Citat:
Ursprungligen postat av
Doodi
Vi får helt enkelt var överens om att vara oense. Suboxone skapar mycket mer abstinenssymptom än vad subutex gör, varför jag känner mig övertygad om att informationen jag fått av både läkare och från bra mycket säkrare källor än wikipedia stämmer.
Om du kommer med någon som helst bevis för varför det fysiskt sett inte skulle funka sublingualt, oralt, rektalt eller något annat sätt att administrera utöver intravenöst och intramuskulärt så ska jag överväga att ändra min syn på saken. Hittills har du bara rapat samma argument som jag hört många gånger förut, inte kommit med någon fysisk fakta. Du till och med går så långt att säga att det stimulerar opioidreceptorer i tarmen när det tas upp oralt genom andra tabletter. Du inser att en stor del av suboxonen hamnar i magen, även fast tabletten smälter under tungan?
Förresten, är inte det här OT?
Visst det kanske är OT men om du absolut inte kan förmå dig att förstå och fortfarande måste strida och inte kan googla själv så fine, här kommer ett urklipp om medicinen targiniq som är Oxikodon och Naloxon som man sväljer.
Varför har man kombinerat just oxikodon med naloxon?
oxikodon är en stark opioid effektiv mot svår smärta. En vanlig biverkning vid
behandling med opioider är förstoppning – opioidinducerad obstipation. Vid samtidigt
peroralt intag av oxikodon och opioidantagonisten naloxon, binder naloxon till opioid-
receptorerna i magtarmkanalen starkare än oxikodon.
oxikodons perifera effekt på
receptorer i magtarmkanalen blockeras och opioidinducerad obstipation förhindras.
oxikodon har en enkel farmakokinetik och är därför lämplig att kombinera med naloxon.
Hur behåller man den smärtlindrande effekten av oxikodon
när man samtidigt ger naloxon?
när de båda substanserna genomgår första-passage-metabolism passerar upp mot
87% av oxikodonet oförändrat genom levern och påverkar centralt belägna opioid-
receptorer.
naloxon genomgår en omfattande första-passage-metabolism,
endast 2%
blir tillgängligt centralt.
naloxon kommer därför inte ha en antagonistisk effekt på den
centrala, analgetiska effekten av oxikodon.
Så med andra ord även när naloxon sväljs hel som i detta fall är det endast 2 % som tas upp i tarmen och det är INTE tillräckligt för att det ska värka som antagonist. Jag menar om det nu är som du säger att naloxonet i Suboxone skulle värka så skulle du ju bli abstinent varje dag eftersom naloxonet skulle slå ut buprenorfinet.....det säger sig självt. Jag skickar med länken här med till infon om targinig så kan du läsa själv. Allt handlar om HUR en del preparat tas upp.
http://iqpager.quid.se/pdf2swf/files/User482894200/UploadedPDF/110202_Targiniq_QA.pdf