Citat:
Ursprungligen postat av
vargen74
1 När kan kan man släppa ut honom tidigast?
Hur gör man rent pratitikst
Vad bör jag tänka på?
Bör jag vara med
Kan ni hjälpa mig med tips inspration
Många släpper ut sin kattunge innan den är kastrerad (gäller honor och hanar) och innan den är idmärkt med chip i nacken och registrerad i kattregister. Detta leder till att så många katter försvinner, jagas iväg av revirhärdande katter eller torteras av fok som hatar katter. Plus att honorna blir dräktiga och föder ungar och spär på den hemlösa populationen av huskatter. Katthemmen har fullt upp, de klarar inte av att hjälpa alla lidande hemlösa, så det är bra om folk inte skapar fler med sin okunskap.
Om vi ska få ner antalet hemlösa katter måste varje svensson-kattägare:
1. Kastrera katten innan den släpps lös (går utmärkt vid 5 månaders ålder, de läker snabbare då)
2. Sätta ett chip i nacken och registrera ägarens namn och telefon i kattregister.
3. Man bör också vänta till katten faktiskt klarar utemiljön och är stor nog att hantera faror. En bra ålder är 1 år.
4. Man bör också göra en bedömning på hur man bor. Hur är utemiljön? Bor man i lägenhet i stan så utsätter man katten enbart för knarkare, bilar, elaka människor mm. Det är inte någon stimulerande miljö för en katt.
5. Katten är det enda sällskapsdjur vi släpper ut fritt och tycker att den ska vara ute av nån föreställning att den är vild, som en räv typ. Det är dags att läsa på vad katten har för behov. Det går utmärkt att näta in sin tomt, sin balkong, gå med katten i sele i något skogsområde om man inte bor lämpligt. Katten behöver inte hela världen som sitt revir.
Länkar jag hittade som var bra faktiskt:
http://kattstatus.se/utekatter%20i%2...ilj%C3%B6.html