2024-12-29, 20:17
Medlem
Skrattkramps avatar
Även jag har i år råkat ut för deras totala inkompetens. Bilen stod 50 mil från deras påstådda plats. Tydligen hade de ett fotografi som visade att idioten som lade in boten hade skrivit fel bilnummer. Hon i kundtjänsten var totalt inkompetent i klagomålsärenden. Hon fattade inte ens att det var DERAS problem att de inte klarar av att hantera ärenden korrekt.

Jävla skitföretag! Pajasverksamhet!
Citera
2025-02-13, 21:41
Medlem
Vet du jag tror det
Jag fick en sådan som inte var riktig
Det tog mig 5 veckor att få den avskriven
Dom hade gjort fel
Men jag var den som var tvungen att bevisa att jag betalat
Jag var den som var tvungen att ta fram information som dom redan hade
Jag var på sjukhuset och hade betalat och min son kom dit för att fylla på
Jag visste vi hade betalat rätt
Men ändå 600 kr i böter
Vilka jävla idioter
Men dom erkände efter 5 veckor
Så ja dom gör det medvetet
Citera
2025-02-13, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Vet du jag tror det
Jag fick en sådan som inte var riktig
Det tog mig 5 veckor att få den avskriven
Dom hade gjort fel
Men jag var den som var tvungen att bevisa att jag betalat
Jag var den som var tvungen att ta fram information som dom redan hade
Jag var på sjukhuset och hade betalat och min son kom dit för att fylla på
Jag visste vi hade betalat rätt
Men ändå 600 kr i böter
Vilka jävla idioter
Men dom erkände efter 5 veckor
Så ja dom gör det medvetet

Klart fall av brottsligt bedrägeri - varför polisanmäler ni inte
Citera
2025-02-14, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Klart fall av brottsligt bedrägeri - varför polisanmäler ni inte
Tänkte inte ens på det
Citera
2025-02-14, 08:22
Moderator
Gromguttens avatar
Ändrad rubrik, tidigare:

Skriver Hojab systematiskt ut falska P-böter?

/Mod
Citera
2025-02-14, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Tänkte inte ens på det

Uppfyller alla bedrägerirekvisit + ev ett till hon pissfittan/pisskuken jobbar på provision.

1. Vilseledande (ej rätt att lappa men lappat ändå)

2. Vinning för lappföretaget o plus utföraren - lön inga lappningar inget arbete - o särkilt om provis

3. Skada - skada för den drabbade som korrensponderar mot vinningen för bedragaren

Inga lappningsföretag är trovärdiga så länge de har löner att betala - det här med ordning när det gäller trafik o parkering är bara bull - då skulle de jobba ideellt
Citera
2025-03-02, 10:28
Medlem
Jag fick böter för mitt fordon
Att jag inte betalade parkeringsavgiften
Namnet på gatan eller parkeringshuset är skrivet, det är krypterat med siffror och en speciell kod inom företaget, och jag vet inte var platsen är
När jag protesterar mot dem och kallar dem vid namn på gatan och platsen, svarar de honom aldrig!
Men det är på böterna som böterna utfärdades, det gula pappret var avsett och klistrades på fordonets vindruta och en bild togs på fordonet med överträdelsen på vindrutan klistrad.
Men när jag frågade dem om bilden fanns det inget svar eller samarbete med mig. De hotade mig med att jag måste betala böterna, annars skulle böterna gå till att reparera skulden och sedan till att identifiera mitt namn som svart Kronofogden.

Uppstod detta bötesbelopp och företaget samarbetade inte med dig också?
Citera
2025-03-04, 23:13
Medlem
Överträdelser från bötesuppsamlare i Sverige: Hur du skyddar dig mot tvivelaktiga böter

Böter för parkeringsöverträdelser har blivit en stor källa till oro för många i Sverige. Trots att vi arbetar hårt för att tjäna pengar, hittar vi oss ibland tvungna att betala böter för våra fordon på grund av felaktig tillämpning av parkeringslagar. Vad händer? Och hur kan vi skydda oss mot orättvisa böter?

