Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-16, 13:54
  #1
Medlem
Terry-Butchers avatar
Jag är intresserad av att göra ett DNA-test på någon sån där sida. Men jag oroar mig för att lämna ifrån mig den typen av information. Bör man oroa sig? Finns det varningstecken som tyder på att tredje part kan utnyttja informationen?

Jag betackar mig svar från personer som ser allt som en judisk konspiration.
Citera
2018-09-16, 13:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terry-Butcher
Jag är intresserad av att göra ett DNA-test på någon sån där sida. Men jag oroar mig för att lämna ifrån mig den typen av information. Bör man oroa sig? Finns det varningstecken som tyder på att tredje part kan utnyttja informationen?

Jag betackar mig svar från personer som ser allt som en judisk konspiration.
Ancestry är mormoner, de måste komma ihåg sina förfäder (enl sin religion) och deras släktforkningside kring Ancestry är ett sätt att finansiera registret. Nu utökar de sin verksamhet med dna.
Citera
2018-09-16, 14:27
  #3
Medlem
vtcs avatar
Läs igenom slutanvändaravtalet (EULA) och integritetspolicy (privacy policy) för de tjänster du är intresserad av. Där framgår tydligt vilken data som delas med tredje part.
Citera
2018-09-16, 16:40
  #4
Medlem
MrChows avatar
Kalla mig cynisk men det är klart att det finns stora intressen av att ta del av en internationell databas med DNA-data. Alla världens länder har någon form av statlig organisation som kan dra nytta av databasen.

Jag sätter en kebabpizza på att CIA redan har tillgång till databasen.
Citera
2018-09-16, 19:34
  #5
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Kalla mig cynisk men det är klart att det finns stora intressen av att ta del av en internationell databas med DNA-data. Alla världens länder har någon form av statlig organisation som kan dra nytta av databasen.

Jag sätter en kebabpizza på att CIA redan har tillgång till databasen.


FBI fångade en seriemördare genom databasen. En av mördarens släktingar hade gjort en DNA koll och fanns i databasen.

Nu har mammor till kriminella något att hota med: Sluta med kriminalitet eller så lämnar jag DNA


Så ja, CIA är väl inte sämre
Citera
2018-09-16, 19:42
  #6
Medlem
sonny crockets avatar
23andMe sålde sin DNA-databas till GlaxoSmithKline för 300 miljoner dollar.

https://www.wired.com/story/23andme-...e-pharma-deal/
Citera
2019-02-02, 16:49
  #7
Medlem
-jOE!s avatar
FamilyTreeDNA lämnar ut uppgifter till FBI:
https://www.latimes.com/business/la-...201-story.html
Citera
2019-02-08, 20:32
  #8
Medlem
Om man inte har oärliga avsikter i något avseende, så har man inget att frukta. Bara genom att inneha en dator / smartphone, så har man ju gett bort det mesta av sitt privatliv. DNA - testa dig du men sköt dig !
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback