Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Jag tror som sagt det finns annan kinesisk inblandning i den här historien, fast jag har problem med att någon skulle planerat hela detta händelseförlopp. Det finns för många lösa delar. Vad hade exv hänt om det funnits ett ledigt rum på Generator? Eller IM de hade tillåtits att sova i sofforna i lobbyn? Båda de alternativen är ju mycket möjliga.
Jag har lagt fram hur det har gått till utan några större lösa delar alls. Kinesernas version går däremot inte ihop på någon enda punkt alls. Jag har ost i mitt kylskåp med färre hål än kinesernas version.
1. Det är lätt att kolla om det finns lediga rum. Går att se på hotellets hemsida eller hostelworld eller liknande.
2. Om det finns ett ledigt rum så är det i sig inget större bakslag. Det går fortfarande att göra en scen och börja gapa tills polisen tillkallas. Det är bara att kineserna är förnärmade "över hotellets fruktansvärda och kränkande fel med bokningen" och kräver att få rummet gratis eller till halva priset som kompensation. Eller drar till med något annat krav.
Finns inget som säger att det här måste vara första försöket. Kan ha varit andra försöket eller tredje försöket. Hade dom fått sitta i lobbyn så är det bara att försöka igen med något annat hotell. Det hade inte haft någon negativ påverkan på projektet. Inget hade sabbats eller avslöjats, det är bara kineser i en lobby.
Finns inget som säger att hotellet är slumpmässigt utvalt. Hälften av vad en ambassad gör är att ta hand om sina turistande landsmän när dom ställer till det för sig. Kineser är kineser, säkerligen har många redan provat att försöka snylta till sig en gratis natt, misslyckats och ringt ambassaden och bölat. Det är saker man ganska lätt lär sig om man jobbar på ambassader. Likaså vet dom hur polisen agerar för mängder av turister lär ha åkt på något trubbel med polisen.
Därav att jag säger att någon på ambassaden med den kunskapen gjort planeringen.
Man har valt ett billigare ställe, kineserna är luffigt klädda med 99 RMB jackor, med en massa ryggsäckar. Hade det varit snyggt klädda kineser med en fel dags bokning på ett dyrare hotell med lediga rum så visst, hade resultatet kunnat bli ett annat. Billigare hotell blir mer fullbokade än lyxhotell, o.s.v. Sådant vet ambassaden.