Bedrägeri mot lagen: Brott från bötesuppsamlare

Under den senaste tiden har det börjat dyka upp olagliga metoder från bötesuppsamlare, som kan vara avsiktliga eller bero på dålig dokumentation. En av de vanligaste överträdelserna är att böter utfärdas utan korrekt dokumentation. Till exempel, tar bötesuppsamlaren snabbt bilder på bilar medan han eller hon rör sig, antingen i bil eller till fots. Hans eller hennes enhet skickar en signal om bilen har betalat parkeringsavgiften eller inte.

Men när enheten visar ordet "nej" (dvs. ingen avgift har betalats), utfärdas böterna omedelbart utan att gå tillbaka för att dokumentera den på rätt sätt. Bötesuppsamlaren behöver aldrig fästa böterna på bilens framruta eller dokumentera böterna via GPS-system. De fokuserar inte heller på den exakta tiden då böterna utfärdades, vilket oftast sker på mycket kort tid (från en minut till fem minuter), där bilägaren kan ha stannat för en kort stund eller bara varit i färd med att starta ett betalningsprogram för parkeringen.

Tips för dem som drabbas av tvivelaktiga böter

Om du har fått en bot som du misstänker är felaktig eller att reglerna inte tillämpats korrekt, här är de steg du bör följa:

Officiellt överklagande av böterna: Skicka ett skriftligt överklagande till bötesuppsamlingsföretaget och ange dina tvivel om böternas korrekthet.

Begär dokumenterad bild: Be dem att skicka en tydlig fotografi av bilens registreringsskylt med en synlig bot som är fäst på bilens framruta. På så sätt kan du säkerställa att böterna har utfärdats på rätt sätt.

Dokumentera platsen: Du har rätt att be dem att specificera exakt vilken gata och plats där böterna utfärdades och att de förtydligar var böterna registrerades på ett transparent sätt.

Protestera mot krypterad information: Om du får en bild på bilens registreringsskylt utan dokumentation av platsen, protestera kraftigt mot avsaknaden av platsangivelse och detaljer. Många företag använder krypterade koder för att representera platser som är svåra att identifiera via kartor, vilket gör det svårt att verifiera deras korrekthet.

Slutsats

Det är viktigt att vara medveten om dina rättigheter som konsument i Sverige och förstå att du inte ska bli ett offer för orättvisa metoder. Att överklaga böter som inte stöds av korrekt bevis är din rättighet. Genom att följa stegen ovan kan du undvika att betala böter som kan vara tvivelaktiga eller olagliga
Citera
2025-03-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Uppfyller alla bedrägerirekvisit + ev ett till hon pissfittan/pisskuken jobbar på provision.

1. Vilseledande (ej rätt att lappa men lappat ändå)

2. Vinning för lappföretaget o plus utföraren - lön inga lappningar inget arbete - o särkilt om provis

3. Skada - skada för den drabbade som korrensponderar mot vinningen för bedragaren

Inga lappningsföretag är trovärdiga så länge de har löner att betala - det här med ordning när det gäller trafik o parkering är bara bull - då skulle de jobba ideellt

"Försummelse från bötesföretaget och orättmätig vinst på bekostnad av medborgarna!"

Text:

Idag i Göteborg-Posten lyftes ett allvarligt problem fram gällande Parkster och böterna som utfärdats för bilar på parkeringen vid "Willys" i Alelyckan. Tidningen bekräftade att det finns ett uppenbart slarv från företagets anställda när de utfärdar böter, då de inte kontrollerade om det fanns tydliga lagliga skyltar eller betalningsappar innan böterna utfärdades. Denna oansvariga åtgärd har lett till lidande för många medborgare som fått böter utan grund.

Detta är inte det första fallet av sitt slag, då bötesföretagen tjänar enorma summor på bekostnad av medborgarna som drabbas av juridiska och tankemässiga problem på grund av företagens försummelse. Företagen förlitar sig på otydliga förfaranden och bristande information, vilket får människor att betala böterna direkt av rädsla för ekonomiska eller juridiska konsekvenser.

Vi måste sätta stopp för denna orättvisa! Vi kräver att alla åtgärder som rör böter klargörs och att tydliga och öppet tillgängliga betalningsmetoder erbjuds medborgarna. Vi behöver striktare lagar för att skydda våra rättigheter och förhindra att företagen utnyttjar okunskap eller försummelse för att göra orättmätig vinst.

