• 2
  • 3
2018-09-16, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Lånar inte ut att jag får något tillbaka. Tar 10% av vänner och 5% av familjemedlemmar även om det bara hänt en gång och det var när syrran lånade 700kr. Vill de inte betala så behöver de heller inte låna.
Är det korrekt att du har ett inbrottslarm på soptunnan?
Citera
2018-09-16, 09:34
Medlem
aina08s avatar
Har tyvärr inte så stor ekonomisk frihet att jag kan hjälpa andra speciellt mycket men försöker att vara en god medmänniska när det går.
Min familj har alltid haft dåligt med pengar och nu när mina föräldrar blivit gamla och har en rejält kass pension försöker jag hjälpa dom när jag tycker att det verkar behövas. Dom säger aldrig nåt men ibland märker man att det behövs. Det är sällan med pengar utan oftast med praktiska saker som kan göra livet lite enklare, i stort som smått. Prioriterar även att köpa julklappar till dom före alla andra, då kan man köpa sånt som dom annars tackar nej till men som man vet att dom egentligen behöver. Dom har hjälpt mig när jag var ung och dom har alltid hjälpt andra (både inom familjen men också helt okända) trots små förutsättningar så nu bör dom få hjälp tillbaka.

En av mina (fd) bästa och äldsta vänner vann högsta vinsten på triss för ett antal år sen. Jag var den som grattade honom och tyckte att han var värd det, men har ingen kontakt med honom längre då han förändrades till en helt okänd person i samma ögonblick. Köpte bil, båt, resor osv och plötsligt var han "lite bättre" till skillnad mot sina tidigare vänner. Han skaffade nya vänner och ett helt annat liv. Riktigt sunkigt.
Även jag drömmer om att vinna "storvinsten" på typ Lotto eller nåt. Då hade ja förändrat många människors liv. Hade velat göra skillnad för dom som verkligen inte har något alls, hemlösa osv. Men jag hade aldrig glömt mina vänner och de som alltid stått mig nära.

När man var yngre lånade man ibland pengar av kompisar och tvärt om men de rörde sig sällan om stora belopp. Man bjöd den som inte hade ibland om man tex skulle ut och käka osv och någon annan gång blev man själv bjuden tillbaka.
Jag tycker det ska va så, att man ger och får. Vad summan är spelar inte så stor roll utan mer att man har en god tanke.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in