2018-09-19, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bimman
Otroligt fånigt att läsa dessa konspirationsteorier om att kinesiska turister skickas till Sverige för att svartmåla svensk polis. Tänk er själva i en stad där ni inte kan geografin eller språket och att bli utkastade mitt i natten.
Ja? Då tar man sig själv i kragen, löser problemet och tar ansvar för sina egna misstag. Det är knappast barn vi pratar om här även om de beter sig som det.

Jag tror inte på någon konspiration, men kinesiska myndigheter tog helt klart tillfället i akt för att försöka svartmåla Sverige. Det hade kanske kunnat lyckats om de inte farit med såna ofantliga överdrifter och lögner.
Citera
2018-09-19, 19:01
Medlem
Krungtheps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag har varit inne och tittat på hostel Generators hemsida. Det är mycket populärt och det var nog ingen lögn att det var fullbokat när kineserna anlände på fel dag. Man kan välja språk när man bokar, även kinesiska. De verkar alltså vara vana vid gäster från hela världen, så de hjälper säkert till att ordna annan övernattning om gäster kommer för tidigt och de själva inte har lediga rum. Det brukar åtminstone vanliga hotell göra. De ringer runt till sina kollegor och fixar sedan med en taxi. Detta hostel har höga betyg (kan naturligtvis vara fusk) och personal i tjänst dygnet runt så kineserna har säkert erbjudits denna hjälp. Om de inte tagit emot erbjudandet på grund av snålhet utan i stället hotat personalen, byggt läger i loungen och startat bråk så har varken vandrarhemmet eller svenska staten något annat ansvar för dem än det som polisen tog. Dvs att avhysa dem så att de inte kunde fortsätta sitt bråk. Den kinesiska ambassaden har däremot ett ansvar att förklara för sina medborgare hur det går till att bo på hotell och hostel i Sverige.

Jag bodde på generator Hostel på Torsgatan i Stockholm flera dagar i mars månad, riktigt fräscht och bra måste jag säga och om inte det skett någon radikal management förändring kan jag inte tänka mig annat än att personalen gjort allt i sin makt för att hjälpa kineserna till ett annat boende.

Men det kan vara så att kineserna ville ha sina pengar tillbaka för att de bokat fel natt eller att generator hostel skulle stå för mellaanskillnaden till det förmodligen dyrare alternativet som anvisades. Det går ju inte. Särkilt inte om det bokat med en extern boknings site utan möjlighet att avbeställa.

Kollade för skojs skull med booking.com vad ett rum för 3 skulle kosta runt Norra Bantorget inatt och under 2000 SEK kommer man inte (Generator har ledigt för 1168 i ett 4 bäddsrum)

Det är en liten jävla del av Kineserna som har pengar, resten åker på prispressade gruppresor och värmer sina nudlar på hotellrummet själv, i det här fallet är det säkert sonen som skulle visa sig världsvan inför föräldrarna och det blev pannkaka av allt.
Citera
2018-09-19, 19:06
Medlem
ursprungligens avatar
Man hånler ju bara när de döende och sjuka människorna som nästan blev mördade av Svensk polis publicerar bilder på sig själva skrattande i Amsterdam dagen därpå.

Notera att de drar runt på en resväska, då de inte direkt verkar gillar att betala för hotell. De bär också på en plastkasse från lågprisvaruhuset SPAR och viftar med en plastgaffel som man får gratis om man köper en sallad.

Dyrt med hotell, dyrt med restaurang och café tydligen för den snåla familjen. Grattis att de tillfrisknade så snabbt utan mer läkarhjälp än att vila lite 90 meter från tunnelbanan i Sverige och flyga lågprisflyg (?) till Amsterdam.

Vilka loosers!
Citera
2018-09-19, 19:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krungthep
Jag bodde på generator Hostel på Torsgatan i Stockholm flera dagar i mars månad, riktigt fräscht och bra måste jag säga och om inte det skett någon radikal management förändring kan jag inte tänka mig annat än att personalen gjort allt i sin makt för att hjälpa kineserna till ett annat boende.