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/k...c-9c9e94902160
-
Citera
2025-03-10, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nissan2020
"Försummelse från bötesföretaget och orättmätig vinst på bekostnad av medborgarna!"

Text:

Idag i Göteborg-Posten lyftes ett allvarligt problem fram gällande Parkster och böterna som utfärdats för bilar på parkeringen vid "Willys" i Alelyckan. Tidningen bekräftade att det finns ett uppenbart slarv från företagets anställda när de utfärdar böter, då de inte kontrollerade om det fanns tydliga lagliga skyltar eller betalningsappar innan böterna utfärdades. Denna oansvariga åtgärd har lett till lidande för många medborgare som fått böter utan grund.

Detta är inte det första fallet av sitt slag, då bötesföretagen tjänar enorma summor på bekostnad av medborgarna som drabbas av juridiska och tankemässiga problem på grund av företagens försummelse. Företagen förlitar sig på otydliga förfaranden och bristande information, vilket får människor att betala böterna direkt av rädsla för ekonomiska eller juridiska konsekvenser.

Vi måste sätta stopp för denna orättvisa! Vi kräver att alla åtgärder som rör böter klargörs och att tydliga och öppet tillgängliga betalningsmetoder erbjuds medborgarna. Vi behöver striktare lagar för att skydda våra rättigheter och förhindra att företagen utnyttjar okunskap eller försummelse för att göra orättmätig vinst.

-

Det är inte slarv utan bedrägeri o även personalen är inblandad - kan de inte lappa blir det arbetsbrist o de kanske även har provision bonus.

Huddinge villaområde har också problem - kommun vi skall titta på detta men vi kan inget göra för att vi har lagt ut detta på ett företag - LÄS KOMMUNEN ÄR BUNDEN AV AVTAL O AVTALET STIPULERAR ALLA LAPPNINGSPENGAR GÅR TILL FÖRETAGET.

Huddinge Sjukhus m fl - Parkeringsparasitbolaget tömmer automaterna graaatiiiis o har NOLLavtal
o enda pengarna de får är lappningspengarna - tror ni detta företag skriver av lappar?

Jag tycker allt detta är sååå ohederligt att alla lappningspengar wherever in ankdammen o helst worldwide skall gå till mig personligen DÅ FÖRST FÅR SYSTEMET TROVÄRDIGHET

Solna parkering kostar pengar 24/7 o man får bara stå på markerade p-platser finns massor med
bra ställen att stå på men eftersom de inte är markerade lappar pissfittorna o pisskukarna

Solna skull t ex kunna begränsa antalet markerade platser i kommen till 50- helt lagligt med detta sjuukaa system o lappa mycket mer - Örebro har liknande men inte 24/7 betalning

Om det finns markerade platser får bilar stå där - varför är det mer legalt om man betalar en peng.

Var på ett ställe där man skriver in "sina reg nr" utan kontroll - några smarta skulle kunna skriva in sina fienders - dvs man skriver att bilar är parkerade fast de inte är det - o sen "kör dessa bilar aldrig ut" - o skriver man tillräckligt många är parkeringen full fast den inte är det
Citera
2025-03-10, 17:39
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissan2020

Text:

-

Det här är väldigt vanligt att skyltning är felaktig. Tyvärr skiter i allra flesta involverade i detta faktum, så länge allmänheten är okunnig och idioter fortsätter att böta utan att veta vad de håller på med.

Gäller både kommuner och privata markägare.

Min uppdragsgivare har inte heller brytt sig, oftast hamnar det i en kostnadsfråga om att det ska skyltas om, fastän det är en mindre absurd summa oftast det handlar om - som dessutom betalar sig ganska omgående, så inkompetens och ovilja att ta tag i saker... är återigen det som är boven.
Citera
2025-05-07, 18:53
Medlem
bithaxs avatar
Fick en bot av dessa herrar nyligen då min p-skiva var felinställd. Grejen är dock att detta garage har kamera, och det stod att parkeringen var gratis när jag körde ut (stod endast en kvart och det är gratis 1 timme).

Frågan är då, hur bevisar jag dethär?
De sitter på hela bevismaterialet.
Jag kan ju inte bevisa någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in