• 1
  • 2
2018-09-06, 13:51
Medlem
1 När kan kan man släppa ut honom tidigast?
Hur gör man rent pratitikst
Vad bör jag tänka på?
Bör jag vara med

Kan ni hjälpa mig med tips inspration
Citera
2018-09-06, 14:04
Medlem
Jag bruka börja efter ungefär en vecka, så katten har hunnit vänja sig vid mig. Då går jag ut och sätter mig precis utanför med dörren öppen. Kattungen brukar bara våga gå ut ett par meter innan de far in igen som en skottspole. Hur länge man är ute, är det kattungen som bestämmer, så öka tiden i den takt den känner sig bekväm med. Servera gärna mat precis vid dörren.

Du kommer få svar om att man inte alls ska låta kattungar vara ute, de tar inte hänsyn till att även djur har lättare för att lära sig nya saker som unga. De tar heller inte hänsyn till att ett liv inomhus för katter påverkar dom negativt fysiskt och psykiskt.

Och jag kommer få svar om att jag är en fruktansvärd människa som inte kan något om katter. Jag är som uppfödare väldigt van vid sådana påhopp.
Citera
2018-09-06, 14:09
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Jag bruka börja efter ungefär en vecka, så katten har hunnit vänja sig vid mig. Då går jag ut och sätter mig precis utanför med dörren öppen. Kattungen brukar bara våga gå ut ett par meter innan de far in igen som en skottspole. Hur länge man är ute, är det kattungen som bestämmer, så öka tiden i den takt den känner sig bekväm med. Servera gärna mat precis vid dörren.

Du kommer få svar om att man inte alls ska låta kattungar vara ute, de tar inte hänsyn till att även djur har lättare för att lära sig nya saker som unga. De tar heller inte hänsyn till att ett liv inomhus för katter påverkar dom negativt fysiskt och psykiskt.

Och jag kommer få svar om att jag är en fruktansvärd människa som inte kan något om katter. Jag är som uppfödare väldigt van vid sådana påhopp.

Efter en vecka. Det är för tidigt.
Citera
2018-09-06, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Efter en vecka. Det är för tidigt.
Vad baserar du det på?
Citera
2018-09-06, 14:13
Medlem
Cirka ett år. Sätt ut den på tomten med ett sele sen kan du gå med den i koppel så den får utforska. Sen kommer dagen du låter den gå fritt. Ha mat/vatten vid dörren och håll koll på katten
Citera
2018-09-06, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargen74
1 När kan kan man släppa ut honom tidigast?
Hur gör man rent pratitikst
Vad bör jag tänka på?
Bör jag vara med

Kan ni hjälpa mig med tips inspration

Många släpper ut sin kattunge innan den är kastrerad (gäller honor och hanar) och innan den är idmärkt med chip i nacken och registrerad i kattregister. Detta leder till att så många katter försvinner, jagas iväg av revirhärdande katter eller torteras av fok som hatar katter. Plus att honorna blir dräktiga och föder ungar och spär på den hemlösa populationen av huskatter. Katthemmen har fullt upp, de klarar inte av att hjälpa alla lidande hemlösa, så det är bra om folk inte skapar fler med sin okunskap.

Om vi ska få ner antalet hemlösa katter måste varje svensson-kattägare:
1. Kastrera katten innan den släpps lös (går utmärkt vid 5 månaders ålder, de läker snabbare då)
2. Sätta ett chip i nacken och registrera ägarens namn och telefon i kattregister.

3. Man bör också vänta till katten faktiskt klarar utemiljön och är stor nog att hantera faror. En bra ålder är 1 år.

4. Man bör också göra en bedömning på hur man bor. Hur är utemiljön? Bor man i lägenhet i stan så utsätter man katten enbart för knarkare, bilar, elaka människor mm. Det är inte någon stimulerande miljö för en katt.

5. Katten är det enda sällskapsdjur vi släpper ut fritt och tycker att den ska vara ute av nån föreställning att den är vild, som en räv typ. Det är dags att läsa på vad katten har för behov. Det går utmärkt att näta in sin tomt, sin balkong, gå med katten i sele i något skogsområde om man inte bor lämpligt. Katten behöver inte hela världen som sitt revir.

Länkar jag hittade som var bra faktiskt: http://kattstatus.se/utekatter%20i%2...ilj%C3%B6.html
Citera
2018-09-06, 14:41
Medlem
MacEbolas avatar
Efter att den blivit kastrerad.
Citera
2018-09-06, 15:33
Medlem
SmurfSmurfs avatar
När man tar hem katten ska den enligt djurskyddslagen vara minst 12 veckor och att den skulle släppas ut vid 13 veckor låter fullständigt vansinnigt. Visserligen är det den ålder då de i naturen börjar bli självständiga, men det är få vilda små kattdjur som ens kommer att få chansen att fortplanta sig. De flesta dör innan de blivit vuxna.

Mitt råd blir att absolut inte släppa ut katten innan den är kastrerad och chippad vid 6 månader, hur kattvänligt du än bor. I den åldern är de motsvarande "fjortisar" och har inte mycket vett. För min del väntar jag till cirka 1 år då den är "myndig". Då har jag varit ute tillsammans med den många gånger innan, har bondat ordentligt och katten kommer på inkallning (någorlunda). Katter följer faktiskt gärna med på promenad även utan sele men det är bra att lära dem gå i sele som unga ifall det skulle behövas längre fram i livet. En katt lever 15 år eller mer så mycket kan hända. Gå med den där du vill den ska hålla sig och säg ifrån om den sticker iväg dit den inte ska. Eftersom katten ser ägaren som sin mamma brukar de vara mottagliga. (Edit: delvis, för de är ju katter). Säkrast kan det vara att lära katten att komma in på kvällen, lite beroende på hur man bor, eftersom det är då räven är på jakt och en ung oerfaren katt klarar knappast en räv.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2018-09-06 kl. 16:04.
Citera
2018-09-06, 15:42
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Sätt ut den på tomten med ett sele

Sele till att börja med är jättebra, men det ska vara en människa i andra änden av kopplet.

Det är faktiskt är olagligt att binda upp katter, enligt djurskyddslagen.
Citera
2018-09-07, 07:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Låter vettigt så länge det är under uppsikt. Om inte annat är det bra om katten tidigt lär sig var den bor om den av misstag slinker ut någon gång. Man ser alldeles för många lappar om innekatter som försvinner när de tar sig ut och inte har en aning om vad de skall göra.
Citera
2018-09-07, 21:49
Medlem
Efter en vecka? och du kallar dig uppfödare? Vad föder du upp, huskatter?

Är du en seriös kattägare så

_ Kastrera
_vaccinera
_märk

Vänta tills den blir tillräckligt stor för kunna freda sig mot andra katter, rävar, kråkfåglar och rävar.

Är det ist så du bor i ett område med människor så är farorna även då många fler förutom tidigare nämnda.

När den är kastrerad osv så gå ut med den i sele först så du ser den är mogen fär gå ut, det passar inte alla katter.
Citera
2018-09-07, 21:58
Medlem
Och exakt varför ska man släppa ut katten utan uppsikt? Gör man det med hunden? Min katt är 25 år och fri att följa med på mina promenader. Inte ensam utan med mig. Strax bakom hunden. Vi började gå i koppel och vid runt 1 års åldern vande jag av kopplet. Sedan dess går vi varje förmiddag och ibland på kväller medans hunden går 4ggr om dagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in