• 1
  • 2
2018-09-13, 23:32
Medlem
Knaviuss avatar
Det finns nog ingenting som är mer deprimerande än att arbeta på någon annans termer. 8-16 varje vardag på avsedd plats oavsett humör och oavsett hur mycket pengar du faktiskt behöver den månaden. Det blir bara att man anpassar sin livsstil och sina utgifter efter vad man får i order att göra resten av sitt liv.

Även om man "bara" arbetar 8 timmar så känns det ju som ett helt dygn. Man får en stressad känsla och det förstör ens humör på morgonen och kvällen.

Jag ser inte mig själv som lat - jag tycker om att hjälpa föräldrarna på gården och vandrar ofta för då känner man sig fri och som man faktiskt gör någonting vettigt. Går den känslan någonsin att få genom ett lönearbete?
Citera
2018-09-13, 23:38
Medlem
Du kanske kan ta över och utveckla dina föräldrars gård då eller driva eget så kan du bestämma arbetstider? Glöm inte bort att man är ledig på helgerna + 4 veckors semester + en massa helgdagar. Finns också möjlighet att gå ned i arbetstid. Men visst att arbeta heltid är inte kul alla gånger.
Citera
2018-09-13, 23:42
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Det finns nog ingenting som är mer deprimerande än att arbeta på någon annans termer. 8-16 varje vardag på avsedd plats oavsett humör och oavsett hur mycket pengar du faktiskt behöver den månaden. Det blir bara att man anpassar sin livsstil och sina utgifter efter vad man får i order att göra resten av sitt liv.

Även om man "bara" arbetar 8 timmar så känns det ju som ett helt dygn. Man får en stressad känsla och det förstör ens humör på morgonen och kvällen.

Jag ser inte mig själv som lat - jag tycker om att hjälpa föräldrarna på gården och vandrar ofta för då känner man sig fri och som man faktiskt gör någonting vettigt. Går den känslan någonsin att få genom ett lönearbete?

Om 8 timmar känns som ett dygn, fundera på vad som vore roligare att arbeta med, och gör det istället.
Citera
2018-09-13, 23:45
Medlem
Celticos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Du kanske kan ta över och utveckla dina föräldrars gård då eller driva eget så kan du bestämma arbetstider? Glöm inte bort att man är ledig på helgerna + 4 veckors semester + en massa helgdagar. Finns också möjlighet att gå ned i arbetstid. Men visst att arbeta heltid är inte kul alla gånger.

4 veckors sem räcker inte, två veckor går bort till att återhämta sig, sen är sista veckan en stressvecka för att man ska tillbaka till jobbet, ja en vecka semester, om inget annat kommer upp som tar den tiden också. 5 dagars arbetsdag 8 timmar, gör en slutkörd, man har lör och sön för att återhämta sig men inte göra nått på. 4 dagars arbetstid 6-7 timmar och 7 veckor semester skulle man ha.
Citera
2018-09-13, 23:46
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Om 8 timmar känns som ett dygn, fundera på vad som vore roligare att arbeta med, och gör det istället.

"roliga" jobb finns nog inte. Meningsfulla och givande är bättre ord. Kan det någonsin bli det om man bara säljer sina timmar på andras termer? Som Favoritgame sa kanske man måste starta eget men hur skulle man någonsin kunna konkurrera med stora etablerade företag? Man måste nog jobba svart isåfall
Citera
2018-09-13, 23:49
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
"roliga" jobb finns nog inte. Meningsfulla och givande är bättre ord. Kan det någonsin bli det om man bara säljer sina timmar på andras termer? Som Favoritgame sa kanske man måste starta eget men hur skulle man någonsin kunna konkurrera med stora etablerade företag? Man måste nog jobba svart isåfall

Jo, roliga jobb finns. Jag har ett.

Starta eget kan man. Det handlar inte om att det inte går att konkurrera. Det handlar om att "starta ett företag" inte är en företagsidé, och att det kräver en massa blod, svett och tårar som du knappast lär vilja offra om du inte ens pallar ett vanligt kneg.
Citera
2018-09-13, 23:50
Medlem
Knaviuss avatar
Det bästa lönearbetet skulle ju vara att gå till en plats när man behöver pengar, genomföra ett arbete och få en femhundring i handen. Vet inte varför det är sån skillnad men någon psykologisk anledning borde det finnas.
Citera
2018-09-13, 23:54
Medlem
Blommetupps avatar
Jag förstår hur du tänker och känner. Jag arbetar förvisso nu men mitt mål är att bli så självförsörjande som möjligt och därefter gå ner i tid. Nu har den här livsstilen blivit en hobby och något jag gör för att det är kul och ger mitt liv en mening men ska inte sticka under stol med att jag påbörjade den här resan för att jag helt enkelt avskyr att jobba/leva för lönen.

Helt klart har mitt liv blivit många gånger lyckligare nu även om jag arbetar heltid. Jag har på något sätt ett mål som gör det värt det.

Jag vill inte gå på bidrag eller vinna massa pengar så att jag inte ska behöva löneslava av den anledningen utan jag vill helt enkelt kunna klara mig själv med så lite pengar det bara går. Självklart vill jag ha tjänat ihop de pengar jag måste ha. Jag har som mål att löneslava en dag i veckan och ändå kunna leva gott.

Men för att svara på din fråga så tror jag inte man blir lycklig av att löneslava heltid om det inte är något man brinner för men man kan kanske kan bli lycklig iom livsstilen man kan ha med hjälp av lönen. "Rik" fritid dvs.
Citera
Medlem
Elementarts avatar
Har dina föräldrar någon verksamhet på gården som ger pengar? Du kan ju annars ha försäljning av små mängder ägg och sälja grönsaker o honung.
Citera
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jo, roliga jobb finns. Jag har ett.

Starta eget kan man. Det handlar inte om att det inte går att konkurrera. Det handlar om att "starta ett företag" inte är en företagsidé, och att det kräver en massa blod, svett och tårar som du knappast lär vilja offra om du inte ens pallar ett vanligt kneg.

Exakt, man behöver ju en bra idé som kan konkurrera med etablerade företag och så behöver man extremt mycket pengar.

Jag hade nog "pallat" eftersom det är sån skillnad psykologiskt på att starta eget och att vara en löneslav
Citera
2018-09-13, 23:55
Medlem
Sheen999s avatar
Citat:
Det bästa lönearbetet skulle ju vara att gå till en plats när man behöver pengar, genomföra ett arbete och få en femhundring i handen. Vet inte varför det är sån skillnad men någon psykologisk anledning borde det finnas.
Har du någonsin övervägt att sälja sexuella tjänster?
Citera
2018-09-13, 23:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Exakt, man behöver ju en bra idé som kan konkurrera med etablerade företag

Eller en bra idé som bryter ny mark så att du inte behöver konkurrera med etablerade företag.

Citat:
och så behöver man extremt mycket pengar.

Det beror helt på vad idén är.

Citat:
Jag hade nog "pallat" eftersom det är sån skillnad psykologiskt på att starta eget och att vara en löneslav

Det är en skillnad, absolut. Det är mycket lättare att vara löneslav.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in