Men det kan vara så att kineserna ville ha sina pengar tillbaka för att de bokat fel natt eller att generator hostel skulle stå för mellaanskillnaden till det förmodligen dyrare alternativet som anvisades. Det går ju inte. Särkilt inte om det bokat med en extern boknings site utan möjlighet att avbeställa.

Kollade för skojs skull med booking.com vad ett rum för 3 skulle kosta runt Norra Bantorget inatt och under 2000 SEK kommer man inte (Generator har ledigt för 1168 i ett 4 bäddsrum)

Det är en liten jävla del av Kineserna som har pengar, resten åker på prispressade gruppresor och värmer sina nudlar på hotellrummet själv, i det här fallet är det säkert sonen som skulle visa sig världsvan inför föräldrarna och det blev pannkaka av allt.

All heder till personalen på Hostellet. Jag är säker på att de inte ringer polisen i första taget. Dessa för sig själva pinsamma gästerna har sig själva att skylla.

Det är som det påpekats i tråden anmärkningsvärt att de verkar så bra på engelska. Darwin award också på att inte följa polisens anvisningar i främmande land.

Personalen på Kinas ambassad verkar vara riktiga jon.
Citera
2018-09-19, 20:10
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Förutsatt att kineser gör motsvarande saker i Kina behöver de inte råka illa ut. Jag har sett kinesisk hotellpersonal blivit misshandlad och överöst med glåpord utan att det hände ett skit den som slog. Under hela misshandeln skrek aggressorn om att hotellpersonalen skulle hålla käften och att aggressorn minsann tjänade så mycket bättre än den hotellanställde. Övrig hotellpersonal gjorde inte ett skit annat än att få den rike fylltratten på gott humör igen.

När kineser kränker kineser i Kina går det bra förutsatt att den som kränker har högre status, men nu har de tappat ansiktet utomlands och exempel skall statueras.

Korrekt observerat - kineser med pengar och/eller kontakter behandlar andra (kineser), ffa inom serviceindustrin, som avföring. Det spelar ingen roll hur ojektivt sett fel översittaren har, skriker och gapar han (eller hon, nästan lika vanligt) bara tillräckligt mycket så kommer personen i fråga att få det han/hon vill. Inte sällan blir konfrontationerna fysiska, vilket i princip är helt riskfritt om man är - eller folk tror att man är - en person med kontakter.

Här handlar det ju dock om något annat. Det här gänget är ju såklart nollor i Kina, och skulle knappast kunna bete sig på det viset där. Däremot så kan även ”vanliga” kineser flippa ut och bli fullständigt bångstyriga över små skitsaker om de känner sig ”kränkta” (tappar ansiktet). I tider där social media är allt för somliga är det många som tagit för vana att filma sin antagonist medans man provocerar denne - kanske kan man ”bli känd” på kuppen, även om det hela slutar i tårar.

Nu verkar ju många kinesiska nätanvändare trots allt tycka att familjen är ett gäng pinsamma retards, det är sannolikt mest en massa incels och 5 mao-nättroll som hetsar mot Sverige på social media i landet.

Gissar att det hela är bortglömt om ett par veckor.
Citera
2018-09-19, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krungthep

Precis. Och han utstrålar också enda barnet och bortskämd. Inte så konstigt om han är det eftersom Kina haft sin ettbarnslag. Hela familjen utstrålar dysfunktionellt beteende.
Citera
2018-09-19, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag tror som sagt det finns annan kinesisk inblandning i den här historien, fast jag har problem med att någon skulle planerat hela detta händelseförlopp. Det finns för många lösa delar. Vad hade exv hänt om det funnits ett ledigt rum på Generator? Eller IM de hade tillåtits att sova i sofforna i lobbyn? Båda de alternativen är ju mycket möjliga.
Jag har lagt fram hur det har gått till utan några större lösa delar alls. Kinesernas version går däremot inte ihop på någon enda punkt alls. Jag har ost i mitt kylskåp med färre hål än kinesernas version.

