Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-22, 20:05
  #469
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Kollade på nätet. Hittade ingen trovärdig antropologisk källa som påstår det. Verkar vara en vandringssägen.

Den här antropologen kallar det en myt

https://www.google.com/url?sa=t&sour...cf1grKbbQIq1JS
Du har rätt det var ingen trovärdig källa. Och verkar vara en del av en allmänt sinnessjuk kultur som åt misshandlade förgrep sig på och dödade småbarn. Men jag sitter på mobil och har egentligen inte tid.
Jag tar tillbaks och hänvisar till ovan. Lägger till att även nordamerikas indianer var en rädslokultur som var matriarkalisk. Samma bestialitet. Kvinnor är otroligt våldsamma och hämdlystna vilket är orsaken till att Jordan P kallar kvinnostyre kaos.
Jag råkar känna till en hel del om de stammar som verkade där han nu bor.
Tortyr för nöjes skull initierad och styrd av kvinnorna vilken pågick i dygn där mannen inte fick röra en min. Om han gjorde det så ansågs han sinnessjuk.

Det var Marx och Engels som började lyfta fram kvinnor som offer för kulturens förtryck. De visste om detta ovan men ljög för att de passade deras syften.

Kvinnors mörka sidor är helt tabu i vår kultur. Bra att Eberhard vågar ta upp kampen mot marxismens lögner.

Bra att du sade emot!

Har man fel har man fel.

edit
Precis. Noble savages!
Det var propaganda för att finansiera resorna till Amerika. Lögnerna kom att påverka den västerländska filosofin.

Vetenskapen har gått vidare men inte den nya marxismen i form av feminismen och de andra av Hydrans huvud.
Tack
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2018-09-22 kl. 20:23.
Citera
2018-09-22, 20:27
  #470
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag tar tillbaks och hänvisar till ovan. Lägger till att även nordamerikas indianer var en rädslokultur som var matriarkalisk. Samma bestialitet. Kvinnor är otroligt våldsamma och hämdlystna vilket är orsaken till att Jordan P kallar kvinnostyre kaos.
Jag råkar känna till en hel del om de stammar som verkade där han nu bor

Jag har inga illusioner om att samhällen styrda av kvinnor skulle vara fridsamma paradis. Men jag tror inte heller att de skulle vara våldsammare än samhällen styrda av män. Dessutom kan vi inte veta eftersom vi inte känner till några sant matriarkala samhällen. Tom hos mosuofolket är det män som har den politiska makten.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Tortyr för nöjes skull initierad och styrd av kvinnorna vilken pågick i dygn där mannen inte fick röra en min. Om han gjorde det så ansågs han sinnessjuk.

Det var Marx och Engels som började lyfta fram kvinnor som offer för kulturens förtryck. De visste om detta ovan men ljög för att de passade deras syften.

Kvinnors mörka sidor är helt tabu i vår kultur. Bra att Eberhard vågar ta upp kampen mot marxismens lögner

Tyvärr verkar det som om pendeln slagit över för långt åt andra hållet för din del. Jag är också evinnerligt trött på radikalfeministernas "män=onda kvinnor=goda"-retorik. Men det finns ingen anledning att hemfalla åt en lika onyanserad spegelbild av den retoriken. Män och kvinnor har båda goda och onda sidor inom sig, skillnaden är att de uttrycks lite annorlunda på aggregerad nivå. Fattar inte behovet av att måla upp ett kön som roten till allt ont i samhället. Manosfären är i mångt och mycket en spegelbild av genus och radikalfeminismen.
__________________
Senast redigerad av Darwinist 2018-09-22 kl. 20:51.
Citera
2018-09-22, 21:09
  #471
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Jag har inga illusioner om att samhällen styrda av kvinnor skulle vara fridsamma paradis. Men jag tror inte heller att de skulle vara våldsammare än samhällen styrda av män. Dessutom kan vi inte veta eftersom vi inte känner till några sant matriarkala samhällen. Tom hos mosuofolket är det män som har den politiska makten.



Tyvärr verkar det som om pendeln slagit över för långt åt andra hållet för din del. Jag är också evinnerligt trött på radikalfeministernas "män=onda kvinnor=goda"-retorik. Men det finns ingen anledning att hemfalla åt en lika onyanserad spegelbild av den retoriken. Män och kvinnor har båda goda och onda sidor inom sig, skillnaden är att de uttrycks lite annorlunda på aggregerad nivå. Fattar inte behovet av att måla upp ett kön som roten till allt ont i samhället. Manosfären är i mångt och mycket en spegelbild av genus och radikalfeminismen.

Du kan kliva ned från hästen.
Det finns visst källor. Vetenskapliga sådana också. Men ämnet är för stort för tråden. Och det är mitt scoop.

Jag skriver på mobilen och uttrycker mig slarvigt kanske men det jag skriver berör sidodiskussionen aggressivitet.
Inom psykologin så skiljer man på känsla anger och beteende aggression.
Aggresssion kan både vara anfall och försvar. Så likasväl som män kan ta till våld för att slå ihjäl en ennan man eller kvinna så kan han ta till våld för att försvara en annan man eller kvinna och barn.

Det samma med kvinnors aggressivitet de kan angripa och försvara.
Det är inte jag som banaliserar debatten här.

Evolutionspsykologi liksom evolutionsbiologi är mer eller mindre kvalifiserade gissningar utifrån var och ens basic assunption. Vilken alltför ofta är av det romantiserande slagen.

Vad jag gör är att påpeka att grundantagandet att kvinnor är mindre aggressiva i beteendet än män är fel. Det har dessutom Petra Östergren visat med sin forskning där hon fann att de våldsammaste relationerna var de lesbiska.

Det finns gott om forskning som visar att kvinnor är mer aggressiva. Skillnaden står i den fysiska styrkan och därmed den visuella skadan.

Så jag betackar mig från herrns mästrande.

Den här diskussionen har berört kvinnors tillkortakommanden. Det finns som du säger områden där kvinnor är överlägsna män. Områden som behövs för överlevnad och som inte berör barnafödande. Det handlar om att vara motsatsen till aspieg. Att se den större bilden. Att leda eftersom man inte konkurrerar och istället delegerar och gör fler delaktiga.

I dagsläget anser jag det emellertid inte vara hälsosamt för någon att göda feministernad grandiosa självbild.

Jag vet inte vad manosfären är. Jag är en kvinnlig fritänkare och sanningssökare. Framförallt är jag humanist och oroar mig för barnen i samhället av samma orsaker som Eberhard och Jordan P. Vi måste sätta stopp och det är bråttom.

Vore du förresten intresserad av att förstå ämnet hade du tagit del av länken med Sverre.
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2018-09-22 kl. 21:27.
Citera
2018-10-17, 19:38
  #472
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Unni Drougge svar på en debattartikel av Eberhard om biologiska könsskillnader:

https://www.expressen.se/debatt/eber...tisk-gubbrora/

som svar på https://www.expressen.se/debatt/tank...as-som-pojkar/

Vad jag kan se är hennes text ett typexempel på vad han bland annat beskriver i sin bok, hur man inte svarar på vad kritiker mot genusteorier säger i sak, utan på något helt annat som man i god halmgubbetradition hittar på själv.

Främst gäller det då förstås påståendet att Eberhards "naturlära" enligt honom själv skulle vara att allt består av biologisk hårddata. Så har han ju inte hävdat, vilket inte hindrar Drougge. Men man undrar även vad resten av artikeln har med det Eberhard hävdar att göra?
Citera
2018-10-17, 20:27
  #473
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Unni Drougge svar på en debattartikel av Eberhard om biologiska könsskillnader:

https://www.expressen.se/debatt/eber...tisk-gubbrora/

som svar på https://www.expressen.se/debatt/tank...as-som-pojkar/

Vad jag kan se är hennes text ett typexempel på vad han bland annat beskriver i sin bok, hur man inte svarar på vad kritiker mot genusteorier säger i sak, utan på något helt annat som man i god halmgubbetradition hittar på själv.

Främst gäller det då förstås påståendet att Eberhards "naturlära" enligt honom själv skulle vara att allt består av biologisk hårddata. Så har han ju inte hävdat, vilket inte hindrar Drougge. Men man undrar även vad resten av artikeln har med det Eberhard hävdar att göra?

Eberhard vågade påpeka det som alla innerst inne vet, nämligen att genuskejsaren är naken.

Genusivrarna vill inte ha en saklig vetenskaplig debatt eftersom de vet att de aldrig kan vinna den. Då återstår bara invektiv, mobbning, hån och känsloargument.
Citera
2018-10-18, 00:27
  #474
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Unni Drougge svar på en debattartikel av Eberhard om biologiska könsskillnader:

https://www.expressen.se/debatt/eber...tisk-gubbrora/

som svar på https://www.expressen.se/debatt/tank...as-som-pojkar/

Vad jag kan se är hennes text ett typexempel på vad han bland annat beskriver i sin bok, hur man inte svarar på vad kritiker mot genusteorier säger i sak, utan på något helt annat som man i god halmgubbetradition hittar på själv.

Främst gäller det då förstås påståendet att Eberhards "naturlära" enligt honom själv skulle vara att allt består av biologisk hårddata. Så har han ju inte hävdat, vilket inte hindrar Drougge. Men man undrar även vad resten av artikeln har med det Eberhard hävdar att göra?
Jag trodde faktiskt hon var bättre, men hon är kvar i sjuttonårsålderns "revolutionära" och inbillat nydanande korta noveller som sen växer till en hel blogg.

Bäst före-datum, får vi väl kolla då...
Ojojoj, gick ut för 25 år sen? Ajdå, men visst. Det är ju Expressen så...
Citera
2018-11-14, 21:08
  #475
Medlem
Har läst ungefär 1/4 av boken än så länge. Kände mig tvungen att sätta ner boken och skriva ett inlägg här om den. Davids kritik mot postmodernismen och könsexperimentet är inget jag reda inte höll med honom om innan jag valde att läsa boken. Jag blev intresserad av att läsa den främst för att jag tidigare inte har påträffat kritik mot detta postmoderna experiment som vi har fört i Sverige under en lång tid från svenskt håll i form av en bok.

Nu till boken. Detta är bland den sämsta skrivna boken jag någonsin läst. Är jag den enda som reagerar på hur dåligt skriven den faktiskt är? Känns som att den lika bra kunde ha skrivits av en nionde klassare. Uselt språk och upplägg.

Sen fattar jag inte meningen med att kritisera kreationism som han gör i boken. Börjat tröttna rejält på detta. Man skulle kunna tro att boken uteslutet handla om feminism, men än så länge har han kritiserat Gud minst lika mycket.
Citera
2018-11-16, 00:15
  #476
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miami82
Har läst ungefär 1/4 av boken än så länge. Kände mig tvungen att sätta ner boken och skriva ett inlägg här om den. Davids kritik mot postmodernismen och könsexperimentet är inget jag reda inte höll med honom om innan jag valde att läsa boken. Jag blev intresserad av att läsa den främst för att jag tidigare inte har påträffat kritik mot detta postmoderna experiment som vi har fört i Sverige under en lång tid från svenskt håll i form av en bok.

Nu till boken. Detta är bland den sämsta skrivna boken jag någonsin läst. Är jag den enda som reagerar på hur dåligt skriven den faktiskt är? Känns som att den lika bra kunde ha skrivits av en nionde klassare. Uselt språk och upplägg.

Sen fattar jag inte meningen med att kritisera kreationism som han gör i boken. Börjat tröttna rejält på detta. Man skulle kunna tro att boken uteslutet handla om feminism, men än så länge har han kritiserat Gud minst lika mycket.

Nej, jag håller med dig i mycket av din kritik. Språket i den är inte direkt uselt, eller på en niondeklassares nivå men det är klart talspråkligt, vilket väl är som det är tänkt, men även då hade det vunnit på att hållas i mycket stramare tyglar. Det är en pamflett som nog borde varit mer influerad av akademisk text ändå.

Samma sak gäller upplägget där vissa saker tuggas om och där strukturen på texten är lite väl hipp som happ.

Går du lite längre fram i boken handlar det inte speciellt mycket om kreationism totalt sett, så det är ett bekymmer mindre.

Innehållet är dock fortfarande utmärkt tankemässigt och relevant i kritiken av brist på både vetenskaplighet och ärlighet inom genusvetenskapen och boken innehåller en hel del intressant i form av exempel på det.
Citera
2018-11-17, 15:25
  #477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Eberhard vågade påpeka det som alla innerst inne vet, nämligen att genuskejsaren är naken.

Genusivrarna vill inte ha en saklig vetenskaplig debatt eftersom de vet att de aldrig kan vinna den. Då återstår bara invektiv, mobbning, hån och känsloargument.

Samma sorts argument som du använder när någon kritiserar dina påståenden alltså. Visar än en gång att genusvetare och evolutionspsykologer är två sidor av samma pseudovetenskap.
Citera
2018-11-17, 16:40
  #478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Evolutionspsykologi liksom evolutionsbiologi är mer eller mindre kvalifiserade gissningar utifrån var och ens basic assunption. Vilken alltför ofta är av det romantiserande slagen.

Låt mig som lekman ställ några enkla frågor om den samtida diskussionen:

Vem står egentligen för det vetenskapliga perspektivet? Är det så att vetenskap används som tillhyggen i politiska syften enbart?

Så är det naturligtvis men var hittar man rimligt objektiv info om man inte orkar gå igenom vetenskaplig fackskrift?

SVT har jag inget förtroende för i frågan, JBP tycks mig alltför religiös...

Alla tycks mig ha en häst i detta här loppet, det är en fråga som går oss in på livet... påverkar politiken på ett fundamentalt plan...

Flashback är naturligtvis flashback men... på en del sätt intressantare än SVT....

Vad vet vi egentligen??
Citera
2018-11-17, 18:19
  #479
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Låt mig som lekman ställ några enkla frågor om den samtida diskussionen:

Vem står egentligen för det vetenskapliga perspektivet? Är det så att vetenskap används som tillhyggen i politiska syften enbart?

Så är det naturligtvis men var hittar man rimligt objektiv info om man inte orkar gå igenom vetenskaplig fackskrift?

SVT har jag inget förtroende för i frågan, JBP tycks mig alltför religiös...

Alla tycks mig ha en häst i detta här loppet, det är en fråga som går oss in på livet... påverkar politiken på ett fundamentalt plan...

Flashback är naturligtvis flashback men... på en del sätt intressantare än SVT....

Vad vet vi egentligen??
Den du citerar är en lekman med.
Citera
2018-11-18, 01:48
  #480
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Samma sorts argument som du använder när någon kritiserar dina påståenden alltså. Visar än en gång att genusvetare och evolutionspsykologer är två sidor av samma pseudovetenskap.
Än en gång?
Saftigt påstående som tyvärr inte riktigt bevisas av att du påstår att detta visats förr.

Det råder inget tvivel om varifrån du fått ditt nick.
Du har helt enkelt hört den förr och tagit det till dig så mycket att du blivit ett med det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback