2018-09-11, 09:02
Medlem
Kanske om det gäller närmsta familjen, Kan tänka mig att låna pengar till vänner men det har inte inträffat än då ingen har haft behov av att låna pengar.
Citera
2018-09-11, 10:16
Medlem
Det suger när man måste gå in och hjälpa närmaste släkten med en massa pengar.
Men vad gör man?

I samband med konkurser är ju risken står att de har stökat på ordentligt med det
ekonomiska och att det behövs advokathjälp, återköp av pantsatt egendom etc.

Var med på den här resan för ett antal år sedan när jag fick gå in och ekonomiskt
stötta med en ordentlig summa pengar för att reda upp den ekonomiska härvan.
Det sög ordentligt och personligen blev man ordentligt nedstämd.

I efterhand har det visat sig att beslutet var det riktiga och härvan reddes upp
sakta men säkert, men lång tid tog det.
Senast redigerad av Mrbosun 2018-09-11 kl. 10:24.
Citera
2018-09-11, 11:24
Medlem
Jag tror man bara hjälper deras problem genom att ge dem kryckan att fortsätta spendera.
I min bekantskap har jag väldigt många som har problem med att de spenderar för mkt, inte att de får för lite inkomster. Jag skulle aldrig stjälpa dem genom att ge dem pengar. Låna ut i nödfall ja, men på dessa personer rinner pengarna mellan fingrarna för de ska fika, ha senaste iphonen osv.
Samma personer som klagar över att lönen är slut är samma personer som lagt upp flera bilder på fin-fika, hotell vistelser osv.

De av mina vänner som har bra ställt eller rättare sagt, de rättar sig efter deras inkomster så skulle jag inte ha några problem att låna ut om det skulle visa sig att något extremt oväntat hänt.
Citera
2018-09-11, 12:04
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senlop
Om det gäller en nära vän eller familjen.?

Kan du tänka dig att skänka bort 1000 tals kanske 10 000 tals kronor?

Hur generös är du?
Skänker 1000 kronor var till brorsönerna på julen. Lånade ut 13.000 € till några vänner i Spanien för att sätta igång en verksamhet. Samtidigt vägrar jag swischa över pengar till "pundar polare" som hör av sig sent på helgerna, eftersom jag vet att dom kommer snorta upp det på ett par minuter.
Citera
2018-09-11, 14:38
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darksecret
Jag som ekonomisk oberoende är väldigt generös emot mina nära vänner. Man ska hjälpa dom man bryr sig om.

Retorisk fråga:
Är det generöst att ge bort något man själv är oberoende av?
Citera
2018-09-11, 14:56
Medlem
Man ger lite mer än man skulle. Å sen blir man testad genom livet. Sen ser man vilka som var värda det. Ger man lillfingret så tar dom hela handen. Rätt bra uttryck. Men det gör inget för livet är så kort iaf . Så dålig erfarenhet är också en kul händelse vill inget ska vara ogjort.

Lite surt när man märker att man inget får själv när man behöver hjälp å då blir man en sur liten gubbe
Citera
2018-09-11, 17:51
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Man ger lite mer än man skulle. Å sen blir man testad genom livet. Sen ser man vilka som var värda det. Ger man lillfingret så tar dom hela handen. Rätt bra uttryck. Men det gör inget för livet är så kort iaf . Så dålig erfarenhet är också en kul händelse vill inget ska vara ogjort.

Lite surt när man märker att man inget får själv när man behöver hjälp å då blir man en sur liten gubbe
Jag är mycket restriktiv med vad jag ger bort. Problemet är att många som behöver pengar, behöver det just för att de prioriterar som mongos, typ krogen, onödiga köp, före mat o hyra. Sen brukar de ju tigga pengar mest hela tiden. Känner lite sånt folk och de får fan inte ett öre av mig!

Men skötsamma polare som skulle behöva, där skulle jag inte tvekat en sekund att låna ut typ 50k, men eftersom de är skötsamma så händer det ju inte!
Citera
2018-09-11, 18:04
Medlem
NSSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag är mycket restriktiv med vad jag ger bort. Problemet är att många som behöver pengar, behöver det just för att de prioriterar som mongos, typ krogen, onödiga köp, före mat o hyra. Sen brukar de ju tigga pengar mest hela tiden. Känner lite sånt folk och de får fan inte ett öre av mig!

Men skötsamma polare som skulle behöva, där skulle jag inte tvekat en sekund att låna ut typ 50k, men eftersom de är skötsamma så händer det ju inte!

Detta.

De som aktivt tigger pengar gång på gång för ett konsumtionsrus, får inget, men de som man faktiskt kan tänka sig stödja finansiellt behöver ju ofta ingen hjälp.

För min del så spelar familj eller vän ingen roll, det är helt och hållet beroende på individen.
Men jag kan nog alltid bjuda på en glass eller så i sommartider oavsett, men det var nog inte det frågeställningen handlade om.
Citera
2018-09-11, 21:51
Medlem
Citat:
Jag som ekonomisk oberoende är väldigt generös emot mina nära vänner. Man ska hjälpa dom man bryr sig om.

Ja man ska hjälpa vänner (flytta, bära, goda råd, klapp på axeln), men man ska aldrig blanda in pengar i vänskap för då skadas vänskapen.
Citera
2018-09-11, 22:27
Medlem
Citat:

Nja, den där köper vi inte riktigt.

Försök igen.
Citera
2018-09-15, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurConanDoyle
Jag tror man bara hjälper deras problem genom att ge dem kryckan att fortsätta spendera.
I min bekantskap har jag väldigt många som har problem med att de spenderar för mkt, inte att de får för lite inkomster. Jag skulle aldrig stjälpa dem genom att ge dem pengar. Låna ut i nödfall ja, men på dessa personer rinner pengarna mellan fingrarna för de ska fika, ha senaste iphonen osv.
Samma personer som klagar över att lönen är slut är samma personer som lagt upp flera bilder på fin-fika, hotell vistelser osv.

De av mina vänner som har bra ställt eller rättare sagt, de rättar sig efter deras inkomster så skulle jag inte ha några problem att låna ut om det skulle visa sig att något extremt oväntat hänt.

Håller helt med här. Många verkar vägra inse att det inte är deras inkomst det är fel på utan deras utgifter. De bara spenderar och spenderar och sen kommer de och ber om lån. Oftast är det precis samma personer som strular när det kommer att betala tillbaka också...
Citera
2018-09-15, 17:27
Medlem
Lånar inte ut att jag får något tillbaka. Tar 10% av vänner och 5% av familjemedlemmar även om det bara hänt en gång och det var när syrran lånade 700kr. Vill de inte betala så behöver de heller inte låna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in