2019-03-09, 00:24
Medlem
dunias avatar
Kolla. Ända sedan juryn infördes så kan det gå exakt hur fan som helst.

Jag hoppas på Jon-Henrik. Älgen var cool. Tror Mohombi kan vinna.
Citera
2019-03-09, 00:28
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=Y5XrLzeK2dk

Fuldans, fuldans, det blir ett jädra hålligång.
Citera
2019-03-09, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dunia

En ren är det, annars var det rätt.

Hoppas innerligt Jon-Henrik vinner. John Lundvik och Bishara är inte min melodi alls. Gospel och smörsång, nej.
Citera
2019-03-09, 01:04
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunia

På Flashback verkar många stödja Jon Henrik i alla fall, vilket är positivt. Kanske vi har bättre smak tack vare bl.a. öppen och fri debatt, men hoppas hela folket följer med i morgon.

Mohombis bidrag är generiskt och repetitivt och texten banal där han ropar Hello, Hello hela tiden, jag tror och hoppas att han inte har någon chans. Som tvåa i kvalité håller jag Hanna & Liamoo och trea John Lundvik om man tar med framträdandets klass. Vinner Lundvik gör han det främst p.g.a. sin röst och utmärkta kör, låten i sig är bra men når inte upp till Norrsken eller Hold You.

Den internationella juryn hoppas jag sprider ut sina gracer och röstar ganska jämnt på favoriterna så folket får bestämma.

Hade John Lundvik sjungit Bisharas On my Own så hade jag nog rankat den som trea eller tvåa. Han kan bli en stor global stjärna men i år hoppas jag givetvis på den sjungande samen vars musik är mer episk och också kan bli global. Finns en hel del utländska fans till Jon Henrik i alla fall på YouTube.

Här en bra remix av Daniels jojk.
som Jon Henrik slog igenom med.
Citera
2019-03-09, 01:10
Medlem
dunias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
En ren är det, annars var det rätt.

Hoppas innerligt Jon-Henrik vinner. John Lundvik och Bishara är inte min melodi alls. Gospel och smörsång, nej.
Ja. Jag gillar djur.
Citera
2019-03-09, 01:44
Bannlyst
Om Jon-Henrik skulle vinna, tror ni han översätter sin text till engelska? Då tappar den all sin charm tycker jag, men har kanske större chans i Europa?!?
Citera
2019-03-09, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
Om Jon-Henrik skulle vinna, tror ni han översätter sin text till engelska? Då tappar den all sin charm tycker jag, men har kanske större chans i Europa?!?
Ja det måste han enligt reglerna i så fall. Jag tror inte den lyckas i Europa. Tror jojkandet är lite för svår att begripa för framförallt östländerna. Med en bättre låt kanske Jon Henrik hade haft bättre chans.
Citera
2019-03-09, 09:43
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Ja det måste han enligt reglerna i så fall. Jag tror inte den lyckas i Europa. Tror jojkandet är lite för svår att begripa för framförallt östländerna. Med en bättre låt kanske Jon Henrik hade haft bättre chans.

Är det några regler Sverige satt upp för sina bidrag? För jag tror inte Eurovision i sig skulle tvinga länder att tävla på engelska, då är det väldigt många som skiter i den reglen, plus att exempelvis Italien hade blivit förbannade.

Om Sverige har satt sådana regler och krav på det svenska bidragen så är de ansvariga efterblivna.
Citera
2019-03-09, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Är det några regler Sverige satt upp för sina bidrag? För jag tror inte Eurovision i sig skulle tvinga länder att tävla på engelska, då är det väldigt många som skiter i den reglen, plus att exempelvis Italien hade blivit förbannade.

Om Sverige har satt sådana regler och krav på det svenska bidragen så är de ansvariga efterblivna.
Är låten på svenska vill jag bestämt minnas att låten måste skrivas om till engelska om den vinner svenska uttagningen. I så fall har regelverket ändrats. Varför skulle svenska delegationen bry sig om Italien blir förbannade?
Citera
2019-03-09, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania

Nä ESC tvingar inte någon att sjunga på engelska. Finns ju varje år flera länder som sjunger på sina hemspråk. Tror inte heller att det är några tvingande inhemska krav på att ESC-bidraget ska vara på engelska.
Citera
2019-03-09, 09:55
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Är låten på svenska vill jag bestämt minnas att låten måste skrivas om till engelska om den vinner svenska uttagningen. I så fall har regelverket ändrats. Varför skulle svenska delegationen bry sig om Italien blir förbannade?

Okej, för jag hittar bara att reglen kring språk säger att man får framföra låten på vilket språk man vill, sedan 2002. Dock väljs alltid ett antal svenska bidrag ut. Däremot har de svenskspråkiga bidrag som vunnit valt att översättas till engelska, men jag kan inte se att det skulle vara ett tvång under någon regel, utan mer ett val från artistens sida. Det är så jag tolkar det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Melodi...r%C3%A5kregler

Nej jag syftade på att den Italienska delegationen skulle bli förbannad om själva Eurovision satte en regel som tvingade alla länder att tävla på engelska.
Citera
2019-03-09, 11:03
Medlem
Rollin-and-Turnings avatar
Citat:

Nej, nej! Det finns ingen regel som säger att låten måste översättas till engelska om den vinner Melodifestivalen. Det är helt och hållet upp till låtskrivarna/artisten/skivbolaget att bestämma det. Till exempel så framförde ju klimataktivisten Malena Ernman sin låt delvis på franska.

Senast en låt på svenska vann var ju med Carola och Lena Philipsson för typ 15 år sen. Då fanns det också en utbredd uppfattning i Europa om att det var omöjligt/jävligt svårt att vinna Eurovision om man inte sjöng på engelska. Det motbevisades sedan nåt år efter när Serbien vann och nu är det ju till och med trendigt att sjunga på modersmålet i Eurovision.

Jag tror att både Jon-Henrik och Arvingarna kommer sjunga på svenska om dem vinner ikväll. Men eftersom ingen av dem förmodligen kommer att vinna ikväll så kommer vi aldrig få reda på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in