2026-04-08, 23:12
  #4477
Medlem
rex144s avatar
Det är en fantastisk TV-serie dock tvivlar jag att en psykiater skulle ha en så kort kjol när hon tog emot patienter. Dessutom försöker hon täcka över sina lår men kjolen är alldeles för kort, den är också för kort för henens ålder.
Det är oprofessionellt.

En annan sak jag undrar över är att hon ägnar sig åt klassisk psykoterapi... och sådant gör inte psykiatriker.
Citera
2026-05-29, 22:31
  #4478
Medlem
Min favoritserie. Den enda serie som är lysande från första till sista säsong. Okej, det finns några avsnitt som är meh eller som irriterar sig. Vissa grejer som är planterade för effekt, typ den biffiga livvakten som tony spöar för att bevisa att han är alpha.

Men james gandolfinis prestation är det bästa jag har sett på tv.

Vilka är era favoritprestationer?

Jävligt underskattade är han som spelar artie
Även mikey och uncle jun

Edie falco är magisk
Citera
2026-05-29, 22:41
  #4479
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Min favoritserie. Den enda serie som är lysande från första till sista säsong. Okej, det finns några avsnitt som är meh eller som irriterar sig. Vissa grejer som är planterade för effekt, typ den biffiga livvakten som tony spöar för att bevisa att han är alpha.

Men james gandolfinis prestation är det bästa jag har sett på tv.

Vilka är era favoritprestationer?

Jävligt underskattade är han som spelar artie
Även mikey och uncle jun

Edie falco är magisk
1. Jackie April den äldre. Han var närmast att få rollen som Tony och hade den tills Gandolfini gjorde sin audition. Jag skulle vilja ha med honom mer i serien på något sätt
2. Richie April. Perfekt som ond bitter galning
3. Ralph Cifaretto. Perfekt som glassig galning. Viktig karaktär för att inte göra serien för deprimerande för tidigt.

Edit: Bäst är såklart James Gandolfini, men det är underförstått.
Citera
2026-05-29, 23:19
  #4480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
1. Jackie April den äldre. Han var närmast att få rollen som Tony och hade den tills Gandolfini gjorde sin audition. Jag skulle vilja ha med honom mer i serien på något sätt
2. Richie April. Perfekt som ond bitter galning
3. Ralph Cifaretto. Perfekt som glassig galning. Viktig karaktär för att inte göra serien för deprimerande för tidigt.

Edit: Bäst är såklart James Gandolfini, men det är underförstått.

Frank Vincent såklart, briljant som phil. Också han som spelar Larry. Många från goodfellas..

Jackie jr såhär man ju alldeles för lite av för att skaffa sig en uppfattning..

Jackie jr den yngre var absolut den sämsta skådisen i serien. Vilken jävla miss. Varenda scen han är med i sjunker som en sten
Citera
2026-05-30, 12:17
  #4481
Medlem
För att inte tala om vince curatola. Som spela johnny sacks. Fantastisk
Citera
2026-06-02, 19:29
  #4482
Medlem
-GGs avatar
Allt medan man/jag tittar inser jag hur mycket jag vill hitta och se Tonys mänsklighet och samvete, på ett nästan desperat vis. Men man och jag tvingas inse vilken sociopat han är och att där inte finns mycket att hämta när man har skrapat på ytan.

Att Tony dör i sista avsnittet är den jävla balansen återställd i universum och att behovet av rättvisa äntligen är mött. Tony är bara bättre för att de andra runt honom är sämre och mer "unlikable", så Tony blir den ende som framstår som rationell och logisk som ledare.


Annars vänder jag mig generellt emot att Hollywood beskriver relationer som "komplexa", "passionerade" och "explosiva" för att få de att låta som större än störst och bortom förstånd. Tonys och Carms relation är en sådan, i Dallas har vi JR och Sue Ellen.

Men poängen är väl snarare att de inte har så mycket relation när allt kommer omkring. Det är snarare bekväma överenskommelser och transaktioner de lever efter. De saknar äkthet och sann respekt för varandra och de har heller ingen djup vänskap att bygga det på. Att beskriva det på Hollywood-vis blir så banalt.
__________________
Senast redigerad av -GG 2026-06-02 kl. 19:33.
Citera
2026-06-03, 12:21
  #4483
Medlem
-GGs avatar
Jaja.

Det är bara att följa med Tony och resten av karaktärerna ner i undergången, och konsumera och njuta av kaoset relativt smärtfritt.

Det är skönt att slippa komplicerade budskap och pekpinnar.

Och att en serie med så många sociopater och skurkar, att ändå då Livia är det mest svarta hålet säger mycket om seriens genialitet och hur den alltid kommer att leva vidare. Det är Livia som är med på olika listor om "TV-historiens bästa skurkar" och liknande. Som Melfi säger till Tony: Den där gamla tanten har en enorm makt!


Jag gillar också att Tony aldrig säljer sig billigt hos Melfi. När hon försöker "mamma ner det för mycket", så svarar Tony faktiskt på ett sätt som också nog hade varit min egen respons; att han inte är en mammagris utan en vuxen man.

You making me out to be some fucking mama's boy. I'm a man.

Detta gillar jag med Tony, att han alltid behöll en slags vuxen värdighet i terapin i stället för att falla ner i gropen där alla ska gråta, kapitulera och "födas igen" för att läka sina sår och trauman.
Citera
2026-06-05, 22:31
  #4484
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det är en fantastisk TV-serie dock tvivlar jag att en psykiater skulle ha en så kort kjol när hon tog emot patienter. Dessutom försöker hon täcka över sina lår men kjolen är alldeles för kort, den är också för kort för henens ålder.
Det är oprofessionellt.

En annan sak jag undrar över är att hon ägnar sig åt klassisk psykoterapi... och sådant gör inte psykiatriker.
Hon är usel. Herren som läxade upp Carmela är en riktig psykolog. Underbart att se den scenen.

Kollar om på serien just nu och den har sjunkit i mina ögon.
Citera
2026-06-05, 22:43
  #4485
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McJesus
Hon är usel. Herren som läxade upp Carmela är en riktig psykolog. Underbart att se den scenen.

Kollar om på serien just nu och den har sjunkit i mina ögon.

Ingen psykiatriker hade visat brösten och haft kort kjol när hon möter patienter.
Regissören hade kunnat uppnå liknande sexuell spänning om hon var klädd i långbyxor och tröja som täckte brösten. Det var overkill...
Jag vet inte ens om sådan klädsel hade accepterats på en myndighet eller annan institution.

Dessutom var hon för gammal för en sådan kjol.

Hon liknade en sexterapeut,... som ska efter det inledande samtalet gå med patienten till andra rummet där det finns en säng och lära honom sextekniker.
Citera
2026-06-14, 12:42
  #4486
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McJesus
Hon är usel. Herren som läxade upp Carmela är en riktig psykolog. Underbart att se den scenen.

Kollar om på serien just nu och den har sjunkit i mina ögon.

Sjunkit?!
Citera
2026-06-14, 12:59
  #4487
Medlem
XtraXs avatar
Inget fel att ha en psykolog som på minner om Lisa-Ann.

Kul när de åker till Italien och Christopher knarkar hela resan och italienarna ignorerar Paulies försök att vara social.

Commendatori.
Buongiorno.
Cocksuckers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in