2018-09-22, 21:48
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Istället för att ifrågasätta hela tiden, så kan du förklara hur vi ska hantera situationen?

Man borde inte hamnat i situationen från början? Det finns tyvärr inga bra lösningar kvar. Jag tyckte att Sverige inledningsvis skötte det hela väl (polisen agerar enligt praxis och UD är nöjda med det, finns inget att be om ursäkt för).

Hade svenska nyheter gjort sitt inslag med mer finess hade man kanske haft mer manöverutrymme. Nu är det helt plötsligt vi som framstår som idioter. Bollen är bortslarvad.
Citera
2018-09-22, 22:04
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Helt fantastiskt att denna incidenten bara fortsätter att bli mer och mer bisarr. Vad i helvete håller SVT på med?

Ska man se det från svenska värderingar har SVT gjort sig skyldiga till HMF å det grövsta och Kina är helt befogade i sitt krav på ursäkt.

Ska man se det från kinesiska värderingar har Kina helt tok-överreagerat och gått ner sig i petitesser och hårklyveri.

Själv vet jag inte vad jag ska tro. Det enda jag tar med mig från detta är att nästa gång SVT fördömmer något för att vara rasistiskt har de noll trovärdighet.

Denna skiten ska vi alltså bekosta på skattesedeln framöver?

Deprimerande.
Citera
2018-09-22, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
Man borde inte hamnat i situationen från början? Det finns tyvärr inga bra lösningar kvar. Jag tyckte att Sverige inledningsvis skötte det hela väl (polisen agerar enligt praxis och UD är nöjda med det, finns inget att be om ursäkt för).

Hade svenska nyheter gjort sitt inslag med mer finess hade man kanske haft mer manöverutrymme. Nu är det helt plötsligt vi som framstår som idioter. Bollen är bortslarvad.

Man hamnade i situationen på grund av patetiska turister, samt hanterade situationen klanderfritt.
I vissa andra länder t.ex. hade man öppnat bakluckan på en skåpbil, och tvingat in dom.

Sverige skulle ha varit väldigt tydliga från början i ärendet, att händelsen inte anses som allvarlig.
Hela skiten är än mer beklämmande, med tanke på Kinas egna humanitära syn på sin egen befolkning.
Citera
2018-09-22, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Helt fantastiskt att denna incidenten bara fortsätter att bli mer och mer bisarr. Vad i helvete håller SVT på med?

Ska man se det från svenska värderingar har SVT gjort sig skyldiga till HMF å det grövsta och Kina är helt befogade i sitt krav på ursäkt.

Ska man se det från kinesiska värderingar har Kina helt tok-överreagerat och gått ner sig i petitesser och hårklyveri.

Själv vet jag inte vad jag ska tro. Det enda jag tar med mig från detta är att nästa gång SVT fördömmer något för att vara rasistiskt har de noll trovärdighet.

Denna skiten ska vi alltså bekosta på skattesedeln framöver?

Deprimerande.

Räcker med att kolla på klippet med turisterna.
Citera
2018-09-22, 22:11
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Kina har en rätt respektabel militär numera och långdistans en del av detta. Tror dock inte att det kommer gå så långt av just denna sak. Krig med kina är lika givet som amen i kyrkan. Sen om det sker med vapen eller politik är inte helt klart än.

För övrigt vet jag inte om det egentligen är negativt att SVT kommer i kläm. Underbart när vänstern kannibaliserar på varandra inför öppen ridå.

Ja, jag njuter allt negativt om drabbar SVT. Kineserna har brutit handelsförbindelserma med USA nu så de får de koncentrera sej på oss.
Straffet kanske blir fler galna turister hit.
Citera
2018-09-22, 22:12
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Räcker med att kolla på klippet med turisterna.

Ja de kinesiska turisterna skämmer ut sig, men det är varken här eller där. Tills det är bevisat att turisterna är sponsrade av Kinesiska staten, liksom SVT är av Svenska staten så är det ett idiotiskt övertramp av SVT, dessutom i strid med sin egen så kallade värdegrund, och Kina är helt befogat i sitt krav på ursäkt.

Såklart borde både Kina och Sverige i framtiden låta bli att ta "satir" så allvarligt och acceptera bajsskyltar på både Svenskar, Kineser och Araber och Negrer och alla andra, men tills det händer har SVT förbrukat det minimala förtroende de någonsin hade.
Senast redigerad av SugaredThoughts 2018-09-22 kl. 22:14.
Citera
2018-09-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Ja de kinesiska turisterna skämmer ut sig, men det är varken här eller där. Tills det är bevisat att turisterna är sponsrade av Kinesiska staten, liksom SVT är av Svenska staten så är det ett idiotiskt övertramp av SVT, dessutom i strid med sin egen så kallade värdegrund, och Kina är helt befogat i sitt krav på ursäkt.

