2018-09-11, 08:23
Medlem
Expertis!?
Kan det vara värmereglaget i vår 04’s Grandis klimatanläggning som gett upp och behöver bytas? Om man vid start använder ACn och låt säga 17° blåser det riktigt kallt vilket är bra men vrider man upp till 24° tex ökar inte värmen vanligtvis. Kanske en grad Men det kan någon gång bli full värme och då kan man inte sänka den istället.
Stänger man av bilen ett tag så funkar det på kyla igen om man ställt in reglaget på det eller värme.
Igår hörda jag av frugan att det verkade vara dålig drag på framrutan för den delen.

Jag misstänker att det är läge att byta reglaget och det verkar inte svårt.

Jag hade liknande dilemma på min VW Sharan. Kom endast varmluft och endast på framrutan. Bytte reglaget och sedan fungerade allt normalt men i detta fall vill jag mer eller mindre höra mig för lite.
Citera
2018-09-11, 09:40
Medlem
Låter som det är något spjäll eller ventil som kärvar eller är trasig.
Är ju riktigt trångt under panelen på många bilar så om du skall försöka själv får du kanske ha en radda svordomar på lager.
Har tyvärr ingen aning om hur det ser ut på en Grandis.
Citera
2018-09-11, 12:10
Medlem
Jo vissa grejer undviker man helst som amatör att fippla med. Byta reglageenheten skulle inte ta många minuter. Ska forska i detta och se om man kommer fram till något. Potentiella felkoder är lästa men det fanns inte en enda i bilen.
Citera
2018-09-11, 12:32
Medlem
Det är nog mer vanligt att problem med värme/ventilation/AC beror på nåt annat fel än bara värmereglagen på instrumentpanelen. Det kan vara flödesreglage för kylvätskan in till värmeelementet, fördelningsspjäll etc etc.

Jag skulle börjat med att läsa ut felkoder, för på moderna bilar kan det finnas felkoder inte bara för motor/transmission, utan även för elstolar, elhissar, AC/ventilation etc etc.

Då kanske du får mer klarhet var och hur du bör fortsätta felsökningen, vilket kan vara bättre än att bara byta prylar på måfå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in