2018-09-07, 21:47
Medlem
Har nu taggat ner lite med karriären och skaffat mig något av en reträttpost där jag inte behöver jobba ihjäl mig men ändå drar in helt ok med pengar (men inga fantasisummor). Jobbet är väldigt säkert, kollegor skojar om att vi sitter mer säkert än en amerikansk Supreme Court Justice. Har tänkt sitta här till pensionen vid mitt skrivbord och skriva onödiga rapporter och ta tvåtimmarsluncher.

Hursomhelst, nu till mitt bryderi. Jag har bestämt mig för att spara 8000 dollar var fjärde vecka rakt in på indexfonder. Utöver det runt 35k USD pre-tax in i pensionsfonder (401k, top hat). Totalt alltså runt 140k USD per år. Resten tänkte jag leva upp och unna mig livets goda och i slutet av året stoppa undan om det blivit något över. Pensionen hoppas jag blir av om 20-25 år.

Hur mycket kan man räkna med att få ihop om man sparar 140k USD i lågavgiftsfonder i 20 år tror ni? Klarar man sig genom pensionen? Funderar även på om jag kan dryga ut det hela med en svensk garantipension som en liten krydda men det är väl inga större summor.

Förutom indexfonder, finns det kanske bättre alternativ? Typ hyra ut lägenheter? Helst något som inte kräver mycket arbetsinsats.
Citera
2018-09-07, 22:14
Medlem
Historiks sätt går index ca 10% om året alla fall långsiktigt. Eftersom du tänker placera pengar månadsvis kommer du garanterad följa index rätt bra både justerad för upp och nedgångar som kommer komma.

Så säg 8k$ månad i 20 år:

8% avkastning ca 4.7M$
10% avkastning ca 6M$

Om du bara tänker leva på avkastning blir det ändå ok summa per år, tänk på du får ta hänsyn till inflation med. Samt räkna bort avgifterna för fonderna vilket drar ner faktiska summan lite beroende hur stor %.
Citera
2018-09-07, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Historiks sätt går index ca 10% om året alla fall långsiktigt. Eftersom du tänker placera pengar månadsvis kommer du garanterad följa index rätt bra både justerad för upp och nedgångar som kommer komma.

Så säg 8k$ månad i 20 år:

8% avkastning ca 4.7M$
10% avkastning ca 6M$

Om du bara tänker leva på avkastning blir det ändå ok summa per år, tänk på du får ta hänsyn till inflation med. Samt räkna bort avgifterna för fonderna vilket drar ner faktiska summan lite beroende hur stor %.

Tycker du att indexfonder är en ok strategi? 8-10% per år leder ju inte till att man kan köpa en vingård eller så. Om man däremot lagt allt i amazon för tio år sedan... men det är ju mer gambling.
Citera
2018-09-08, 00:03
Medlem
SophieNeveus avatar
Tycker inte att en majoritet av ditt sparande ska vara i just indexfonder, aktier kan likväl vara ett mycket bra alternativ för dig. Särskilt om du har lite kapital att spela med och 8000 usd i månaden kan bli oerhört mycket.
Amazon, Nvidia, Apple och Microsoft är alla intressanta aktier som har ökat mycket i värde de senaste åren och ser ut att ha god tillväxt och fortsatta utvecklingsmöjligheter.
Citera
2018-09-08, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Tycker du att indexfonder är en ok strategi? 8-10% per år leder ju inte till att man kan köpa en vingård eller så. Om man däremot lagt allt i amazon för tio år sedan... men det är ju mer gambling.

Nej för mig är det inte det, men beror vad du är ute efter. Om du endast vill stoppa in pengar varje månad utan bry dig något så då passar index fonder bra.

Annars måste du ta mer aktiva val och hålla mer koll på din portfölj och även justera med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in