Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-21, 07:43
  #25
Medlem
Pandarns avatar
Asså alla dessa metoder om att skrika, skälla och gorma är ju inte direkt effektiva för hundens välmående. De må vara tillfälligt effektiva för stunden mot skällandet, men det är stor risk att hundens psyke och välmående påverkas, samt relationen du har till din hund.
Jag rekommenderar därför starkt att använda metoder med positiv förstärkning istället för negativt bestraffning för hundens bästa.
Citera
2018-09-21, 11:11
  #26
Medlem
hej
istället för el, kan du testa med en sån blomsterspruta.

Spruta vatten på hunden när den ska börja skälla!

Upprepa, hunden kommer lära sig att det är något som är fel när den skäller och utan el.
Citera
2018-09-21, 13:11
  #27
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pasis
hej
istället för el, kan du testa med en sån blomsterspruta.

Spruta vatten på hunden när den ska börja skälla!

Upprepa, hunden kommer lära sig att det är något som är fel när den skäller och utan el.

På vilket sätt är det 'något som är fel' när hunden skäller?
Citera
2018-09-21, 15:34
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det är oklart vad "högfrekventa ljud" betyder i det här fallet, men gissningsvis är din taktik kontraproduktiv. Hunden lär sig att skällandet medför någon form av effekt, vilket kan vara betydligt roligare än att inget alls händer. Det skulle i så fall innebära att du uppmuntrar skällandet.
Det var nån form av anti-skall ljud jag hittade på Youtube som knappt är märkbart för människor.

Jag tänker att om hunden får lida i samband med skallen att den då kopplar att det är fel men så är jag ju endast en lekman på området som endast har önskan att sova i lugn och ro.
Citera
2018-09-21, 21:56
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Ja, jag har också en mycket väluppfostrad hund utan att ha behövt ta till några konstiga, plågsamma metoder.

Vissa har inte tålamodet och vill se resultat direkt. För ingen frisk människa gillar skällande hundar men sj har jag aldrig behövt gå så långt räcker med att jag sträcker upp handen som ett hot med stryk och då kryper hunden ihop. Papi bestämmer helt enkelt
Citera
2018-09-21, 22:23
  #30
Medlem
Pandarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugadaddy.
Vissa har inte tålamodet och vill se resultat direkt. För ingen frisk människa gillar skällande hundar men sj har jag aldrig behövt gå så långt räcker med att jag sträcker upp handen som ett hot med stryk och då kryper hunden ihop. Papi bestämmer helt enkelt

Låter inte som "papi" har en sån bra relation till sin hund. Låter som han har en hund som är för rädd för att kommunicera. Låter som du är en person som lyssnar på Cesar Millan
Citera
2018-09-21, 22:42
  #31
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargenkommer
Det var nån form av anti-skall ljud jag hittade på Youtube som knappt är märkbart för människor.

Jag tänker att om hunden får lida i samband med skallen att den då kopplar att det är fel men så är jag ju endast en lekman på området som endast har önskan att sova i lugn och ro.
Ultraljud har en våglängd på mindre än 17 mm, vilket gör att det inte tar sig igenom några väggar (till skillnad från t ex basfrekvenser som tar sig igenom vad som helst). Jag tror att din metod stupar redan där, tyvärr.
Citera
2018-09-21, 22:44
  #32
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugadaddy.
Vissa har inte tålamodet och vill se resultat direkt. För ingen frisk människa gillar skällande hundar men sj har jag aldrig behövt gå så långt räcker med att jag sträcker upp handen som ett hot med stryk och då kryper hunden ihop. Papi bestämmer helt enkelt
Visst, den metoden funkar utmärkt på kort sikt och under kontrollerade förhållanden. Problemet är bara att den skapar en osäkerhet hos hunden, vilket gör denna oberäknelig i skarpt läge. Lydnad som tvingats fram med hjälp av rädsla, i stället för att vara resultatet av ett förtroende, är inte vatten värd den dagen ett riktigt hot närmar sig. Inte ens Papi tjänar på att ha en oberäknelig hund, m a o.
__________________
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-09-21 kl. 22:49.
Citera
2018-09-22, 16:42
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Ultraljud har en våglängd på mindre än 17 mm, vilket gör att det inte tar sig igenom några väggar (till skillnad från t ex basfrekvenser som tar sig igenom vad som helst). Jag tror att din metod stupar redan där, tyvärr.
Må så vara, tack för din input iaf.
Citera
2018-10-03, 22:49
  #34
Medlem
Madeleine-Ss avatar
Jag har en terrier som vaktar och skäller vid dörren. Hon är grymt smart och lättlärd med det beteendet har jag inte lyckats träna bort. Det är djup instinkt för henne och nu har börjat vänja mig och tycker det är lite mysigt att hon håller koll på dörren. I övrigt skäller hon nästan aldrig och är extremt trogen och följsam.
Citera
2018-10-06, 16:39
  #35
Medlem
Hundviskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corrosiv
Min hund, som är en Rottweiler, är hopplös med sitt skällande. Hon reagerar på fotsteg i trappen, papperskorgar som stängs, m.m. Oftast slutar hon när hon blir tillsagd, men hur ska man göra för att hon inte ens skall börja skälla? Tack på förhand.
Antiskällhalsband fungerar bra men i brist på det kan du ge din hund ett lättare slag på nosen varje gång hunden skäller.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback