2026-02-16, 12:30
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pixiedust
Metadon är den bästa opiat/opioid som finns.
hade jag haft såpass bra tillgång till meta att jag hade kunnat gå på de varje dag, resten av mitt liv, så hade jag varit lycklig.

metadon är en av få opiater/opioider som man kan ta oralt och samtidigt bli 2000 ggr euforiskare än av IV Heroin, vill du nodda, tar du lite extra, vill du bara må som en gud, 60-100 mg.

mrn nu har jag bara såpass att ja kan ta mig en 20 mg´s tab när de verkligen krisar. och de e fan rena sago-stunden.

i danmark finns de gott om metadon, både flaskor och tabs på 5 mg respektive 20 mg.

om man är i ett starkt opiat beroende så rekommenderar jag alla att åka ner till våra danska vänner och köpa på sig ett gäng.

sub kan slänga sig i väggen jämfört med metadon, sub blir man endast frisk på, men fortf saknas de där varma o euforiska mofferuset.

Metadonet är bäst.

Hur mkt kostar en femma metadon i Danmark? Hur kommer det sig att det flödar av Metadon i Danmark och inte lika mkt här tror du?
Citera
2026-02-20, 02:17
Avslutad
En fråga . Att gå från Metadon till buprenorfin är det stor skillnad? Kommer individen att få abstinens av buprenorfin? Jag menar är buprenorfin mycket svagare än Metadon? Inte några tror svar utan du som vet svaret till 100%. Tack på förhand.
Citera
2026-02-28, 18:37
Medlem
Metadon är skönt som fan 20-30 mg sen är man helt bortdomnad nästan skönare än sub tycker jag
Citera
2026-04-07, 08:35
Medlem
Grovsnusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1apotek-arne1
Precis. Men han är den enda jag hört lyckas , annars vet jag ingen som gjort det. Vet dock flera som gått frön metadon till Subutex igen
Det är i princip omöjligt att gå från en långvarig Metadon behandling "tillbaka" till Bup. enligt både min egen och många andras upplevelse
Citera
2026-04-20, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovsnuss
Det är i princip omöjligt att gå från en långvarig Metadon behandling "tillbaka" till Bup. enligt både min egen och många andras upplevelse
Beror nog på dosen, hur lång tid man gått på det. Men ja, metadon är bra starkare än buprenorfin som är rätt milt i jämförelse med andra opioider (men väldigt dospotent med hög affinitet för receptorerna, dock en partiell agonist vilket gör den mildare rent generellt).

Är ju också anledningen till varför man använder sub i första hand istället för metadon vid underhållsbehandling.
Citera
2026-04-24, 16:11
Medlem
hej jag har nu ställts in på metadon. jag har 70mg i dos och är fortfarande abstinent mesta delen av dygnet. mår halv normalt i 2 timmar typ sen börjar krypningar och frossa liknande samt huvudvärk och lite ont i leder. men nu hemma från inläggningen med bytet. jag vill ju ha så hög dos som möjligt men finns risk att dom nekar pga ekg och om dom kollar värdet koncentrationsprov. jag behöver ofta höga doser av all medicin för att det ska va bra. men visar ofta också höga värden. vad kan jag göra för att försöka komma högre? jag fattar inte att dom lät mig komma hem innan jag är stabil. mår inte bra alls liksom. och det mesta är just nu innan dosen och kvällen natten. sover skit.
Citera
2026-05-02, 15:59
Medlem
su9741s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placebozin
hej jag har nu ställts in på metadon. jag har 70mg i dos och är fortfarande abstinent mesta delen av dygnet. mår halv normalt i 2 timmar typ sen börjar krypningar och frossa liknande samt huvudvärk och lite ont i leder. men nu hemma från inläggningen med bytet. jag vill ju ha så hög dos som möjligt men finns risk att dom nekar pga ekg och om dom kollar värdet koncentrationsprov. jag behöver ofta höga doser av all medicin för att det ska va bra. men visar ofta också höga värden. vad kan jag göra för att försöka komma högre? jag fattar inte att dom lät mig komma hem innan jag är stabil. mår inte bra alls liksom. och det mesta är just nu innan dosen och kvällen natten. sover skit.
Poängen med metadon behandling är att den ska fullständigt lindra dina abstinenssymptom. Berätta för din läkare att du fortf har abstinens
Citera
2026-05-03, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovsnuss

Inte alls sant. Jag går själv inte Laro längre men har själv bytt från metadon till bup ett gånger och känner flera som tröttnat på metadonet och bytt till bup.
Det stämmer att det är mycket lättare att byta från bup men tvärtom är inte så jobbigt, har man tänt av cold turkey så klarar man detta utan problem.

Bästa är att trappa ner metadonet i par månader ner till 20mg och sen ska man helst vara utan nått dygn innan man tar sin första bup dos (rek att ha några Lyrica/Gabapentin till dessa dagar). Visst man får räkna med att vara lite abstinens par månader men gör man det på rätt sätt och verkligen är trött på metadonet så är det inte särskilt svårt.
Citera
2026-05-05, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av su9741
Poängen med metadon behandling är att den ska fullständigt lindra dina abstinenssymptom. Berätta för din läkare att du fortf har abstinens

hela dygnet? eller kan jag räkna med att må skit på morgonen innan dosen?
Citera
2026-05-05, 23:02
Medlem
su9741s avatar
Citat:
hela dygnet? eller kan jag räkna med att må skit på morgonen innan dosen?
Metadon räcker med en gång per dag pga dens långa halveringstid. Om du är på rätt dos ska du inte ha några besvär hela dagen,
Citera
2026-05-22, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av su9741
Metadon räcker med en gång per dag pga dens långa halveringstid. Om du är på rätt dos ska du inte ha några besvär hela dagen,

jag mår skit på natten och morgonen fortfarande och står på 100 nu. börjar må skit vid 21 ungefär. i övrigt funkar den bra. bättre än buvidal men att det borde hålla längre. hoppas även jag kan få höja över 120 pga av smärtan i ryggen och benen från diskbråck och en cysta i ryggen, ska träffa smärtkliniken nästa vecka
Citera
2026-07-05, 12:10
Medlem
Citat:
jag mår skit på natten och morgonen fortfarande och står på 100 nu. börjar må skit vid 21 ungefär. i övrigt funkar den bra. bättre än buvidal men att det borde hålla längre. hoppas även jag kan få höja över 120 pga av smärtan i ryggen och benen från diskbråck och en cysta i ryggen, ska träffa smärtkliniken nästa vecka

Du kanske borde be om att få dela din dos?
Så du tar typ 60mg på morgonen och sen 60mg till kvällen.

Men jag rekommenderar starkt att hålla dosen så låg som möjligt!

Biverkningarna blir hemska när man kommer upp över 80mg/dag för mig. Jag låg som högst på 120mg/dag och jag blev bara tjock och irriterad och kände mig mer abstinent än när jag ligger på 60-70mg.

Funderar starkt på buvidal sprutan så man slipper springa varje dag på mottagningen för att få sin jävla dos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in