2018-09-07, 14:00
Medlem
Thraxxs avatar
Gud så irriterande det är att ständigt byta T-shirt för att man har såna lökringar under armarna och hela ryggen på T-shirten är mörk av svettningar! Jag är mer eller mindre ständigt varm och mår väldigt illa när jag blir lite för varm, och svettas väldigt lätt för små saker. Tar jag en rask promenad i varmt eller kallt väder så antingen svettas jag eller kallsvettas jag oavsett. Får alltid upp min kroppstemperatur väldigt snabbt och lätt och svetten bara rinner överallt på kroppen! Ska jag gå ett par 100 meter och köpa lite mjölk som ett exempel så är jag dyngsur i svett och helt glansig i pannan av svett och på magen och på ryggen.

Jag tar nästan till 99% alltid kallduschar för att jag är så varm hela tiden och sover alltid med fönstret uppe oavsett om det är på vintern i minus 10-15 Celsius det spelar ingen roll. Ibland känns det som jag håller på att svimma och brinna upp så varm jag är, huden verkligen är brännhet vissa dagar och det enda som hjälper är att kyla ner sig med iskallt vatten en längre stund eller stå rakt framför fläkten på max i kalsonger tills man nästan börjar frysa.

Vad fan ska jag göra alltså? Orkar inte gå med ett glansigt svettigt ansikte ständigt för minsta lilla eller vara svettig över hela kroppen och känna mig varm hela tiden alltså!
Citera
2018-09-07, 14:04
Medlem
Silltunnas avatar
Jag med. Jag kan inte frysa. Använder aldrig jacka om det inte är kallare än 10 minus ute. Går oftast omkring i T-shirt året runt. Denna sommaren har varit ett helvete.
Citera
2018-09-07, 14:06
Bannlyst
Jag har samma problem och har försökt anpassa livet därefter.
Alltid funktionströjor som man kan svettas i utan att det syns, Absolut Torr under armarna, försöker stressa så lite som möjligt osv.
Men visst är det jobbigt.
Citera
2018-09-07, 14:21
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba33
Jag har samma problem och har försökt anpassa livet därefter.
Alltid funktionströjor som man kan svettas i utan att det syns, Absolut Torr under armarna, försöker stressa så lite som möjligt osv.
Men visst är det jobbigt.

Det spelar då ingen roll vad jag använder svettas igenom allting jackor tröjor t-shirts tills hela jag är dränkt i svett, samma på arbetet medans alla andra är hyfsat torra efter arbetet kommer jag med dyngsura arbetskläder som måste tvättas och torkas varje dag. Och ja det är fruktansvärt jobbigt att inte kunna klä sig fint utan att behöva tänka på om svetten kommer synas eller inte, annars är det linne som gäller för det mesta.
Citera
2018-09-07, 14:23
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Jag med. Jag kan inte frysa. Använder aldrig jacka om det inte är kallare än 10 minus ute. Går oftast omkring i T-shirt året runt. Denna sommaren har varit ett helvete.

Låter som mig på vintern går till affären i linne och i mjukisbrallor i minusgrader medans alla kollar som om jag vore helt från vettet. Och ja denna sommaren var ett rent helvete, tog iskalla duschar mer eller mindre 2 gånger om dagen när det var som varmast för att ens kunna fungera och sova ordentligt på nätterna.
Citera
2018-09-07, 14:46
Medlem
Vissa av oss är bara mer anpassade till ett kallt klimat än andra, evolutionärt var det en fördel i denna del av världen att vara "varmblodig" (fast egentligen handlar det om fördelningen av brunt fett vs gult).

Jag använder inte funktionstyg, de börjar ju bara stinka. Utan mitt tips är att du satsar på kläder i linnetyg, linne svalkar nämligen, det känns nästan som att gå naken.
Citera
2018-09-07, 15:40
Medlem
Köpte torr och det fungerade.

Hur ser din kondition ut ? Stillasittande eller tränar du ? Det hjälpte mig ialf.

Sedan maten.

Jag blev frisk från detta för några år sedan, kan ha varit mognad, pubertet till 30 eller hormoner, jag vet faktiskt inte. Men tips.

Torr på apoteket.

Klä in din skjorta/ tröja med en binda du tagit av din flickvän. Sätt den i armhålan.funkar supert.

Nålar akupunktur läste jag om som skulle fungera.

Är bättre, minska stress och träna.

Ullkläder suveränt fast det är sommar.

Hitta en deodorant som passar dig. Axe är passé och man kan ta en valfri på apotek.

Raka dig. Bort med håret under armarna. (Hjälper mot lukt) men att ansa hjälpte lite.

Bambu kalsonger!!!
Citera
2018-09-07, 21:30
Medlem
alfamisos avatar
Sök info om hyperhidros (extrem svettning), t ex
https://www.svettmottagningen.se/inf...en/hyperhidros

Värst för mig var armsvetten. På den tiden fanns ett receptfritt apoteksmedel som innehöll hög konc. av aluminiumklorid som etsar ytterhuden så att svettporerna täpps igen under en viss tid - man upprepar alltså behandlingen.

I dagens läge tror jag att vanliga s.k. antiperspiranter har lite sådan Al-klorid, men deodoranter har inget sådant, bara parfym och sprit.
Citera
2018-09-07, 23:22
Bannlyst
Funktionströjor som inte tvättas i vanligt tvättmedel, utan i fintvättmedel (Y3) som inte innehåller enzymer som förstör funktionsmaterialet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in