. Vill ju inte ha abstinens under hela nedtrappning. Hade varit sjukt tuffa månader att må skit varje dag.. så hoppas du har en bra läkare som förstår att man inte ska skynda på med bytet av medicin..

Hoppas allt går bra för dig. Kommer vara riktigt skönt när du kan börja med månads injektion. Slippa allt jävla åkande varje dag. Önskar dig lycka till och håller tummarna att det blir bra för dig framöver!

.Edit- jag blev tvingad att börja med sprutan för ca 1år sen pga en sak hände som jag helst inte pratar om här. Hatade det första månaderna. Nu älskar jag det, har sån frihet nu. Vill aldrig byta till sub 8orna igen även om jag fick det. Så tror du kommer uppskatta sprutan precis som mig och många andra.

Lycka till med nedtrappning på Metadonet innan du kan börja med injektionen. All lycka till dig, kämpa på.
Citera
2026-08-04, 03:38
Medlem
Grovsnusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gelato33
Inte alls sant. Jag går själv inte Laro längre men har själv bytt från metadon till bup ett gånger och känner flera som tröttnat på metadonet och bytt till bup.
Det stämmer att det är mycket lättare att byta från bup men tvärtom är inte så jobbigt, har man tänt av cold turkey så klarar man detta utan problem.

Bästa är att trappa ner metadonet i par månader ner till 20mg och sen ska man helst vara utan nått dygn innan man tar sin första bup dos (rek att ha några Lyrica/Gabapentin till dessa dagar). Visst man får räkna med att vara lite abstinens par månader men gör man det på rätt sätt och verkligen är trött på metadonet så är det inte särskilt svårt.
Det är nog väldigt individuellt. Jag tycker Buprenorfin är värdelöst ändå, hade Metadon i 5 år sen Subutex injektion ett tag men det var hemskt.. Jag hade konstant ångest och sjuka sömnstörningar men har tack och lov har jag fått byta till Metadon igen. Det är dock den värsta avtändning/abstinens jag haft i mitt liv! Satt i sjukt länge också, typ 5-6 månader!
Citera
2026-08-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovsnuss
Det är nog väldigt individuellt. Jag tycker Buprenorfin är värdelöst ändå, hade Metadon i 5 år sen Subutex injektion ett tag men det var hemskt.. Jag hade konstant ångest och sjuka sömnstörningar men har tack och lov har jag fått byta till Metadon igen. Det är dock den värsta avtändning/abstinens jag haft i mitt liv! Satt i sjukt länge också, typ 5-6 månader!

Hur länge trappade du ner metadonet? Och hur mycket gick du ner i dos innan bytet? Jag tyckte ändå att jag var ok efter några veckor/nån månad på bup men jag hade tabletterna (sprutan verkar inte alls fungera bra för vissa så kanske hade gått bättre med tabs).

Men jag var så trött på Metadonet så jag kanske var lite sjukare än jag minns men jag tyckte ändå bup tog bort det värsta at men båda bup och meta at sitter länge och inte alls som heroin/morfin/opium/oxy där man är "ok" efter en vecka och nästan helt fysiskt frisk efter ett par veckor.

Läkemedels narkotika brukar vara värsta att sluta med som Bensodiazepiner, Bup & Metadon, Lyrica, sömntabletter (Z anolger) och kan tänka mig att Barbiturater var väldigt svåra att sluta med men har jag ingen erfarenhet av själv.
Senast redigerad av Gelato33 2026-08-07 kl. 14:18.
Citera
2026-08-15, 10:07
Medlem
Hej!
Jag vill hitta någon som går på metadon programmet i Västra Götalands regionen nu
Citera
2026-08-15, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrew999
Hej!
Jag vill hitta någon som går på metadon programmet i Västra Götalands regionen nu
Metadon är för dom som vill sluta knarka.
Citera
2026-08-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Metadon är för dom som vill sluta knarka.

I en utopi kanske…

I verkligheten så vill dom att folk ska sluta köpa opioider från kriminella och enbart vara beroende utav staten.

Många börjar med tanken om att de ska få ut 4st sub 8or om dagen när dom bara behöver ~4mg för hålla sig frisk och sälja resten.

Det dom inte räknar med är att första kvartalet så kommer dom titta på medans du tar din medicin och på många mottagningar så krossar dom subben till puder.

Jättebra för alla som laro funkar för men alla bör enbart använda som en sista utväg. För det är lätt att påbörja och nästan omöjligt att sluta.
Citera
2026-08-16, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Är riktigt najs att inte behöva åka till LARO varje dag och skulle man råka försova sig så blir det ingen medicin den dagen, det är riktigt onajs när det händer..

Vilken dos står du på Metadon idag? Hur lång nedtrappning får du innan du kan börja med injektionen med sub?

Gissar att du har 100mg+ Metadon varje dag. Isåfall behöver du många månaders nedtrappning så du inte åker på abstinens av metadonet. Jag skulle max gå ner 10mg Metadon per månad. Hade aldrig trappat ur mer .mg åt gången. Behöver ge det tid innan du byter till sub injektion. Vill ju inte ha abstinens under hela nedtrappning. Hade varit sjukt tuffa månader att må skit varje dag.. så hoppas du har en bra läkare som förstår att man inte ska skynda på med bytet av medicin..

Hoppas allt går bra för dig. Kommer vara riktigt skönt när du kan börja med månads injektion. Slippa allt jävla åkande varje dag. Önskar dig lycka till och håller tummarna att det blir bra för dig framöver!

.Edit- jag blev tvingad att börja med sprutan för ca 1år sen pga en sak hände som jag helst inte pratar om här. Hatade det första månaderna. Nu älskar jag det, har sån frihet nu. Vill aldrig byta till sub 8orna igen även om jag fick det. Så tror du kommer uppskatta sprutan precis som mig och många andra.

Lycka till med nedtrappning på Metadonet innan du kan börja med injektionen. All lycka till dig, kämpa på.

Tjaba

Jag går på 70mg/dag. Låg på 120(130?) som Max men mådde sämre desto mer jag höjde.
Gick ner till 30mg men det blev för jobbigt och jag dog nästan av en stor överdos isotonitazene. Efter det gick jag upp till 70mg som jag nu legat på ett år typ.
Citera
2026-08-16, 11:25
Medlem
Citat:
I en utopi kanske…

I verkligheten så vill dom att folk ska sluta köpa opioider från kriminella och enbart vara beroende utav staten.

Många börjar med tanken om att de ska få ut 4st sub 8or om dagen när dom bara behöver ~4mg för hålla sig frisk och sälja resten.

Det dom inte räknar med är att första kvartalet så kommer dom titta på medans du tar din medicin och på många mottagningar så krossar dom subben till puder.

Jättebra för alla som laro funkar för men alla bör enbart använda som en sista utväg. För det är lätt att påbörja och nästan omöjligt att sluta.
Ja men då lägger vi ned laro i så fall.
Citera
2026-08-16, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Ja men då lägger vi ned laro i så fall.

Vi borde härma något eu land där dom har bättre narkotikapolitik och mindre dödsfall från droger och överdoser än vårat kära land har.
Citera
2026-08-16, 18:45
Medlem
Citat:
I en utopi kanske…

Det sista du skrev...Alltså sista utvägen vi pratar om det mest dödliga missbruk/beroendet som existerar. Nej LARO ska inte vara en sista utväg, det ska vara en utväg..sen när den kommer har ingen betydelse. Typ i 80% av dödsfallen när det gäller droger så är opioider inblandade i..Det säger en del hur dödligt det är. Det som snarare ska kritiseras är att man sätter folk som har bra mycket mer problem med andra droger än opioider i LARO. Man bör kritisera läkare som inte gör grundliga LARO utredningar. Jag förstår vad du menar, men när du skriver det sådär så blir det fel. Att dem krossar subben på mottagningar görs säkert...Men tillverkarna vill nog verkligen inte att man ska göra det. Skulle dem göra det, så är det väll bara o läsa på förpackningen där det oftast står får inte sväljas/krossas etc. och hänvisa till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in