2016-05-06, 07:58
Medlem
eddiepeddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementary1
Bra att du slipper Buprenofin-giftet. Sköt Metadonprogrammet. Hur ska du lämna rena prover på bensodiazepiner förresten om du äter Iktorivil och Oxascand?

Ordinerat av läkare pga av mitt nuvarande tillstånd. Men ska ta uppehåll. Så första provet kanske ger utslag, men det andra 1,5vecka senare kommer vara rent. Dom vet min situation. Pratar med dom flera gånger i veckan.
Citera
2016-05-09, 07:10
Medlem
femtonbultens avatar
Är också med i Laro. Men blir inte insatt föränn i slutet av månaden så nu hattar jag fram och tillbaka på det jag kan hitta. Jobbigt som fan när man ligger med avisen. Fan så dålig men jag får fan skylla mig själv och mitt kortsiktiga tänkande, ransonerar mina doser men rätt var det är skickar jag i mig några extra av vilken medicin jag nu har. Jovisst tänker jag, jag fixar nytt och oftast gör jag det haha 😁 Men som idag fyrtio minuter tills apoteket öppnar. Har en låda att hämta men fan dom här minuterna känns som timmar. Till ämnet. Har beställt fem stycken 20mg metadon tabbar. Aldrig tagit metadon förut så förväntningarna är höga. Tänkte administrera nasalt, eller fungerar det bättre att lösa upp och köra IV?
Citera
2016-05-09, 10:54
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Klev av metadonet i förrgår efter 40mg om dagen i 2 månader med snabb nedtrappning, har en enorm slemhosta och känt mig riktigt febrig i flera dagar nu, denna hostan är bland det värsta jag varit med om. Är det förkylning eller kan det bli så på metadon AT? Polarna blir ju inte smittade så därför jag blir lite funderasam.
Citera
2016-05-09, 17:32
Medlem
Oibaf-Piaffs avatar
Eddiepeddie: Kommer säkert bli bra. Lycka till!

Doodi: Bra skrivet. Är helt enig med dig!
Där jag kommer från får vi vänta ett år på att få progammet om man inte får förtur för att man överdoserar var och varannan dag. Jag är sjukt sjukt tacksam att få denna hjälp och hade bestämt mig redan innan att jag orkar inte mer med missbrukslivet. Hade jag velat vara aktiv hade jag inte sökt programmet, då kan hellre någon annan ta min plats som behöver den bättre. Kan visserligen förstå att jakten och brist på pengar till att bli frisk är sjukt jobbig och kanske en del ej hittat motivation än...de kanske inte nått sin botten än, vem vet. I realiteten är det jäkligt många som ej sköter sitt program, tror vi som sköter det helt fläckfritt är i minoritet. Dock är det elva gånger större chans överleva med programmet än att cutta helt med allt. Kanske behöver en del trixa lite för att sen finna balans..vad vet jag?? Jag vet att beroendet är sjukt starkt. Jag hade aldrig klarat trixa med min medicin. Då hade jag varit ute inom två röda! Fortsatt att leta kickar ...

Som sagt blir också störd på de jag hör trixa med sina mediciner och knappt ens vara tacksamma för den hjälp vi får, å andra sidan så vet jag ju hur starkt beroendet är. Däremot måste jag också säga att jag har också noll respekt för de som drar alla över en kam för att det finns de som har metadon och ej sköter det. Jag har blivit drabbad av sådana fördomar och jag har ALDRIG misskött mitt program . Det gör mig riktigt arg och jag säger inte till vem som helst att jag har medicin idag. Dessutom de som misstrott mig på grund av andras doing är inte värd min tid. Fördomar är bland det värsta jag vet.

Jag sköter mitt program, är fruktansvärt tacksam att jag har det och jag är också sjukt glad att jag har livet idag. Utan detta hade jag och min partner garanterat varit döda båda två. Nu pluggar jag, lever svenssonliv och vi planerar familj. Allt tack vare metadonet, men klart. Man behöver ju göra fler förändringar i sitt liv än att bara ta sin medicin, för att finna ett nytt liv. Och främst man måste sköta sin medicin, vara tacksam för det vi fått. Beroende har en tendens att bli missnöjda och beroendet är en dödlig sjukdom. En tacksam beroende är en drogfri beroende är vad jag har hört och jag tror att det stämmer mycket väl.