1. Det är lätt att kolla om det finns lediga rum. Går att se på hotellets hemsida eller hostelworld eller liknande.

2. Om det finns ett ledigt rum så är det i sig inget större bakslag. Det går fortfarande att göra en scen och börja gapa tills polisen tillkallas. Det är bara att kineserna är förnärmade "över hotellets fruktansvärda och kränkande fel med bokningen" och kräver att få rummet gratis eller till halva priset som kompensation. Eller drar till med något annat krav.

Finns inget som säger att det här måste vara första försöket. Kan ha varit andra försöket eller tredje försöket. Hade dom fått sitta i lobbyn så är det bara att försöka igen med något annat hotell. Det hade inte haft någon negativ påverkan på projektet. Inget hade sabbats eller avslöjats, det är bara kineser i en lobby.

Finns inget som säger att hotellet är slumpmässigt utvalt. Hälften av vad en ambassad gör är att ta hand om sina turistande landsmän när dom ställer till det för sig. Kineser är kineser, säkerligen har många redan provat att försöka snylta till sig en gratis natt, misslyckats och ringt ambassaden och bölat. Det är saker man ganska lätt lär sig om man jobbar på ambassader. Likaså vet dom hur polisen agerar för mängder av turister lär ha åkt på något trubbel med polisen. Därav att jag säger att någon på ambassaden med den kunskapen gjort planeringen.

Man har valt ett billigare ställe, kineserna är luffigt klädda med 99 RMB jackor, med en massa ryggsäckar. Hade det varit snyggt klädda kineser med en fel dags bokning på ett dyrare hotell med lediga rum så visst, hade resultatet kunnat bli ett annat. Billigare hotell blir mer fullbokade än lyxhotell, o.s.v. Sådant vet ambassaden.
Citera
2018-09-19, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
Här handlar det ju dock om något annat. Det här gänget är ju såklart nollor i Kina, och skulle knappast kunna bete sig på det viset där. Däremot så kan även ”vanliga” kineser flippa ut och bli fullständigt bångstyriga över små skitsaker om de känner sig ”kränkta” (tappar ansiktet). I tider där social media är allt för somliga är det många som tagit för vana att filma sin antagonist medans man provocerar denne - kanske kan man ”bli känd” på kuppen, även om det hela slutar i tårar.

Nu verkar ju många kinesiska nätanvändare trots allt tycka att familjen är ett gäng pinsamma retards, det är sannolikt mest en massa incels och 5 mao-nättroll som hetsar mot Sverige på social media i landet.

Gissar att det hela är bortglömt om ett par veckor.
Det är viktigt att hålla isär klippen som finns.

Det klipp som kineserna filmat och varit ute efter att skapa. Som visar två poliser som bär ut en till synes livlös man från hotellet och sonen som skriker "this is killing" och mamman som skriker "kill me now". Något som är tänkt att spinnas som att polisen torterat mannen och att han är död eller halvdöd. Aldrig att det skulle komma fram att polisen bara burit en man 10 meter ut ur ett hotell p.g.a. bångstyrighet.

Att en random filmbenägen svensk just råkade gå förbi på gatan klockan 02, filmat händelsen, och levererat klippet till media, är ju en olycklig slump för kineserna. Givetvis var det aldrig meningen att någon sådan video skulle dyka upp.

Nu har säkert varannan P15 i Kina sett klippet svensken filmat. Hade inte det kommit ut så hade reaktionerna varit helt andra. Att netizen tycker det hela är störtlöjligt beteende av bönder som skämmer ut Kina är bara för att den andra videon av en olycklig slump dök upp.
Citera
2018-09-20, 04:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Det är viktigt att hålla isär klippen som finns.

Det klipp som kineserna filmat och varit ute efter att skapa. Som visar två poliser som bär ut en till synes livlös man från hotellet och sonen som skriker "this is killing" och mamman som skriker "kill me now". Något som är tänkt att spinnas som att polisen torterat mannen och att han är död eller halvdöd. Aldrig att det skulle komma fram att polisen bara burit en man 10 meter ut ur ett hotell p.g.a. bångstyrighet.