Såklart borde både Kina och Sverige i framtiden låta bli att ta "satir" så allvarligt och acceptera bajsskyltar på både Svenskar, Kineser och Araber och Negrer och alla andra, men tills det händer har SVT förbrukat det minimala förtroende de någonsin hade.

Problematiken från början är att dom krävde ursäkt för turist behandlingen, vilket är totalt absurt.
Citera
2018-09-22, 22:28
Medlem
Citat:
Om du tror att Sverige kommer att tjäna på detta så är du snett ute. I ett tidigare skede hade man kunnat säga att Sverige hade ”the moral highground” (turisterna var pajasar och polisen agerade korrekt). Svenska nyheters sketch var pantad, lat och inte rolig - och i förlängnigen innebär den att Sveriges position försvagas.

Håller helt med. På flera kinesiska forum och webbplatser så som 知乎 (tänk Quora) så var det många kineser som tyckte att de kinesiska turisterna betett sig illa och att den svenska polisen agerat korrekt. Efter den här händelsen är kommentarerna betydligt mer negativa.

Jag tycker inte heller att SVT kan gömma sig bakom "satir" i det här fallet. Satir som inte är gjort på ett träffande eller elegant sätt är i slutändan inget mer än hån och trakasserier. Uselt och smaklöst av SVT.
Citera
2018-09-22, 22:28
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Problematiken från början är att dom krävde ursäkt för turist behandlingen, vilket är totalt absurt.

Nej det är inte problematiken. Det hade vi gladeligen kunnat ignorera, men nej då, istället skulle UD uttala sig.

Sedan går SVT och godkänner detta. I strid med den värdegrund de säger sig företräda, och ett Svenskt statligt finansierat organ går ut och kallar Kineser för gatuskitande galningar. Där har du problematiken.

Hur fan de ska ta sig ut ur det utan en ursäkt vet jag inte. De får blunda och hoppas att det blåser över av sig självt.

Man måste undra vad som ligger bakom hela denna soppan. Vad är det med PK-etablissemangets investering i detta tramset?
Senast redigerad av SugaredThoughts 2018-09-22 kl. 22:32.
Citera
2018-09-22, 22:30
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Man hamnade i situationen på grund av patetiska turister, samt hanterade situationen klanderfritt.
I vissa andra länder t.ex. hade man öppnat bakluckan på en skåpbil, och tvingat in dom.

Sverige skulle ha varit väldigt tydliga från början i ärendet, att händelsen inte anses som allvarlig.
Hela skiten är än mer beklämmande, med tanke på Kinas egna humanitära syn på sin egen befolkning.

Vi är ju överens om att situationen med turisterna hanterades adekvat. Jag har inga synpunkter på detta, allt sköttes enligt boken.

Hade ärendet stannat där så hade allt varit tip top.

Men nu fick ju svt den brijanta idén att håna kinesiska turister i allmänhet. Vad fan då för, egentligen? Kommer det att hjälpa Gui Minhai? Den tibetanska saken (eller den uighuriska)? Taiwan?

Svaret är givetvis nej. Och värst av allt (!) så var inte inslaget roligt. Fail - fail.
Citera
2018-09-22, 22:38
Medlem
Citat:
Vi är ju överens om att situationen med turisterna hanterades adekvat. Jag har inga synpunkter på detta, allt sköttes enligt boken.

Hade ärendet stannat där så hade allt varit tip top.

Men nu fick ju svt den brijanta idén att håna kinesiska turister i allmänhet. Vad fan då för, egentligen? Kommer det att hjälpa Gui Minhai? Den tibetanska saken (eller den uighuriska)? Taiwan?

Svaret är givetvis nej. Och värst av allt (!) så var inte inslaget roligt. Fail - fail.

Var förhastad tidigare, nu när jag kollar på svt klippet så var det sjukt undermålig humor.
Kan bara anta att SVT anser sig stå över allt och alla, så länge man inte hånar muslimer.
Citera
2018-09-22, 23:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Varför har folk på detta forum så oerhört svår att hålla isär folkgrupp och nationalitet?

Och ja, sjukt dålig sketch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in