Jag hoppas alla som behöver det kommer få metadon eller subutex och jag hoppas alla som får det finner vad jag funnit. Ett liv i beroende är inget liv! Jag hoppas också stigmatiseringen kring metadon kommer att försvinna mer och mer och folk ser att det finns många av oss som sköter programmet. Man (jag) kanske borde tala vitt och brett om att jag har denna medicin, tror de flesta skulle ej ana det alls. MEN det finns så mkt fördomar och jag hör hela tiden om folk som vet nån som har metadon som säljer det eller injicerar eller sparar för att få rus. Vet ej varför dessa historier jämt verkar få sån plats överallt medan vi som sköter oss ej hörs lika bra. Kanske är det för att just vi inte berättar vitt och brett åt alla att vi har vår medicin.
Citera
2016-05-09, 21:29
Medlem
Jungles avatar
Bra att vissa LARO motag börjat ge ut tabs som i DK mm, så slipper man massa onödiga bieffekter som "saften" ger...hoppas det sloppar den soppan helt och börjar ge ut tabletterna överallt.
Citera
2016-05-10, 09:09
Medlem
Oibaf-Piaffs avatar
Jungle: Vilka bieffekter tycker du att saften ger?
Citera
2016-05-10, 12:37
Medlem
eddiepeddies avatar
Vad är vanligaste Metadonen man får med sig på era kliniker? Jag fick tag i ett 7-pack Metadon DnE
Citera
2016-05-12, 06:08
Medlem
Jungles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oibaf-Piaff
Jungle: Vilka bieffekter tycker du att saften ger?

Jag har slutat med metat för länge sedan, men tycker man svettas mindre och går upp mindre i vikt på tabletterna.

Träffade en bekant som fått tabs o han hade gått ner ca 20 kg på nån månad o kände sig bättre så
klart.

Sen tycker jag att tabletterna fungerar bättre än saften.
Citera
2016-05-12, 08:50
Medlem
Inthislifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Vi får helt enkelt var överens om att vara oense. Suboxone skapar mycket mer abstinenssymptom än vad subutex gör, varför jag känner mig övertygad om att informationen jag fått av både läkare och från bra mycket säkrare källor än wikipedia stämmer.

Om du kommer med någon som helst bevis för varför det fysiskt sett inte skulle funka sublingualt, oralt, rektalt eller något annat sätt att administrera utöver intravenöst och intramuskulärt så ska jag överväga att ändra min syn på saken. Hittills har du bara rapat samma argument som jag hört många gånger förut, inte kommit med någon fysisk fakta. Du till och med går så långt att säga att det stimulerar opioidreceptorer i tarmen när det tas upp oralt genom andra tabletter. Du inser att en stor del av suboxonen hamnar i magen, även fast tabletten smälter under tungan?

Förresten, är inte det här OT?

Visst det kanske är OT men om du absolut inte kan förmå dig att förstå och fortfarande måste strida och inte kan googla själv så fine, här kommer ett urklipp om medicinen targiniq som är Oxikodon och Naloxon som man sväljer.

Varför har man kombinerat just oxikodon med naloxon?
oxikodon är en stark opioid effektiv mot svår smärta. En vanlig biverkning vid
behandling med opioider är förstoppning – opioidinducerad obstipation. Vid samtidigt
peroralt intag av oxikodon och opioidantagonisten naloxon, binder naloxon till opioid-
receptorerna i magtarmkanalen starkare än oxikodon.
oxikodons perifera effekt på
receptorer i magtarmkanalen blockeras och opioidinducerad obstipation förhindras.
oxikodon har en enkel farmakokinetik och är därför lämplig att kombinera med naloxon.
Hur behåller man den smärtlindrande effekten av oxikodon
när man samtidigt ger naloxon?
när de båda substanserna genomgår första-passage-metabolism passerar upp mot
87% av oxikodonet oförändrat genom levern och påverkar centralt belägna opioid-
receptorer.
naloxon genomgår en omfattande första-passage-metabolism, endast 2%
blir tillgängligt centralt.
naloxon kommer därför inte ha en antagonistisk effekt på den
centrala, analgetiska effekten av oxikodon.

Så med andra ord även när naloxon sväljs hel som i detta fall är det endast 2 % som tas upp i tarmen och det är INTE tillräckligt för att det ska värka som antagonist. Jag menar om det nu är som du säger att naloxonet i Suboxone skulle värka så skulle du ju bli abstinent varje dag eftersom naloxonet skulle slå ut buprenorfinet.....det säger sig självt. Jag skickar med länken här med till infon om targinig så kan du läsa själv. Allt handlar om HUR en del preparat tas upp.

http://iqpager.quid.se/pdf2swf/files/User482894200/UploadedPDF/110202_Targiniq_QA.pdf
Citera
2016-05-12, 08:51
Medlem
Inthislifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eddiepeddie
Vad är vanligaste Metadonen man får med sig på era kliniker? Jag fick tag i ett 7-pack Metadon DnE

Nordic drugs är i särklass den metadonsort som är vanligast, i allafall i Stockholm. DnE har ju inge socker men lite alkohol istället.
Citera
2016-05-12, 09:17
Medlem
Inthislifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Jag har ju metadon, 120mg, så jag kanske inte är rätt person att säga det här, men det känns som att många i den här tråden ställer höga krav på att få det ena eller det andra utskrivet från vården. Att få metadon på recept är ingen rättighet, det är en stor jävla bonus för alla (oss) som får det. Vi ska vara extremt tacksamma och verkligen jobba hårt för att bevisa för alla utanför varför det är bättre att vi är med i LARO än är ute på gatan och slirar. Som de flesta vet så finns det många som anser att LARO bara är ett sjukvårdsfinansierat missbruk.

Jag stör mig så enormt på de typer som gör allt för att sidomissbruka och använder sina mediciner på fel sätt, som att spara en liten dos varje dag för att senare kunna ta en större dos och få sig ett rus. Det är inte det att jag inte förstår varför man gör det, jag är som sagt missbrukare själv och vet precis hur man rättfärdigar för sig själv att man "behöver ett rus då och då för att klara av livet", som någon/några skrev tidigare i tråden.

Jag förstår, jag tycker bara att det är så jävla fel. Så otroligt mycket mer fel än att gå på tunga gatudroger som man finansierar köpen på genom brott. Det förstör för så jävla många när man missbrukar medicin man fått genom LARO, eller för den delen säljer sina mediciner. Det gör att sjukvården blir misstänksam mot alla, svår att ta sig igenom och har stenhårda regler om man väl blir godkänd för behandling. Om de som söker till programmen, och blir godkända, alla hade varit motiverade och kunnat bevisa att de sköter sig så hade inte programmet fått så dåligt rykte och vi som sköter oss hade kunnat leva vanliga liv på ett mycket mer bekvämt vis än vad vi kan idag.

Jag vet inte, det kanske är jag som kommit så långt ifrån "det" livet nu så att jag inte längre kan känna mig ok med att folk bryter mot reglerna. Jag kanske har blivit en gnällig viktigpetter. Det är bara tråkigt att se så många ställa så höga krav på sjukvården utan att känna att de måste ge lika mycket tillbaka för att bevisa att de förtjänar att bli behandlad av en så avancerad och kritiserad behandling som buprenorfin eller metadon faktiskt är.

Visst, ställ krav, men för fan bevisa att du förtjänar det också.

Här håller jag iaf med dig i princip allt. Jag tycker att det är många som nästan medvetet ger Laro dåligt rykte med sitt fifflande och de klagar på läkarna så fort dom inte får sitt benz utskrivet. Jag tycker att det är bra att det finns en del läkare som är beredda på att se till individen och inte behandlar alla likadant pga att några fifflar. Sen har jag insett att det finns olika syner på HUR laro kan och ska fungera. I USA ser man på många håll programmen som en skademinimerande åtgärd och att det är bättre att gå på metadon och kanske sidomissbruka lite än att vara i fullskaligt missbruk med risk för överdoser och allt som hör till. I Sverige har det under de flesta år varit 'anpassa er efter våra regler eller så kan ni dra' vilket har gjort historiskt sett att en väldigt liten del av heroinmissbrukarna har kunnat kvala in i behandlingen. Nu på de senaste typ 5-8 åren har man börjat tänka mer och mer på att laro kan fungera som skademinimerande åtgärd också. Man anpassar en del mottagningar och sätter in mer resurser kring de som inte passar in i mallen istället för att kasta ut dom. Eftersom man vet att utskrivningar (ofrivilliga speciellt) inte leder till nåt bra. Men sen har jag också förstårr själv sen jag började att alla inte är på samma ställe i sin behandling. Jag har gått inte ens ett år men har inte lämnat några positiva urinprov och har skött mig från dag 1. Men de finns de som kanske aldrig kommer kunna sluta att sidomissbruka etc. Och dom måste också få ha en plats, men jag håller med dig om att det också för med sig en misstänksamhet mot oss andra som sköter oss med. Jag har nog haft tur som inte drabbats så mycket av det.
Citera
2016-05-12, 11:23
Medlem
Oibaf-Piaffs avatar
Eddiepeddie:
Vanligaste metadonet..? hmm tror Nordic Drugs, saften med typ hallonsmak, är vanligast på min mottagning som jag har nu, eventuellt DnE på min förra. Själv har jag DnE , 5 mg per ml de vill dock att jag ska byta, har hört de gjort nån deal med Nordic Drugs, till mig sa de att även om de vet jag ej injicerar så vill de alla ska byta och att alla eventuellt skall byta till nordic drugs. Vet ej om de menar i hela sverige eller bara hos oss. Tycker dock det lät väldigt konstigt. Jag vill ej byta. Är mkt nöjd med mitt DnE, spec pga man slipper dricka mkt med koncentrationen jag har.
Jag kan tyvärr ej svara på vad som är vanligast, men skulle tippa Nordic Drugs och DnE..

Jungle: hmm, är det så. Vad skulle vara den vetenskapliga förklaringen till att man går ned på tabletterna? Och till att man svettas mindre? Visst var det de du skrev, nu minns jag ej helt. Hade ju varit väldigt skönt. Jag är på långa vägar överviktig, har varit underviktig, men nu har jag gått upp 20 kg. Är väl dock typ normalviktig nu. Eller kanske 1-2 kg över normal. Men men ....ja jag tycker helt ärligt det är lite sugigt att man måste tänka på sin vikt med metadon...jag åtminstone går upp av det, är sugen på att höja...men vet ej om jag vågar eller om jag går upp 20 kg till då. Hmm kanske tabletterna hade varit något, ska se om jag hittar någon fakta eller belägg för det du skriver, du får gärna bifoga om du finner det..!
De vill ha mig byta fr DnE till Nordic Drugs, min mottagning säger att alla skall göra det. Vet ej om de menar på vår mottagning eller i hela sverige, tycker det låter underligt. Och jag måste säga att jag kan tänka mig denna saft kan vara ännu värre, den är ju sliskigt söt och äcklig. Usch för att dricka den varje dag .
Är det nån som hört nått om att alla mottagningar skall byta till nordic drugs, eller pratade läkaren om vår mottagning???
Ang svettningar..ja det är också en biverkning jag har. Skitjobbigt. Känner folk som har det ännu värre, men helt klart känner jag av svettningar, tar ibland egazil, men försöker undvika då jag ej vill proppa i mig piller för att reglera än det ena, än det andra. MEN...
De biverkningar jag har är såååååå värda! Jag slipper ju dö!!! och jag slipper ju jaga droger och sälja allt jag äger och har och också min själ,.jag tar lite svettningar och några kilos viktuppgång alla dagar i veckan för att slippa att ha det som jag haft det.
Hörni...nån som vet...funderar höja till 100 mg. Är det stor skillnad på viktuppgång från t.ex. 90 mg som jag har nu, till 100-110 mg??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in