2018-09-05, 17:25
Medlem
Hej, jag fattar inte riktigt vilket minneskort som ska platsa i kameran... den sger att den endast har support fr "TF card"...
Ngon som kan frklara vad exakt jag letar efter?
Citera
2018-10-02, 17:17
Medlem
Inte en sjl?
Citera
2018-10-11, 12:09
Medlem
TF-kort r en typ av minneskort, ett litet kort som nstan liknar ett SIM-kort. Google it, typ?

https://blog.os-store.com/sv/the-dif...sd-card-001os/
Citera
2018-10-28, 17:01
Moderator
rotadents avatar
Billiga Kina-prylar har ofta plats fr transflash-kort. Kp p eBay eller liknande.
Citera
2018-10-28, 17:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Billiga Kina-prylar har ofta plats fr transflash-kort. Kp p eBay eller liknande.

Det har mer med storleken (den fysiska) n med billigheten att gra. Om man med TF syftar p micro-SD allts. Har micro-SD i mina mobiltelefoner, och de r rakt inte billiga. (Telefonerna allts).
Mrkligt att en kamera har TF-kort, de brukar ofta ha vanliga SD-kort.. (Brukar finnas plats i en kamera).
Citera
2018-10-28, 17:26
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det har mer med storleken (den fysiska) n med billigheten att gra. Om man med TF syftar p micro-SD allts. Har micro-SD i mina mobiltelefoner, och de r rakt inte billiga. (Telefonerna allts).
Mrkligt att en kamera har TF-kort, de brukar ofta ha vanliga SD-kort.. (Brukar finnas plats i en kamera).

Enda gngerna jag har sett uttrycket TF anvndas om minneskort s har det varit billiga Kina-grejer. r det samma sak som micro-SD s r det vl ngot som gr att kineserna hellre skriver just TF n micro-SD. De f gnger jag har kpt sna prylar s har det i regel ingtt ett minneskort eller s har jag kpt det i samma veva frn samma stlle. micro-SD i sig r ju inga konstigheter, finns ju i massor av plattor, telefoner och liknande frn olika tillverkare. I s fall handlar det nog mer om begreppsfrvirring.

TF-kort r vl vanliga i spionkameror, billiga drnare och liknande. Har nog aldrig sett det i en strre kamera.
Citera
2018-10-28, 17:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Enda gngerna jag har sett uttrycket TF anvndas om minneskort s har det varit billiga Kina-grejer. r det samma sak som micro-SD s r det vl ngot som gr att kineserna hellre skriver just TF n micro-SD. De f gnger jag har kpt sna prylar s har det i regel ingtt ett minneskort eller s har jag kpt det i samma veva frn samma stlle. micro-SD i sig r ju inga konstigheter, finns ju i massor av plattor, telefoner och liknande frn olika tillverkare. I s fall handlar det nog mer om begreppsfrvirring.

TF-kort r vl vanliga i spionkameror, billiga drnare och liknande. Har nog aldrig sett det i en strre kamera.

Det kanske r s att det utgr ngon licensavgift fr att anvnda "SD" som namn, men antagligen r TF avgiftsfritt? Mjligen kan s vara fallet. Kineserna krde frr med ngon DVD-variant som inte hette DVD bara fr att slippa avgiften.. De hade vl ftt betala ngot re per skiva fr att trycka p DVD-loggan...
Citera
2018-10-28, 19:27
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det kanske r s att det utgr ngon licensavgift fr att anvnda "SD" som namn, men antagligen r TF avgiftsfritt? Mjligen kan s vara fallet. Kineserna krde frr med ngon DVD-variant som inte hette DVD bara fr att slippa avgiften.. De hade vl ftt betala ngot re per skiva fr att trycka p DVD-loggan...

S kan det mycket vl vara, de TF-kort jag ftt med eller kpt i samma veva har alla varit av jvligt risig kvalitet. S det knns inte som ngon kvalitetsmarkr utan tvrtom, det kan ocks tala fr att man krnger ut andrasorteringen med ett annat namn...
Citera
2021-04-14, 18:57
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:

Nr man ska kpa TF-kort i Sverige s leder i stort stt alla resultat till Wish.com vilket r en internationell Kina butik, kand et vara s att Kineserna uppfann TF-kortet

Kan det vara s att en Kina-telefon som min enbart accepterar TF-kort insatta, det r nmligen s att min nya Kina telefon knner inte av mitt SD-kort nr det stts in, men dremot funkar samma SD-kort i min Indiska telefon
P Cubots ntsupport nr man ska ifylla "Return Merchandise Authorization (RMA) s r axiomet
att ifylla "PCBTF card unrecognized"

Detta fr mig att vervga att den hr telefonen i framkant inte tar ett gammalt SDCS-kort, detta fr mig att vervga att inte heller kpa ett nytt SD-kort & prva i telefonen, utan bestlla ett TF-kort frn Wish fr 26 kr fr att vara p den skraste sidan???
Vad tror ni?

https://blog.os-store.com/sv/the-dif...sd-card-001os/
vad snackar dom fr goja

"TF kort r mindre n SD-kort. Generellt kan man lgga till en adapter frndring TF-kort till SD-kort."

Dom r vl inte alls mindre vad jag kan se, men vad vet jag, jag fattar ingenting om hur
jag skulle kunna trycka in en adapter inuti min Cubot
Senast redigerad av Crapmagic 2021-04-14 kl. 19:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in