2019-03-09, 11:55
Medlem
__Alez__s avatar
Ser att John Lundvik är storfavorit enligt oddsen 1.40 gånger pengarna.

Min favorit är Hanna Ferm och Liamoo, de rankas tvåa 5.50 gånger pengarna.
Citera
2019-03-09, 12:02
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Ja det måste han enligt reglerna i så fall. Jag tror inte den lyckas i Europa. Tror jojkandet är lite för svår att begripa för framförallt östländerna. Med en bättre låt kanske Jon Henrik hade haft bättre chans.
Finns inga regler för det. Aldrig funnits. Man kan sjunga på svenska om man vill.

Förr var man ett tag tvungen att sjunga ett tag på landets språk i ESC. Sen ändrades det i slutet av 90-talet till att man fick sjunga på vilket språk man vill. Det var då många bla i Sverige valde att sjunga på engelska oftast. Tex vann Carola ESC 1991 på svenska med förra språkreglerna, medan Charlotte Perelli vann 1999 på engelska då man gjorde om den för ESC. Men hon vann svenska uttagningen på svenska.
Senast redigerad av Steff83 2019-03-09 kl. 12:11.
Citera
2019-03-09, 12:36
Medlem
Rollin-and-Turnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Finns inga regler för det. Aldrig funnits. Man kan sjunga på svenska om man vill.

Förr var man ett tag tvungen att sjunga ett tag på landets språk i ESC. Sen ändrades det i slutet av 90-talet till att man fick sjunga på vilket språk man vill. Det var då många bla i Sverige valde att sjunga på engelska oftast. Tex vann Carola ESC 1991 på svenska med förra språkreglerna, medan Charlotte Perelli vann 1999 på engelska då man gjorde om den för ESC. Men hon vann svenska uttagningen på svenska.

Precis! Det var under perioden då Irland vann mer eller mindre "hela tiden" och Storbritannien vann också, som flera länder tyckte att de hade en tydlig fördel av att kunna sjunga på engelska. Efter några år tog man bort språkregeln och flera länder började sjunga på engelska för att man trodde det skulle vara en fördel.
Citera
2019-03-09, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dunia
Kolla. Ända sedan juryn infördes så kan det gå exakt hur fan som helst.

Jag hoppas på Jon-Henrik. Älgen var cool. Tror Mohombi kan vinna.

Mohompi var min favorit, tills John Lundvik sjöng sin låt. Håller för båda.
Citera
2019-03-09, 12:50
Medlem
Beethovanias avatar
Här är en analys om möjliga vinnare utifrån aktivitet och följare på sociala medier. Känns mest som humbug, men kanske kan det ändra röstandet något?

https://www.shopalike.se/melodifestivalen-2019/
Citera
2019-03-09, 13:03
Medlem
DjPuttes avatar
Den som HAR störst chans i ESC är Lundvik att placera sig topp 5- sett till vad som vi sätter upp i f8inalen i afton, DEt är många men men till sist kommer Lundvik stå som segrare allt annat är en skräll!
Citera
2019-03-09, 13:05
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Har för mig att danska melodifestivalen har en regel som säger att vinnarbidraget måste översättas till engelska om det är på danska. Hittar dock inget om det nu, så regeln kanske har ändrats? Danmarks bidrag i år har faktiskt två meningar på danska.

I Sverige har det aldrig funnits någon sådan regel, men det har varit kutym att översätta till engelska. Dock har det ju inte hänt sedan 2006. När Björn Kjellman var med så hade han tydligen sjungit på franska i ESC om han vunnit. Vissa andra har uttalat sagt att deras bidrag ska översättas till engelska, som Magnus Carlsson 2015. Även Jon Henriks bidrag 2017 talades det om att det skulle översättas ifall det vann. Timotej skulle översatt 2010 om de vann och den versionen finns till och med inspelad och tillgänglig.

Sedan finns det nog vissa bidrag som inte skulle fungera särskilt bra att översätta, t.ex. Caroline af Ugglas 2009, Thorsten Flinck, Jon Henriks bidrag i år och 2015, eller Hasse Andersson. De hade nog framförts på svenska om de vunnit.

Att Roger Pontare sjöng på engelska 2000 var enligt mig ett misstag, men det var när det var väldigt nytt att man fick översätta.

Skulle Jon Henrik vinna och översätta till engelska vore det synd. Hela bidraget bygger ju på att det är "exotiskt" för övriga Europa, så att då översätta det till engelska skulle förstöra det. Sedan tror jag inte heller Jon Henrik är lika intresserad av att slå i Europa.

Dessutom får man tillägga att stora delar av Europa knappt kan förstå engelska. Är ju mest i Norden och Nederländerna där alla förstår. Engelsmännen själva brukar ju mest skratta när öststaterna ska försöka sig på att sjunga engelska när sångarna själva knappt förstår språket.

Tror faktiskt Jon Henrik är det bidrag som har störst chans i ESC efter att ha lyssnat på de flesta bidrag från övriga länder. Liamoo och hon den där tjejen skulle mest drunkna, och är inte säker på om det ens skulle gå till final. Lundvik kanske skulle gå lite bättre, men Europa verkar ju vara väldigt trötta på Sveriges poplåtar som man visade förra året. Det var bara tack vare juryn vi kom högt upp. John Lundviks låt påminner förövrigt väldigt mycket om Österrikes låt förra året, inte i fråga om låtstöld, men själva stilen på bidraget.

Jon Henrik skulle åtminstone sticka ut, även om jag inte ser att den vinner hela ESC. Däremot tror jag även Lina Hedlund skulle kunna funka hyfsat i Europa.
Citera
2019-03-09, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
Har för mig att danska melodifestivalen har en regel som säger att vinnarbidraget måste översättas till engelska om det är på danska. Hittar dock inget om det nu, så regeln kanske har ändrats? Danmarks bidrag i år har faktiskt två meningar på danska.

I Sverige har det aldrig funnits någon sådan regel, men det har varit kutym att översätta till engelska. Dock har det ju inte hänt sedan 2006. När Björn Kjellman var med så hade han tydligen sjungit på franska i ESC om han vunnit. Vissa andra har uttalat sagt att deras bidrag ska översättas till engelska, som Magnus Carlsson 2015. Även Jon Henriks bidrag 2017 talades det om att det skulle översättas ifall det vann. Timotej skulle översatt 2010 om de vann och den versionen finns till och med inspelad och tillgänglig.

Sedan finns det nog vissa bidrag som inte skulle fungera särskilt bra att översätta, t.ex. Caroline af Ugglas 2009, Thorsten Flinck, Jon Henriks bidrag i år och 2015, eller Hasse Andersson. De hade nog framförts på svenska om de vunnit.

Att Roger Pontare sjöng på engelska 2000 var enligt mig ett misstag, men det var när det var väldigt nytt att man fick översätta.

Skulle Jon Henrik vinna och översätta till engelska vore det synd. Hela bidraget bygger ju på att det är "exotiskt" för övriga Europa, så att då översätta det till engelska skulle förstöra det. Sedan tror jag inte heller Jon Henrik är lika intresserad av att slå i Europa.

Dessutom får man tillägga att stora delar av Europa knappt kan förstå engelska. Är ju mest i Norden och Nederländerna där alla förstår. Engelsmännen själva brukar ju mest skratta när öststaterna ska försöka sig på att sjunga engelska när sångarna själva knappt förstår språket.

Tror faktiskt Jon Henrik är det bidrag som har störst chans i ESC efter att ha lyssnat på de flesta bidrag från övriga länder. Liamoo och hon den där tjejen skulle mest drunkna, och är inte säker på om det ens skulle gå till final. Lundvik kanske skulle gå lite bättre, men Europa verkar ju vara väldigt trötta på Sveriges poplåtar som man visade förra året. Det var bara tack vare juryn vi kom högt upp. John Lundviks låt påminner förövrigt väldigt mycket om Österrikes låt förra året, inte i fråga om låtstöld, men själva stilen på bidraget.

Jon Henrik skulle åtminstone sticka ut, även om jag inte ser att den vinner hela ESC. Däremot tror jag även Lina Hedlund skulle kunna funka hyfsat i Europa.

Christer Björkman sa i någon podd att han inte alls är främmande för att något vinnarbidrag, i framtiden, med svensk text kan framföras med svensk text även i ESC. Han nämnde då bl a "Evighet" med Carola, som han tycker var självklart att översätta till svenska. Men tillade att det nog var ett misstag att översätta Lena Philipssons låt "Det gör ont", då den var klart bättre på svenska.

Apropå Lina Hedlund så tror jag många ESC-länder hade varit överlyckliga att få henne som vinnare i sina länder. Jag har sedan jag hörde låten första gången gått efter devisen "Detta är en Eurovision-låt...men inte för Sverige"
Citera
2019-03-09, 13:33
Medlem
Då var det efter några veckors turnerande dags för final.

Jag tror och hoppas att John Lundvik tar hem det. Hanna med bihang är också OK, men först några snäpp efter. Bishara hoppas jag inte alls på även jag inser att han har en uppenbar vinstchans, inte minst då han troligen går hem bland småttingarna.
Citera
2019-03-09, 13:49
Medlem
Jag håller med hon på Expressen att årets final har potential att bli den bästa på många år. Jag har ärligt talat svårt att sia om vem som har störst chans att ta hem det, det kommer bli ruskigt jämnt tror jag. Bara inte Jon Henrik vinner så är jag nöjd.
Citera
2019-03-09, 13:53
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Så då är det klappat och klart för Jon Henrik att ta hem det. Vad ska fjolliga fjortisar då ägna sig åt? Hoppas på mer sport nu på tv så man kan njuta av riktig underhållning. Samt att fjollorna här stannar hemma och läser sina läxor nu och inte blajar ner FB när mellohelvetet är över om några timmar.
Citera
2019-03-09, 14:07
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Christer Björkman sa i någon podd att han inte alls är främmande för att något vinnarbidrag, i framtiden, med svensk text kan framföras med svensk text även i ESC. Han nämnde då bl a "Evighet" med Carola, som han tycker var självklart att översätta till svenska. Men tillade att det nog var ett misstag att översätta Lena Philipssons låt "Det gör ont", då den var klart bättre på svenska.

Apropå Lina Hedlund så tror jag många ESC-länder hade varit överlyckliga att få henne som vinnare i sina länder. Jag har sedan jag hörde låten första gången gått efter devisen "Detta är en Eurovision-låt...men inte för Sverige"

Intressant, trodde Christer Björkman absolut ville ha låtar på engelska. Håller verkligen med om "Det gör ont". Men det största misstaget är enligt mig Roger Pontare, som tappade mycket på engelska.

Ja, Lina Hedlund känns mer som Rumänien eller någon annan öststat. Känns som något som kan gå hem rätt väl i Östeuropa, men samtidigt plocka röster från den västliga gaylobbyn som vill ha en klassisk schlagerdänga. Tror inte det finns en chans att den vinner Melodifestivalen dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in