Att en random filmbenägen svensk just råkade gå förbi på gatan klockan 02, filmat händelsen, och levererat klippet till media, är ju en olycklig slump för kineserna. Givetvis var det aldrig meningen att någon sådan video skulle dyka upp.

Nu har säkert varannan P15 i Kina sett klippet svensken filmat. Hade inte det kommit ut så hade reaktionerna varit helt andra. Att netizen tycker det hela är störtlöjligt beteende av bönder som skämmer ut Kina är bara för att den andra videon av en olycklig slump dök upp.
Tack, ytterligare en intressant upplysning.
Det svenska klippet förstörde den kinesiska provokationen.

Jag tycker, för övrigt att videokamera borde vara standard i den svenska polisens utrustning, en del av uniformen. Detta skulle många gånger kunna räta ut många frågetecken och underlätta bevisföring. Samtidigt så är det också bra att allmänheten filmar händelser, (dock, naturligtvis, inte olyckor, när detta hindrar räddningstjänsten), men i det fall där polisen gör fel.

Men vad gäller den kinesiska provokationen så verkar den svenska polisen agerat helt korrekt.
Citera
2018-09-20, 07:19
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tack, ytterligare en intressant upplysning.
Det svenska klippet förstörde den kinesiska provokationen.

Jag tycker, för övrigt att videokamera borde vara standard i den svenska polisens utrustning, en del av uniformen. Detta skulle många gånger kunna räta ut många frågetecken och underlätta bevisföring. Samtidigt så är det också bra att allmänheten filmar händelser, (dock, naturligtvis, inte olyckor, när detta hindrar räddningstjänsten), men i det fall där polisen gör fel.

Men vad gäller den kinesiska provokationen så verkar den svenska polisen agerat helt korrekt.

Så vad skall man säga om den svenska provokationen att dumpa gamla och sjuka långt utanför staden vid en kyrkogård, gamla och sjuka som vare sig brutit mot lagen, blivit meddelade misstanke om brott eller annat?

När sådant händer i andra länder, där polisen tar lagen i egna händer och inte tillämpar det som är brukligt i rättsstater (dvs meddelar misstanke, håller förhör, arresterar och ger motparten rättigheter i form av tillträde till advokater, i detta fall ambassadtjänstemän etc.), då brukar det kallas för fascism. Att denna fascism är en del av polislagen gör inte Sveriges läge direkt bättre då det kommer till mänskliga rättigheter.
Citera
2018-09-20, 08:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Så vad skall man säga om den svenska provokationen att dumpa gamla och sjuka långt utanför staden vid en kyrkogård, gamla och sjuka som vare sig brutit mot lagen, blivit meddelade misstanke om brott eller annat?

När sådant händer i andra länder, där polisen tar lagen i egna händer och inte tillämpar det som är brukligt i rättsstater (dvs meddelar misstanke, håller förhör, arresterar och ger motparten rättigheter i form av tillträde till advokater, i detta fall ambassadtjänstemän etc.), då brukar det kallas för fascism. Att denna fascism är en del av polislagen gör inte Sveriges läge direkt bättre då det kommer till mänskliga rättigheter.

Snart skriver du väl att den kinesiska polisen är snälla nallebjörnar och att den nordkoreanska polisen är höjden av humanism.

Ditt inlägg förtjänar ingen kommentar i övrigt annat än att det inte skulle förvåna mig om du fått en ny "arbetsgivare".

Lär dig dessutom om att definiera begreppet "fascism", innan du, som kommunister i övrigt, använder det mot alla ni ogillar.
Citera
2018-09-20, 09:01
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent

De var inte "gamla och sjuka", det var ju sannolikt bara en act som genomskådades av polisen. De störde ordningen och gjorde sig omöjliga inne på/utanför hotellet.

Som jag ser det återstår bara två intressanta frågor: exakt vad hände inne på hotellet, som gjorde att polis tillkallades? Och har de agerat helt oberoende av den kinesiska regimen eller är det hela på något vis iscensatt eller "sponsrat". Jag är normalt mycket skeptiskt inställd till konspirationsteori, men när det gäller Kina (eller mer exakt, den kinesiska regimen) kan inga dylika scenarier uteslutas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in