2007-10-21, 22:43
Medlem
Fula Gubbens avatar
Tror inte Tony blev knäppt, ville de skjuta honom så hade de knallat in, skjutit honom, och knallat ut. Inte suttit och väntat ett tag, och sedan gått in på toaletten... så ser morden aldrig ut i "Sopranos", även om de kanske gör det i Hollywood-filmer.

Parallellen till Gudfadern funkar inte riktigt heller, eftersom hela anledningen till att Michael Corleone först går in på toan innan han skjuter Solozzo och snuten är att han blivit muddrad innan, och har en pistol gömd därinne. Helt andra förutsättningar.

Tyckte dock det var ett ganska coolt slut.
Citera
2007-10-21, 22:45
Medlem
Blev också besviken direkt efter, men bara någon halv minut in på eftertexterna började jag tänka att det var ett suveränt slut. Att inte veta är ju fan så mycket bättre än att se Tonys hjärnsubstans på väggen. Det öppnar för diskutioner i t.ex fikarum och forum som detta. Don´t stop believing sjöng de ju..
Citera
2007-10-21, 22:47
Medlem
JesseMontgomerys avatar
Jag har inte hunnit se hela serien ännu, utan bara kollat då och då, & jag gillar den skarpt, man borde ta sig an och se alla sex? säsonger
Citera
2007-10-21, 22:55
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snow_man
Om ni inte noterade det så tänkte Tony tillbaka på när han och Bobby pratade om vad som händer när man dör. Ett av alternativen var väl att det bara blev svart, är rätt säker på att det var det som menades med att dra upp den tillbakablicken.

Tack så mycket. Nu kan jag sova.
Citera
2007-10-21, 22:56
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Tror inte Tony blev knäppt, ville de skjuta honom så hade de knallat in, skjutit honom, och knallat ut. Inte suttit och väntat ett tag, och sedan gått in på toaletten... så ser morden aldrig ut i "Sopranos", även om de kanske gör det i Hollywood-filmer.

Parallellen till Gudfadern funkar inte riktigt heller, eftersom hela anledningen till att Michael Corleone först går in på toan innan han skjuter Solozzo och snuten är att han blivit muddrad innan, och har en pistol gömd därinne. Helt andra förutsättningar.

Tyckte dock det var ett ganska coolt slut.

Men kan parallelen varit mer som en tanke, eller ungefär bild som de inte visar men låter en tänka till. Hmm dåligt förklarat, menar inte att han då ska hämtat en pistol på toan då. Utan mer att de hänvisar till scenen, på så sätt. Resturang - döden, samt till att det bara blir svart när man dör, ingen förvarning eller något som andra redan har skrivit. Att de båda går ihop.
Citera
2007-10-21, 23:03
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Men kan parallelen varit mer som en tanke, eller ungefär bild som de inte visar men låter en tänka till. Hmm dåligt förklarat, menar inte att han då ska hämtat en pistol på toan då. Utan mer att de hänvisar till scenen, på så sätt. Resturang - döden, samt till att det bara blir svart när man dör, ingen förvarning eller något som andra redan har skrivit. Att de båda går ihop.
Det är klart att det kan vara en blinkning åt den scenen även om allting inte stämmer. Jag tolkade det för min del som att mannen vid bardisken var polis. Tyckte att Tony tittade åt hans håll (och kanske t.o.m. såg smått road ut vid något tillfälle) som om han var fullt medveten om situationen.
Citera
2007-10-21, 23:36
Medlem
Det där med att det blev svart ska enligt Chase själv inte ha någonting med Tonys och Bobbys tidigare snack att göra utan istället referera till det allra första avsnittet någonsin där samma svarta bild används då vi zappas in i Tonys liv.

Första gången: Inzappning
Andra gången: Utzappning
Citera
2007-10-21, 23:37
Medlem
Slutet är ju väldigt öppet för tolkning och jag säger inte att någons tolkning är fel. Chase har ju lagt in alla möjliga detaljer som pekar på att Tony antingen blir skjuten eller vice versa. Finns argument för både och med andra ord. Jag vet inte riktigt vad jag ska bestämma mig för.

Jag vill dock tro att flashbacken som Tony har samma avsnitt (eller avsnittet innan?) där han och Bobby diskuterar om att man inte hör eller ser något när man blir skjuten har en betydelse. Läste någonstans att det dessutom fanns potentiella gärningsmän på restaurangen (tänkte inte på det själv) vars liv Tony på något sätt förstört i tidigare säsonger. Detta är jag dock inte säker på då jag inte hann reflektera över det när jag såg avsnittet.

Läste också någon annanstans att skulle vara vi publiken som blir "whacked" men det är en teori jag tycker lät lite väl fritolkat för att jag ska haka på.

Skulle vara intressant och höra vad seriens skapare David Chase själv tänkt sig eller om han har tänkt något om vad han själv anser hända. Slutscenen visar verkligen hur genialt duktig Chase är på att bygga upp stämningar i Sopranos genom enbart bilder. Man är ju säker på att något är på gång att hända.

JesseMontgomery: Du borde absolut kolla upp samtliga av Sopranos säsonger. Jag kan se om dem hur många gånger som helst. Det är tidernas bästa TV-serie.
Citera
2007-10-21, 23:40
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Det är klart att det kan vara en blinkning åt den scenen även om allting inte stämmer. Jag tolkade det för min del som att mannen vid bardisken var polis. Tyckte att Tony tittade åt hans håll (och kanske t.o.m. såg smått road ut vid något tillfälle) som om han var fullt medveten om situationen.

Polis, eller kanske bara någon som kände igen Tony från media som berömd maffia-boss...

I vilket fall, tack och hej till en av de bästa TV-serierna någonsin... även om den blev lite väl deppig med tiden.

- F.G
Citera
2007-10-22, 00:20
Medlem
JesseMontgomerys avatar
JesseMontgomery: Du borde absolut kolla upp samtliga av Sopranos säsonger. Jag kan se om dem hur många gånger som helst. Det är tidernas bästa TV-serie.[/quote]

Jag ska helt klart ta och göra det.
Citera
2007-10-22, 00:24
Medlem
xxxandors avatar
En kille som förklarar slutet med bra poänger om varför Tony överlevde.

http://www.youtube.com/watch?v=79PoQizCZc4

En bra film om varför Tony dog, med mycket intressant fakta som inte har varit uppe i denna tråden än.

http://www.youtube.com/watch?v=r4kgxbTqz_Y&mode=related&search=

Minna favorit Slut på Sopranos!

http://www.youtube.com/watch?v=7EwUG2nSLdw

http://www.youtube.com/watch?v=g7qzDvZ7JV0&NR=1
Citera
2007-10-22, 01:20
Medlem
Ballooos avatar
Om det är någon serie jag kommer sakna så är det den här, Sopranos är bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in