• 1
  • 2
2018-09-11, 23:35
Medlem
Hur enkelt är det att bli inneboende i Stockholm samtidigt som man studerar på KTH?

Låt oss säga att jag 3 månader innan jag ska börja så annonserar jag ut en annons på blocket om att jag ska studera på civilingenjörsprogrammet... Hur lätt får man bostad/bli inneboende då hos vettiga/bra människor vid en prislapp på ca 5000 SEK/månad?

Kontraktet ska vara minst 1 år långt.
Senast redigerad av ExpressK 2018-09-11 kl. 23:41.
Citera
2018-09-11, 23:44
Medlem
Ditt kön är en ganska viktig faktor.
Citera
2018-09-11, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chalmers93
Ditt kön är en ganska viktig faktor.
Ja, det har jag märkt. Jag är en man.
Citera
2018-09-11, 23:56
Medlem
proconsuls avatar
Enkelt i förhållande till vadå? Köpa mjölk? Åka till månen?
Citera
2018-09-11, 23:57
Medlem
sparvsylts avatar
Sikta utanför tullarna och om du kan leva med upp till en timmes restid så ska det nog gå bra! Långt ut åt något håll, kolla upp förbindelser innan och tänk på att budgetera för busskort, kostar ca 900kr/månaden.
Citera
2018-09-12, 01:50
Medlem
Hurt-Åkes avatar
För en skötsam svensk student utan dreads och cannibisodör så är det väl hur enkelt som helst att hitta ett rum som inneboende om du kan betala 5000/mån. Kolla Blocket.

Ditt största problem blir att hitta nån vettig att hyra av. Personkemin är viktig om det ska funka som inneboende. Antingen att man gillar att vara sociala med varandra mycket eller att man ger varandra total integritet. Allt mittemellan blir dåligt.
Citera
2018-09-12, 06:12
Medlem
Varför måste du plugga där? Stockholm är världens sämsta plats att bo på då det helt enkelt inte finns bostäder.

Plugga någon annanstans annars kommer du tänka på bostäder varje dag i 20 år.
Citera
2018-09-12, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badabastu2018
Varför måste du plugga där? Stockholm är världens sämsta plats att bo på då det helt enkelt inte finns bostäder.

Plugga någon annanstans annars kommer du tänka på bostäder varje dag i 20 år.
Instämmer, är du uppväxt i Sthlm förstår jag att du vill bo kvar men att flytta hit känns ogenomtänkt och dumt. Vi har knappt plats för de som redan bor här. Städer som Uppsala, Gävle mfl känns enligt mig som bättre universitetsstäder.
Citera
2018-09-13, 08:19
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enisen
Instämmer, är du uppväxt i Sthlm förstår jag att du vill bo kvar men att flytta hit känns ogenomtänkt och dumt. Vi har knappt plats för de som redan bor här. Städer som Uppsala, Gävle mfl känns enligt mig som bättre universitetsstäder.

Det beror ju dels på skolan ifråga och specifika utbildningar, dels på var man kommer in. Beträffande just tekniska högskolor är det ju KTH och Chalmers som är mest ansedda och Götet är ju inte direkt lättare att få bostad i...
Citera
2018-09-15, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det beror ju dels på skolan ifråga och specifika utbildningar, dels på var man kommer in. Beträffande just tekniska högskolor är det ju KTH och Chalmers som är mest ansedda och Götet är ju inte direkt lättare att få bostad i...
Givetvis kan det vara så men tänker bara rent allmänt för personen ifråga, knappt att jag som är född och uppväxt med allt sociala osv runt omkring trivs särskilt bra här. Ingen större koll på Göteborgs bostadsmarknad för studenter men kan inte tänka mig att den är på samma/sämre nivå än Sthlm.
Citera
2018-09-16, 10:14
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Givetvis kan det vara så men tänker bara rent allmänt för personen ifråga, knappt att jag som är född och uppväxt med allt sociala osv runt omkring trivs särskilt bra här. Ingen större koll på Göteborgs bostadsmarknad för studenter men kan inte tänka mig att den är på samma/sämre nivå än Sthlm.

Nu är jag inte student själv men nog är marknaden för bostäder för dessa studenter hemsk även här. Säkerligen lika hemsk som i Sthlm. Även boenden som Chalmers studentbostäder har ju strul med en del som hyr ut i andra hand till t.ex. nyanlända eller andra för att bostadsbristen är enorm i staden rent generellt med.
Citera
2018-09-16, 10:21
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Han vill ju gå KTH. Förstör inte hans dröm nu.

Ts, det finns mängder med folk i Stockholm som bestämmer sig för att resa till annat land under ett år för att plugga/jobba/resa och då hyr ut lägenheten.

Det finns också många skötsamma människor med treor, fyror med rum över som de gärna hyr ut mot att de får lite social samvaro med gästen, tex attman äter middag tillsammans (inget sexuellt nej!). Känner flera sådana.

Allt handlar om timing! Bra timing! Så det är bara att kavla upp ärmarna och testa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in