Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-06, 19:06
  #1
Medlem
Någon här som lyrica mot ångest/gad?
Dela gärna era erfarenheter.
Citera
2018-09-06, 19:12
  #2
Medlem
krautbrains avatar
Neeeeeeeeeeeeeeeeeej. Det är min första reaktion. Den pajade mitt liv mer eller mindre.

I korta drag:

Hade tagit mig ur en 10 års period av psykiska problem. Dock hade jag svårt att varva ned ibland. Fick Lyrica utskrivet. Åt den i två år. Slutade gå ut, svara i telefon, stängde in mig helt. Jordens ångest när jag inte åt. Slutade för två år sedan. Har fortfarande inte hittat tillbaka. Värre än jag någonsin har mått. Sök här inne och på nätet. Finns flera som fått ett helvete av den medicinen.
Citera
2018-09-06, 20:27
  #3
Medlem
Yahnoovass avatar
Lyricas avtändning ska vara bland det väääärsta som finns.. fan du behöver inga substanser för att må bra. Ärligt.
Visst kan det kännas jävligt jobbigt vissa perioder, men bit ihop.. keep moving forward.

Att dessa läkare ska skriva ut massa preparat till alla, men när man köper ute på gatan blir det ett hårt straff. Gör mig fan förbannad. Det är otroligt lätt att få utskrivet. Bara lite tjat och det är klart.

Dem bryr sig inte egentligen om dig. Bry dig om dig själv.
Citera
2018-09-06, 20:30
  #4
Medlem
Sqrbankens avatar
Som ovan talare är inne på. Lyrica är ingen lek. Jag har det utskrivet - egentligen för stående daglig behandling - men märkte fort att jag började äta som en gris; gick således raskt upp i vikt, blev sjukt antisocial och instängd och hade ständigt en allmänt "sjuk" känsla i kroppen.

Vissa vittnar om en sjuk AT vilket jag nog haft turen att inte uppleva då jag självt hoppade av ganska fort i tämligen låga doser. Kan idag ta det sporadiskt. Typ en riktigt vidrig tisdagskväll när ångesten dunkar på som värst och då en 75 mg:are eller två.

Men mjo, hjälper iaf. för mig dessa gånger mot ångest. Tycker dock imovane - bensoanalog och sömntablett - lindrar ångest desto bättre på kvällskvisten innan man släcker lampan framför nått youtube-klipp.
Citera
2018-09-06, 21:37
  #5
Medlem
För mig ökar toleransen väldigt fort och jag blir otroligt hungrig, hungrigare för varje dosökning. Viktökning direkt på effektiv dos. Slutade tvärt från 600 mg en gång... blev så sjuk att jag knappt kunde gå. Låg hemma i fosterställning. Men även trappat ned ett par ggr och det har varit hanterbart. Äter 150 mg just nu. Mest för att jag inte vågar sluta, rädd för ännu mer ångest. Har fortfarande mycket ångest samt svårt att lämna hemmet.
Citera
2018-09-06, 21:56
  #6
Medlem
Lyrica fungerar sjukt bra mot GAD. Aldrig haft något så bra, dock blir man lite hjärndöd av det som många nämner, antisocial osv av den anledningen att det står lite stilla i huvudet.

Som många nämner är dock utsättningssymtomen rätt påtagliga. Jag provade vara utan den och blev sängliggandes dygnet runt i princip. Det tråkiga med Lyrican är att precis som med allt annat som faktiskt fungerar mot ångest (bensodiazepiner) så utvecklar du snabbt tolerans och måste höja för fortsatt effekt. Vilket som gör utsättningen ännu värre.

Men vill du ha en paus från ångesten och allt annat i 1-2 månader så kan jag rekommendera Lyrica, försök dock att hålla den lägsta möjliga dosen.
Citera
2018-09-13, 08:07
  #7
Medlem
Utvecklar verkligen alla tolerans??
Och måste man upp i höga doser för att få effekt?

Har ätit den tidigare men minns inte så mkt...
Citera
2018-09-13, 08:12
  #8
Medlem
mahutma_homos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisen75
Utvecklar verkligen alla tolerans??
Och måste man upp i höga doser för att få effekt?

Har ätit den tidigare men minns inte så mkt...

Ja alla utvecklar tolerans. Ja du måste höja efter några månader för att uppnå samma effekt som i början.

Jag låg på 1200 mg om dagen till slut. Då hade jag käkat det i ett år. Sedan trappade jag ner den under ett halvår och hade avtändning hela de 6 månaderna.
Citera
2018-09-13, 09:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahutma_homo
Ja alla utvecklar tolerans. Ja du måste höja efter några månader för att uppnå samma effekt som i början.

Jag låg på 1200 mg om dagen till slut. Då hade jag käkat det i ett år. Sedan trappade jag ner den under ett halvår och hade avtändning hela de 6 månaderna.
Äter du nåt annat idag mot din ångest?
Citera
2018-09-13, 09:05
  #10
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Mitt råd till Lisen är att testa KBT , led själv av ångest och depression i en massa år och allt satt bara i mitt huvud och släppte på cirka 2v med dagliga samtalsgrupper som bestod i att släppa "kontrollen" och våga. Har väl haft nåt mindre bakslag men berodde nog mest i att jag hade druckit lite hårt och var låg på seretonin.

Må väl och lycka till
Citera
2018-09-13, 09:09
  #11
Medlem
mahutma_homos avatar
Råkade dubbelposta
__________________
Senast redigerad av mahutma_homo 2018-09-13 kl. 09:11.
Citera
2018-09-13, 09:10
  #12
Medlem
mahutma_homos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahutma_homo
Jag sitter just på en avtändning på Benso. Har varit nykter för det mesta de senaste åren dock.

Bättre att söka psykiatrisk vård än att poppa piller. Det tar dock tid och kräver en hel del jobb. Synd att inte piller är någon långvarig lösning för det gör underverk på kort sikt. Innan det vänder och du till och med har mer ångest än innan du började med pillren.

Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Mitt råd till Lisen är att testa KBT , led själv av ångest och depression i en massa år och allt satt bara i mitt huvud och släppte på cirka 2v med dagliga samtalsgrupper som bestod i att släppa "kontrollen" och våga. Har väl haft nåt mindre bakslag men berodde nog mest i att jag hade druckit lite hårt och var låg på seretonin.

Må väl och lycka till

KBT är bra. Det är mer fokus på hur du ska göra för att må bättre i framtiden än traditionell samtalsterapi som fokuserar på vad som gick snett, ofta i barndomen eller tidiga tonåren.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback