2021-09-07, 20:26
Medlem
Tips for å finne bilde:

8.oktober 2010 fylte den siktede 40 år. Det er bursdagshilsen i Haugesunds Blad. Mest sannsynlig bilde som jeg kan se. For å åpne artikkelen må man ha spesiell autorisasjon eventuelt dra fysisk på biblioteket og lete i HA 8 oktober 2010.
Citera
2021-09-07, 21:08
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Dødstidspunktet ble flyttet. Det ble først anslått at B døde ca 01:00. Men det passet ikke for etterforskningslederen fra helvete, så han flyttet dødstidspunktet til ca 00:30, fordi han ville ha det til å stemme med sin egen for tiden hotte og aktuelle bilteori. For å underbygge dette ble mageinnholdet hennes sendt til nye undersøkelser hos Rettsmedisinsk Institutt. Og kom aldri frem. Det forsvant på veien. Og dukket aldri opp igjen.

Dette stemmer ikke overens med det de sier i serien. Rettsmedisinsk sa at døden inntraff før kl. 01.00, mest sannsynlig kl. 00:30. Dette står i SFs notater fra den perioden. Hans Petter Aass skrev dette i VVG på bakgrunn av opplysninger fra SF. Senere flyttet SF tidspunktet til 01:30. Aass vitnet om dette i retten, og benektet at han hadde sagt dette til Aass. Aass uttaler i serien at SF «løy under ed» i retten. Men SFs notater har som sagt avslørt at han forholdt seg til 00:30 i begynnelsen av etterforskningen, når hypotesen var at BT hadde ankommet åstedet i bil og mest sannsynlig blitt tatt av dage av sjåføren.
Citera
2021-09-07, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tortochot
Dette stemmer ikke overens med det de sier i serien. Rettsmedisinsk sa at døden inntraff før kl. 01.00, mest sannsynlig kl. 00:30. Dette står i SFs notater fra den perioden. Hans Petter Aass skrev dette i VVG på bakgrunn av opplysninger fra SF. Senere flyttet SF tidspunktet til 01:30. Aass vitnet om dette i retten, og benektet at han hadde sagt dette til Aass. Aass uttaler i serien at SF «løy under ed» i retten. Men SFs notater har som sagt avslørt at han forholdt seg til 00:30 i begynnelsen av etterforskningen, når hypotesen var at BT hadde ankommet åstedet i bil og mest sannsynlig blitt tatt av dage av sjåføren.

Jeg har bladd i boken og fant episoden med flytting av dødstidspunkt der. Jeg satt igjen med et inntrykk av en etterforskningsleder, som hadde sine idéer og hypoteser, og som forsøkte å få bevismaterialet til å stemme med de.

Dette med at mageinnholdet ble sendt til ny analyse, og forsvant underveis, står også i boken.

Jeg har sjelden blitt så sint av å lese noe. Eller aldri. Det er så provoserende.
Citera
2021-09-07, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Her trekker du frem alt det vesentlige!

Jeg har samtidig en følelse av at for politiet som sitter midt oppi det så blir det slik at man ikke ser skogen for bare trær.

Alt "støyet" som de må forholde seg til når sjelden ut til publikum, men allikevel så blir det til slutt uforståelig at de ikke ettergår så (for oss) åpenbare ting.

Handler/handlet det om ressurser? At de måtte velge i hvilken retning de skulle fokusere og ikke hadde ressurser til å følge andre grener?

heller massiv inkompetanse i etterforskningsledelsen, og / eller , kan man iallefall lure på, en etterforkningsledelse som kanskje ikke var så nøye på om rett mann ble tatt.
Citera
2021-09-07, 22:18
Medlem
Citat:
Så du mener dårlig lommelykt er god nok forklaring på at disse to ikke gikk de ... hva var det ... 10-15-20 meterne innenfor grinden for å sjekke krattet? Det var jo et synlig blod og slepespor mot krattet.

Jeg synes dette er helt skandaløst. Jeg har ikke ord.

Det er ikke det minste skandaløst, klokka fire om natta er det mørkt og ikke egnet tidspunkt for å sjekke ut mulig tjuvslakt. De hadde virkelig ingen grunn til å tro at det gjaldt noe mer alvorlig forbrytelse, da ville de selvsagt opptrådt helt annerledes. Og som du har fått bevist så ble dette ikke holdt skjult og omtalt i media. Men i stede for innrømme at din teori er tilbakevist så fortsetter du din frie diktning.
Citera
2021-09-07, 22:45
Medlem
Dette kan ha fremkommet tidligere i tråden, kanskje, men...Når ble BT etterlyst ? Visste politiet at hun var savnet kl. 04.00 på natta? Eller kom hennes forsvinning frem i lyset når hun ble funnet klokka 08.00 på morgenen?

I så fall er det kanskje ikke så rart om de ikke undersøkte så nøye i kratt og slikt, om de ikke hadde noe spesielt å lete etter der... Det var vel ikke hverdagslig at noen ble drept i området.
Citera
2021-09-07, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POTUS79
Det er ikke det minste skandaløst, klokka fire om natta er det mørkt og ikke egnet tidspunkt for å sjekke ut mulig tjuvslakt. De hadde virkelig ingen grunn til å tro at det gjaldt noe mer alvorlig forbrytelse, da ville de selvsagt opptrådt helt annerledes. Og som du har fått bevist så ble dette ikke holdt skjult og omtalt i media. Men i stede for innrømme at din teori er tilbakevist så fortsetter du din frie diktning.

Men det var Birgitte som var blitt drept. Hennes blod som lå i en pøl på veien. En drapsmann hadde slept henne inn gjennom grinden og mot buskene.

En helt utilgivelig feil. Som jeg tror de involverte må ha opplevd svært smertefull og skammelig i ettertid.

Jeg registrerer at du ikke er enig med meg i det. Deg om det.
Citera
2021-09-07, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Usedvanlig dårlig forsøk på hersketeknikk.

Påstanden din var som følger:

Ergo burde det jo ikke være nevneverdig komplisert å enten utdype eller henvise til hva du tidligere har skrevet som underbygger påstanden.

Komisk nok kjenner jeg de involverte, bortsett fra siktede.

Den siktede ble, av flere uavhengige kilder, trukket frem som moduskandidat:
- Ung seksualforbryter som ved flere anledninger har gått til angrep på kvinner (seksuelt motiverte overfall), grov vold tett opp mot drapsforsøk.
- Bil som kunne stemme med observasjoner som man mener er av Birgitte Tengs i Kopervik, som også stemmer med observasjonene i retning åstedet i et tidsrom som er høyst interessant.
- Godt kjent i området.
- Ingen alibi

At fetteren var under mistanke er på ingen som helst måte uforståelig, men at det skal ha vært mye mer som pekte mot fetteren fremstår mildt sagt som noe uklart.

Det virker ikke som om vi er så uenige. Det er ikke alle som ser ut til å forstå at det faktisk var grunner til at fetteren ble mistenkt.

Problemet med mannen som nå er siktet, var at ingen hadde sett ham i Kopervik eller i nærheten av åstedet. Han ble også en periode utelatt på grunn av håret. Fetteren kunne forholdsvis enkelt knyttes til åstedet, fordi han kunne passert der på vei hjem, og et vitne mente han løy om bevegelsene sine denne natta. I tillegg var det som tidligere nevnt flere som mente oppførselen hans før drapet gjorde ham til moduskandidat, og oppførselen etter drapet var mistenkelig.

Selv har jeg lenge mistenkt en helt annen enn fetteren, og mannen som nå er siktet. Så feil går det an å ta.

Det er jo synd at de som mener at man enkelt burde pekt ut mannen som nå er siktet, ikke har satt seg inn i saken på et tidligere tidspunkt. Opplysningene har jo vært kjent i lang tid.
Citera
2021-09-07, 23:13
Medlem
Citat:
Men det var Birgitte som var blitt drept. Hennes blod som lå i en pøl på veien. En drapsmann hadde slept henne inn gjennom grinden og mot buskene.

En helt utilgivelig feil. Som jeg tror de involverte må ha opplevd svært smertefull og skammelig i ettertid.

Jeg registrerer at du ikke er enig med meg i det. Deg om det.

Ja, men det kunne jo ikke de vite, hun var ikke savnet, det var ingen meldinger om noe som kunne knytte et menneske til funnet. Politifolk er ikke synske, og det er kun du som har hengt deg opp i noe - og lagd deg en helt absurd konspirasjonsteori om at politiet ønsket å holde det skjult og selv når du får vite at det var omtalt i media dager etterpå så fortsetter du bare videre på samme spor.
Citera
2021-09-07, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Dette kan ha fremkommet tidligere i tråden, kanskje, men...Når ble BT etterlyst ? Visste politiet at hun var savnet kl. 04.00 på natta? Eller kom hennes forsvinning frem i lyset når hun ble funnet klokka 08.00 på morgenen?

I så fall er det kanskje ikke så rart om de ikke undersøkte så nøye i kratt og slikt, om de ikke hadde noe spesielt å lete etter der... Det var vel ikke hverdagslig at noen ble drept i området.

Hvis politifolk ikke skal ha plikt til å undersøke blodspor, uansett hvor ubeleilig det måtte være for de, hvor og når de måtte snuble over et ukjent blodspor, ja da vet ikke jeg hva vi skal med politi i det hele tatt.

Birgitte ble funnet ca 09:00 på morgenen lørdag 6. mai 1995, av en bonde som enten "så etter noen sauer" og eller oppdaget at grinden sto åpen og fant henne i krattet.

I mellomtiden hadde en annen politimann latmannsluftet hunden sin langs Gamle Sundsveg, hunden løp løs bak bilen, stakk seg vekk og måtte kalles inn igjen. Sannsynligvis har hunden funnet Birgitte og forstyrret åstedet.
Citera
2021-09-07, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen

Problemet med mannen som nå er siktet, var at ingen hadde sett ham i Kopervik eller i nærheten av åstedet.

Dette stemmer ikke, politiet sjekket biltrafikken og da dukket hans navn opp. Det var til og med rapporter om at en ung kvinne som kunne være Birgitte snakket med en bil av samme farge som den siktede hadde.

Dette innlegget forklarer jo veldig bra hvordan saken kunne ha blitt oppklart om de hadde gått etter han i 1995.
Citera
2021-09-07, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POTUS79
Dette stemmer ikke, politiet sjekket biltrafikken og da dukket hans navn opp. Det var til og med rapporter om at en ung kvinne som kunne være Birgitte snakket med en bil av samme farge som den siktede hadde.

Dette innlegget forklarer jo veldig bra hvordan saken kunne ha blitt oppklart om de hadde gått etter han i 1995.

Hvor ble han observert?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in