Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-13, 03:00
  #1
Medlem
Godmorgon

Var ute och skjöt lite med min Samsung S9+ och det går väll sådär. Inget spektakulärt fastnade på linsen denna gång men när jag började redigera dem lite lätt börjar jag se ett mönster utvecklas och det är enbart på denna kortserie och enbart just denna dag och tillfälle. Det hände inte ALLA foton utan kanske 4 av 30 säg. Men hade inte många med bar himmel på samma sätt så vem vet.

Här är iaf ett exempel, det ända jag har gjort med fotot i fråga att göra är att sänka highlights till max.
Man kan se dem här udda "objekten" framträda tidigare än -100 men för att redovisa hur dom ser ut så drog jag till max. Dom börjar redan synas att dom är där vid -30.

Vad jag är nyfiken på VAD är det som skapar dessa, jag tänker att något reflekterar ljus mot sensorn (antagligen solen duh) som får den här effekten.
Det är inte att jag tycker det där fotot är så superbra för det är det inte, jag är enbart nyfiken och jag vill inte återskapa samma artifakter igen. OM jag kan göra något åt det!

Men jag ser inte VAD i närheten där jag står kan generera dessa.... kan det vara teglet på väggen som blir transformerat på något sätt? se för er själva det är himmelen till vänster ni kollar på:

https://imgur.com/a/oOs05Bs

Tacksam för svar vad det kan bero på!
__________________
Senast redigerad av Lee Sterling 2018-09-13 kl. 03:03.
Citera
2018-09-13, 06:49
  #2
Medlem
DoktorNos avatar
Elkablar och/eller stålvajer. Inte alls ovanligt mellan hus på stadsgator. Användes ofta förr för att hänga upp gatubelysning.
Citera
2018-09-13, 06:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Elkablar och/eller stålvajer. Inte alls ovanligt mellan hus på stadsgator. Användes ofta förr för att hänga upp gatubelysning.


Touché
Citera
2018-09-13, 09:58
  #4
Medlem
F.B.Dases avatar
Zooma in på himlen så framträder ett diffust mönster. Det är nog det som op avser. Inte de uppenbara kablarna/linorna .
Citera
2018-09-13, 10:07
  #5
Medlem
flaskborstes avatar
Bilden tagen genom ett fönster och det är reflektionen av en närliggande byggnad (höghus) som ger mönstret på bilden.
Citera
2018-09-13, 11:52
  #6
Medlem
Kotties avatar
Troligen från bildkomprimeringen, alltså inget med lins/ljus att göra.
Liknande fenomen ser man ofta i lågdagrar på TV t.ex.. skumma mönster mellan svart/grått pga hård komprimering.

Se om du kan ställa om till RAW/TIFF på mobilen och ta samma bild. Tror inte det kommer synas något då.
Citera
2018-09-13, 12:39
  #7
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Bilden tagen genom ett fönster och det är reflektionen av en närliggande byggnad (höghus) som ger mönstret på bilden.
Nej, av flera anledningar:
1. Menar du att huset som reflekteras finns inomhus hos fotografen?
2. Mönstret syns enbart i bildens ljusare del – ej i de mörkare molnen under (där en spegling vore tydligare).
3. Mönstret är allt för ”korrekt” – helt lodräta linjer upprepas. Kan vara en slump, men inte troligt.

Jag röstar för att det är artefakter som kommer sig av något fel i kameran.
Citera
2018-09-25, 04:39
  #8
Medlem
Tack för alla svar ni gett.

Kottie och System slog nog huvudet på spiken där, det är såklart inte kablarna jag menar dom ska ju vara där, dom är fysiska objekt. Jag menar precis som påpekat dem där skumma artefakterna på himlen bakom kablaget.

Fotot är ej taget genom fönster utan är taget utomhus precis nedanför husväggen där.
Har sätt liknande artfakter uppträda i samma förhållanden där jag fotar mot solen, inte direkt IN i solen men solen står på ett vis som gör att det antagligen går in för mycket ljus i sensorn. (min amatör gissning)

Jag fotar mycket i RAW (DNG) på S9+ dock var inte det där fotot jag bifogade taget i RAW utan vanlig JPEG.
Jag HAR sätt det i RAW också men enbart på extremt fåtal foton och då måste jag mixtra med kontrast, ljus etc på ett väldigt onaturligt sätt för att dom ska framträda så.

Hoppas bara det inte är något fabrikatfel på mobilen/kameran.. Att få ny på någon garanti är nog uteslutet va?

Påtal om detta, finns det en risk att skada kameran permanent av att fota mot himmelen på detta viset?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback