• 1
  • 2
2018-09-13, 18:29
Medlem
Jag har fått en P-bot från Hojab Parkeringsservice, en bifirma till Svea Inkasso.

Parkeringen betalades via en App och vi har kvitto på betalningen. Appen påstår att vi betalat och parkerat på samma ställe och vid samma tid som boten skrivits ut. Alltså är boten felaktig. Dom tittade antagligen efter vem som hade biljett i rutan och glömde kolla om det var betalt med appen.
Ett misstag, kan det tyckas. Något som borde gå att rätta till.

Men vid kontakt med Hojab parkeringsservice blånekar dom till att ha gjort fel. Dom påstår att vi borde slagit in ett annat nummer i appen. Då vi kollade upp vilket område som det numret hörde till så visade det sig att numret finns helt i andra änden av Stockholm, många mil bort. Alltså inte i närheten och inget misstag där.

Vi har för säkerhets skull kollat med P-bolaget och alla fakta tycks stämma. Men Hojab Parkeringservice vägrar erkänna att dom gjort fel, trots att deras egen P-bot bekräftar tid och plats, och trots att skyltningen har kontrollerats; den stämmer med vad som står på kvittot från parkeringen.

Så då är frågan: Om det inte är fråga om ett misstag (vilket det ju inte kan vara i detta fall), är det så att Hojab Parkeringsservice satt i system att skicka P-bot till bilar som står uppställda på parkeringsplatser som dom hanterar? Ungefär som det brukar dyka upp falska fakturor på somrarna, när folk inte är vaksamma?
Räknar dom med att en del ändå betalar, och att 800:- gånger några hundra lättlurade blir tillräckligt med pengar för att det skall vara värt det? Alltså: Är det ett systematiskt och organiserat bedrägeri? Eller någon lönebidragare som vill bättra på sin statistik?
Citera
2018-09-13, 19:44
Medlem
MrChows avatar
Det är praxis att lappa så ofta som möjligt eftersom merparten betalar sina avgifter. Jag har bestridit två betalningsförelägganden och kommit vinnande ur striden bägge gångerna tack vare undermålig skyltning på området där jag brukar parkera "fel".
Citera
2018-09-13, 19:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Det är praxis att lappa så ofta som möjligt eftersom merparten betalar sina avgifter. Jag har bestridit två betalningsförelägganden och kommit vinnande ur striden bägge gångerna tack vare undermålig skyltning på området där jag brukar parkera "fel".

Parkeringsbolagen kan man aldrig lita på, de är endast "golddiggers". (Går det så går det är väl deras affärsidé).

Mina egna erfarenheter (de dåliga) sträcker sig till en p-bot/egentligen kontrollavgift som det så lustigt heter, när min Skoda Superb var parkerad på min alldeles egna garageinfart, och på min alldeles egen fastighet. (Funderade i vredesmod att just då utropa min tomt enligt "jugoslavisk lösning", dvs. en egen självständig republik.. haha).

-Nåja, det löste sig snabbt, och de bad "nästan" om ursäkt. Men dessa 400:- som jag "fick" i kontrollavgift tog mig ett par timmar att ordna upp, och med tanke på min vanliga timlön var det inte värt tiden.. Borde själv fakturerat P-bolaget!!

Tilläggsförklaring: "Golddiggers" har en annan betydelse också, dvs. gravplundrare som gräver upp kyrkogårdar enbart för att dra ut guldtänderna på liken..)
Dvs. "Går det så går det".. Folk utan någon som helst moral.
Citera
2018-09-13, 21:55
Medlem
Svaret på frågan i ämnesraden är nej. Hojab skriver inte ut några böter alls. De är bara ett servicebolag som parkeribgsbolaget använder för fakturering.
Citera
2018-09-14, 22:04
Medlem
Har råkat ut för samma sak, i mitt fall saknas även bild från lapplisan..

Kontaktat Hojab där jag bestred och skickade in underlag, inte hört något men fick brev från kronofogden istället... idioter. må dom brinna i helvete långsamt.
Citera
2018-09-14, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrufen
Har råkat ut för samma sak, i mitt fall saknas även bild från lapplisan..

Kontaktat Hojab där jag bestred och skickade in underlag, inte hört något men fick brev från kronofogden istället... idioter. må dom brinna i helvete långsamt.
Det är först på senare år som det blivit vanligt med foton på felparkerade bilar, men det finns fortfarande inget krav på att det skall fotograferas. Har du fått brev från kronofogden så förefaller det som att ingen överklagan kommit in, är den skickad till rätt adress? Bestridit föreläggande om bf?
Citera
2018-09-17, 17:45
Medlem
SaintJonahs avatar
Jag har råkat ut för Hojab ett antal ggr i jobbet då dom tyvärr har flera av parkeringshusen i de städer jag besöker.

Trots att du ligger på och tjatar om att dom skall makulera boten så kommer påminnelse efter påminnelse.
Se verkligen till att du sparar alla biljetter etc. och mailar detta.

När dom till slut inser att man vägrar ge sig så kommer dom med ett motbud.
Betala endast deras avgift på 150:- så slipper du betala boten (engångserbjudande).
Troligtvis det mest korkade jag sett någonsin, dom erkänner praktiskt taget att dom gjort fel.

Fortsätter du bråka och hota att du skall anmäla så makulerar dom din böter och skickar bekräftelse på posten.
Citera
2018-09-17, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaintJonah
Jag har råkat ut för Hojab ett antal ggr i jobbet då dom tyvärr har flera av parkeringshusen i de städer jag besöker.

Trots att du ligger på och tjatar om att dom skall makulera boten så kommer påminnelse efter påminnelse.
Se verkligen till att du sparar alla biljetter etc. och mailar detta.

När dom till slut inser att man vägrar ge sig så kommer dom med ett motbud.
Betala endast deras avgift på 150:- så slipper du betala boten (engångserbjudande).
Troligtvis det mest korkade jag sett någonsin, dom erkänner praktiskt taget att dom gjort fel.

Fortsätter du bråka och hota att du skall anmäla så makulerar dom din böter och skickar bekräftelse på posten.
Hojab har inga parkeringshus någonstans. Det är inget parkeringsbolag vilket åpekats vid multipla tillfällen i allehanda trådar.
Det skickas normalt en påminnelse per utfärdad kontrollavgift, ej fler. Nästa fas är kravbrev.
Hur ett parkeringsärende hanteras skiljer sig säkert avsevärt beroende på föreliggande omständigheter, att erbjuda förlikningsavgift är något som normalt sker endast om utfärdande av ka lätt kunnat undvikas, men parkören missat någon detalj, den förutsätter att det finns underlag för att begära betalning för avgiften i sin helhet..
Citera
2018-09-29, 20:42
Medlem
Råkat ut för deras bedrägeri två gånger... har hotat med polisanmälan så har det löst sig.
Citera
2018-09-29, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockstar
Råkat ut för deras bedrägeri två gånger... har hotat med polisanmälan så har det löst sig.
Knappast möjligt. Hojab som tråden handlar om, de skriver inte ut kontrollavgifter, det gör deras uppdragsgivare.
Citera
2018-09-30, 15:50
Medlem
Okej då, svea inkasso eller vad de nu heter. Det är fortfarande samma skojare!
Citera
2018-09-30, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockstar
Okej då, svea inkasso eller vad de nu heter. Det är fortfarande samma skojare!
Nej, Svea Inkasso är det bolag som Hojab är bifirma till. Det företag som ombesörjer bevakningen där ni rapporterats för olovlig parkering anlitar Hojab för vissa tjänster, det är detta företag som utfärdat fakturan på kontrollavgiften även om betalning med befriande verkan skall ske till Hojab.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in