Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-10-28, 21:45
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det är just därför största partiet ska regera helt i egen regi.
Ah, som i Folkrepubliken Kina menar du? Jo, det är naturligtvis ett stabilt styre. Och inga gnällspikar som klagar heller för den delen.
Citera
2018-10-28, 21:51
  #38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Ah, som i Folkrepubliken Kina menar du? Jo, det är naturligtvis ett stabilt styre. Och inga gnällspikar som klagar heller för den delen.
Ta och läs på lite om folkrepubliken Kina.
Du kommer snart att upptäcka några väsentliga skillnader.
Citera
2018-10-28, 22:31
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ta och läs på lite om folkrepubliken Kina.
Du kommer snart att upptäcka några väsentliga skillnader.
Jag tyckte det var så du beskrev att du ville ha det. Ett stort parti som styr, ingen riksdag som bråkar och inget jamsande vid regeringsbildningen.

Personligen tycker jag gott att det får ta den tid det tar. Det finns annat som bekymrar mig mer än maktlösa politiker.
Citera
2018-10-28, 23:35
  #40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag tyckte det var så du beskrev att du ville ha det. Ett stort parti som styr, ingen riksdag som bråkar och inget jamsande vid regeringsbildningen.

Personligen tycker jag gott att det får ta den tid det tar. Det finns annat som bekymrar mig mer än maktlösa politiker.
Du valde att misstolka mig totalt med dina jämförelser med Kina.

Vissa verkar tycka att det är bra att Sverige, maktlöst, driver omkring utan vare sig motor eller roder.
Ingen kapten heller för den delen.
Märklig inställning.

Då kan man knappast klaga över vad som händer.
Citera
2018-10-29, 10:39
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nej, jag förstår inte alls.
Partiernas interna käbbel är ointresant.
När dom går till val så har resp. parti en partiledare.
Och ett parti får flest röster och vinner valet, vad är problemet ?


Nej, han/hon har en viktig poäng. Även om partiledarna i ett tvåpartisystem är chefer för sina partier så betyder det inte att partiet alltid står enat bakom dem, många partier har mer eller mindre konstanta inre strider mellan olika falanger.

Ta Storbritannien till exempel. De hade länge i praktiken ett tvåpartisystem , och än idag är Tories och Labour de båda dominerande partierna, inget tredje parti har tillsatt en premiärminister på typ åttio år (och före den tidne var det också bara två partier som växlade vid regeringsmakten, nämligen tories och liberalerna). Men varken Theresa May eller Jeremy Corbyn har någonsin haft sitt parti enat bakom sig, de måste ständigt kryssa sig fram mellan olika falanger, andra ledande figurer utmanar dem hela tiden, som Boris Johnson. I ett land med ett mindre uttalat "winner-takes-all"-system i valen, ett land där det var lägre tröskel för att kunna få in ett parti i parlamentet så hade tories förmodligen redan spruckit. De innehåller olika grupper på ungefär samma sätt som Alliansen innefattade både centerfolk, folkpartister, KD:are och minst ett par olika slags moderater. Så är det ofta med stora partier.
Citera
2018-10-30, 13:02
  #42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
I en koalitions-regering diskiterar man en politisk fråga före denna presenteras i riksdagen. I en det-största-parti-regering blir samma fråga diskuterat efter den har presenterats i riksdagen (om det nu inte finns nån "hemlig" koalition trots allt).

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jaha, och det spelar vad för roll ?

Tydligen ingen. Det är samma sorts problem oavsett vilket.

Citat:
Enklast är om största partiet regerar.

Om det är samma sorts problem i båda fallen, vad avser du då med "enklast"?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback